۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 83221638
T T
۰ نفر
پزشكان با گذاشتن دستگاه كارتخوان در مطب مشكلی ندارند

تهران- ایرنا- معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی گفت: حدود 80 هزار مطب پزشكان در كشور فعال است و اغلب آنان به خصوص در شهرستان ها كارتخوان دارند، پزشكان برای استفاده از كارتخوان در مطب مشكلی ندارند و سازمان نظام پزشكی نصب كارتخوان در مطب ها را پیگیری می كند.

محمد جهانگیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: پزشكان برای رفاه مردم دستگاه كارتخوان را در مطب نصب می كنند اما اینكه پزشك مجبور باشد همه درآمدش را در صندوق فروشگاهی اعلام كند، خدمات سلامت به مثابه معامله با بیمار تبدیل می شود و این نوع رابطه را به عنوان معامله با بیمار اصلا قبول نداریم چون یك رابطه مقدس بین بیمار و پزشك وجود دارد و نباید آن را مخدوش كرد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه اول اسفند، در راستای اجرای بند الحاقی یك تبصره 6 بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشكی، پیراپزشكی، داروسازی و دامپزشكی كه مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان نظام پزشكی یا سازمان نظام دامپزشكی صادر می شود را مكلف كردند در چهارچوب آیین نامه تبصره(2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب چهارم اسفند 1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال آینده از پایانه فروشگاهی استفاده كنند.
جهانگیری خاطرنشان كرد: نباید رابطه پزشك و بیمار در ذهن این الفاظ را تداعی كند، نظام پزشكی اولین موضوع را بحث حرفه ای بودن و اخلاق پزشكان مطرح می كند و خدمات پزشكی را به شغل و درآمد مستقیم مرتبط نمی كند هرچند كه موضوع درآمد در این موضوع مستتر است.
وی معتقد است: شغل پزشكی یك جایگاه فاخر در كشور است و طبیب محرم راز بیمار است. باید رابطه اخلاقی داشته باشد و سپس به مسائل درآمدی توجه شود. در تعریف حرفه ای این است كه منافع عموم بر منافع شخصی باید اولویت داشته باشد. وقتی این نوع روابط مالی برجسته می شود به طور عكس عمل كنید و معامله كنید.
جهانگیری گفت: ما به این موضوع اعتراض داریم زیرا شأن خدمتی را كه پزشكان به مردم ارائه می دهند پایین آورده می شود. ما داریم از جایگاه فاخر پزشكان صحبت می كنیم.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشكی درباره استفاده از كارتخوان نیز گفت: این موضوعی است كه ما به عنوان نظام پزشكی از پزشكانی كه برای رفاه مردم این كار را انجام نداده اند انتقاد داریم. باید كارتخوان نصب شود چون نظام پزشكی موضوع رفاه مردم را در نظر دارد.
وی خاطرنشان كرد: از طرف دیگر سازمان امور مالیاتی كشور اعلام كرده است كه تراكنش هایی كه پایین است را برای حساب مالیات پزشكان رصد نمی كند.
جهانگیری به جامعه پزشكان توصیه كرد كه از استفاده از كارتخوان هراس نداشته باشید. البته ناگفته نماند و اضافه كرد: بعضی از پزشكان به حدی تراكنش پایینی دارند كه بانك های عامل نسبت به جمع آوری دستگاه كارتخوان این پزشكان اقدام كرده است.
جهانگیری اضافه كرد: البته ممكن است عده ای از پزشكان این مسائل را رعایت نكرده باشند كه ضمن اینكه تاكید می كنیم كارتخوان برای رفاه مردم است، از آن استقبال می كنیم ولی اگر به دستگاه سامانه صندوق فروشگاهی تبدیل شود، این توهین به رابطه پزشك و بیمار است.
وی در پاسخ به این پرسش كه چند درصد پزشكان از كارتخوان استفاده می كنند، اظهار داشت: آمار درستی در این زمینه نداریم اما اغلب پزشكان در مطب خود كارتخوان دارند. معاون سازمان نظام پزشكی گفت: دو دلیل برای نداشتن كارتخوان وجود دارد یكی از دلایل به خاطر تراكنش پایین مالی از سوی پزشك است كه بانك دستگاه كارتخوان را برداشته است و دلیل دیگر اینكه برخی دوست ندارند كه از كارتخوان استفاده كنند.
جهانگیری توصیه كرد: در مرحله اول باید بانك ها برای نصب كارتخوان در مطب هایی كه تراكنش پایین دارند همكاری لازم داشته باشند و در مورد پزشكانی كه كارتخوان ندارند نیز پیگیری می كنیم كه این دستگاه را در مطب ها نصب كنند.
به گفته وی؛ اكنون 80 هزار مطب در سراسر كشور فعالیت دارد. اغلب پزشكان دارای دستگاه كارتخوان هستند، در اكثر شهرستان ها این دستگاه ها در مطب ها نصب شده است. البته باید گفت كه پزشكان هیچ مشكلی برای این موضوع و حتی مساله پرداخت مالیات ندارند.
اجتمام *7268 * 3063
۰ نفر