۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83221986
T T
۰ نفر

چتر 100 درصدی آموزش بر سر دانش‌آموزان استثنایی

۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83221986
چتر 100 درصدی آموزش بر سر دانش‌آموزان استثنایی

تهران- ایرنا- معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور گفت: با احداث بیش از یك هزار و 564 مدرسه و 24 مركز شبانه‌روزی، به جرات می‌توان گفت درخواست آموزش هیچ دانش آموز استثنایی بی پاسخ نمی ماند و چتر آموزش، تمام دانش‌آموزان استثنایی را دربرگرفته است.

«مجید قدمی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا ادامه داد: در سراسر كشور حدود یك هزار و 564 مدرسه برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد كه این دانش‌آموزان پس از غربالگری طرح سنجش كه برای ارزیابی بینایی، شنوایی و آمادگی تحصیلی كودكان 6 سال تمام در سراسر كشور اجرا می‌شود، جذب خواهند شد.
وی افزود: در ارزیابی صورت گرفته، بچه‌هایی كه دارای شرایط خاص اختلال بینایی، شنوایی، آسیب‌دیدگی ذهنی، شرایط خاص عاطفی، اختلالات یادگیری، مشكلات جسمی-حركتی و چند معلولیتی كه دارای طیف‌های نابینا ناشنوا با هم هستند در زیرمجموعه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه دسته‌بندی می‌شوند.
قدمی با اشاره به اینكه دسته‌بندی این گروه دانش‌آموزان با رویكرد آموزش فراگیر صورت می‌گیرد، توضیح داد: بچه‌های ناشنوا و نابینا و جسمی - حركتی چون از نظر ذهنی سالم هستند كنار دانش‌آموزان عادی قرار می‌گیرند اما با معلم رابط و یك سیستم حمایتی، ولی بچه‌هایی كه مشكلات ذهنی و آسیب‌های ذهنی یا مشكلات عاطفی مانند اتیسم یا چند معلولیتی هستند را در مدارس خاص خود جذب می‌كنیم كه طبق آخرین آمار از 152هزار دانش‌آموز استثنایی، حدود 78 هزار نفر در مدارس خاص و 74 هزار نفر در مدارس سیستم فراگیر جذب شده‌اند.

** 23 هزار نفر نیروی انسانی در خدمت دانش‌آموزان استثنایی هستند
رئیس سازمان مدارس استثنایی خاطرنشان كرد: در نظام آموزش و پرورش، مدیریت دانش‌آموزان در مدارس خاص را در زمینه تهیه كتاب و دیگر خدمات، به طور كامل خود سازمان برعهده دارد، محتوای كتاب‌های درسی تمام بچه‌های نابینا، ناشنوا و جسمی - حركتی، همانند مدارس عادی است و فقط برای نابینایان به خط بریل و برای ناشنوایان مناسب‌سازی لازم در نظر گرفته می‌شود.
وی درباره جذب نیروی انسانی در این مجموعه هم بیان داشت: نیروی انسانی مورد نیاز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شود كه با اعتبارات هزار میلیارد تومانی كه امسال برای دانش‌آموزان استثنایی تصویب شد، زمینه تحصیل و آموزش‌های لازم را برای آنان فراهم می‌كنیم.
قدمی خاطرنشان كرد: برای 152 هزار دانش آموز نیازمند خدمات ویژه در 1564 مدرسه، نزدیك به 23 هزار نفر نیروی انسانی شاغل در مدارس داریم كه بیشترین مدارس خاص در استان تهران و سپس در استان خراسان رضوی واقع شده است.

**تشكیل مجمع خیرین مدارس استثنایی در دستور كار است
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس استثنایی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، به مشاركت خیرین در ساخت مدارس استثنایی اشاره كرد و گفت: تاكنون 190 مدرسه ویژه دانش‌آموزان استثنایی با مشاركت خیرین در سراسر كشور ساخته شده است.
وی ادامه داد: برای تسهیل در خدمت‌رسانی به خیرین، در حال طراحی سیستمی با عنوان «مجمع خیرین مدارس استثنایی» هستیم، چرا كه پیش از این جذب خیرین به صورت عام و در كنار سایر مجامع شكل می‌گرفت اما به دلیل تمایل افراد خیری كه به صورت ویژه می‌خواهند در حوزه استثنایی سرمایه‌گذاری كنند، مجمعی را به نام مجمع خیرین مدارس استثنایی تشكیل خواهیم داد تا سرعت جذب اعتبارات و استقبال از خدمات خیرین در این حوزه بیشتر شود.

** درخواست آموزش هیچ دانش‌آموز استثنایی بی‌پاسخ نمی‌ماند
قدمی در پاسخ به پرسش چگونگی تحت پوشش قرار دادن كودكان مناطق محروم و روستایی هم گفت: برای این كه دانش‌آموزان محروم روستاها هم زیر پوشش قرار گیرند نزدیك به 24 مركز شبانه‌روزی احداث كردیم تا بتوانیم به این افراد خدمات ارائه دهیم.
وی تاكید كرد: اكنون درخواست آموزش هیچ دانش‌آموز استثنایی بی‌پاسخ نمی‌ماند و هر كودك معلولی كه متقاضی خدمات آموزشی باشد، این خدمات را دریافت خواهد كرد.
قدمی ادامه داد: سرویس ایاب و ذهاب برای پوشش دادن مسافت بیشتر از 30 كیلومتر بین شهرها و مراكز شبانه‌روزی را راه‌اندازی كردیم كه به صورت رایگان به دانش‌آموزان معلول در روستاهای محروم خدمات ارائه می‌دهند و این مراكز به گونه‌ای تعبیه شده كه تقریبا همه استان‌های مجاور را پوشش دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ما در كنار كار آموزشی كه در مدارس سراسر كشور انجام می‌شود، خدمات حمایتی هم برای دانش‌آموزان استثنایی پیش‌بینی كرده‌ایم، در سه سال گذشته نزدیك به 10 میلیارد تومان هزینه‌های دارویی، جراحی، خرید سمعك، واكر، ویلچر و دیگر ملزومات را هم پیش‌بینی كردیم و نزدیك به 17 هزار نفر از این خدمات استفاده كرده‌اند.
وی با اشاره به این كه پدریار و مادریار و یاوران بخصوص برای مدارس جسمی -حركتی شدید در ارتباط با كارهای اولیه مانند سرویس بهداشتی و دیگر نیازمندی‌های دانش‌آموزان وجود دارد، با گلایه گفت: اعلام می‌كنیم به شدت در این بخش با كمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و الان از خدمات نیروهای آزاد استفاده می‌كنیم كه با توجه به رقم بودجه ابلاغ شده به مدارس، خانواده‌ها ما را در جذب نیروی آزاد حمایت مالی می‌كنند.
علمی*9294* 1055