۶ اسفند ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 83222597
T T
۰ نفر
كودكان نبايد زبان مادري خود را فراموش كنند

اهواز-ايرنا- مديركل دفتر پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش گفت: زبان رسمي كشور فارسي است اما اين به اين معنا نيست كه كودكان بايد زبان مادري خود را فراموش كنند.

به گزارش ايرنا رخساره فضلي دوشنبه در همايش ملي يافته هاي پژوهشي در حوزه پيش دبستاني در محل تالار امام خامنه اي اهواز افزود: زبان مادري هويت هر فرد است ، كودكان بايد در كنار زبان مادري خود زبان فارسي را فرا بگيرند و دوست داشته باشند.
وي گفت: در خوزستان تعداد دانش آموزان دوزبانه زياد است و اين استان مي تواند در آموزش نوآموزان و دانش آموزان دوزبانه در كشور الگو شود.
فضلي همچنين گفت: دوره پيش دبستاني به عنوان يك دوره رسمي تحصيلي در كشور معرفي شده است و به عنوان يكي از مهم ترين دوره هاي تحصيلي در نظر گرفته شده است
وي بيان كرد: از سال 95 رديف اعتبار مستقلي براي دوره پيش دبستاني در كشور در نظر گرفته شده است و ساليانه در قانون بودجه براي اين بخش اعتبار در نظر گرفته مي شود.
وي با اشاره به وضعيت دوره پيش دبستاني در خوزستان گفت: با عزم استاندار خوزستان و پيگيري كه آموزش و پرورش استان داشته است در چهار سال اخير نرخ خالص جذب نوآموز پيش دبستاني در خوزستان( تعداد نوآموزاني كه سال بعد به دوره اول ابتدايي خواهند رفت) از 27 درصد به 83 درصد و نرخ ناخالص( نواموزان در هر گروه سني) از 27 درصد به 100 درصد افزايش يافته است.
مديركل دفتر پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: در سند تحول بنيادين آموزه قرآني، تربيت بدني و آموزش اجتماعي از اولويت هاي آموزش دوره پيش دبستاني است.
فضلي ادامه داد: در كنار افزايش كمي جذب نوآموز دوره پيش دبستاني، ارتقاء كيفيت آموزشي نيز بسيار اهميت دارد و بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: دوره پيش دبستاني به 2 شيوه دولتي با مشاركت مردم و غيردولتي برگزار مي شود كه اين دوره در مناطق عشايري و با محروميت بالا به صورت كاملا دولتي و رايگان برگزار مي شود.
فضلي گفت: آمايش سرزميني و تحليل سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي در سطح كشور براي 700 منطقه انجام شده و براين اساس برخي مناطق در حوزه پيش دبستاني مورد توجه ويژه قرار گرفته اند.
مديركل دفتر پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: در مناطقي كه كلاس هاي چندپايه برگزار مي شود پيشنهاد داديم كه نوآموزان دوره پيش دبستاني در اين كلاس ها در كنار دانش آموزان ساير پايه هاي تحصيلي حضور يابند كه اين طرح با موافقت و همكاري آموزگاران موفقيت آميز بود .
وي ادامه داد: در حال حاضر 13 هزار كلاس چندپايه در كشور وجود دارد كه 69 هزار نوآموز در اين كلاس ها مشغول به تحصيل هستند.

** 10 درصد پيش دبستانهاي كشور كشور در خوزستان
مديركل دفتر پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: به لحاظ جمعيت نوآموز زير پوشش دوره پيش دبستاني و تعداد مربيان اين دوره خوزستان 10 درصد سهم دوره پيش دبستاني كشور را از آن خود كرده است.
فضلي اظهار داشت: ميانگين نرخ جذب نوآموز دوره پيش دبستاني در كشور 32 درصد است كه استان هاي خوزستان، سيستان و بلوچستان و كرمان بيشترين ميزان جذب را در كشور دارند.
مديركل دفتر پيش دبستاني وزارت آموزش و پرورش بيان كرد: رسمي كردن اين تعداد مربي پيش دبستاني كاربسيار سختي است به همين منظورنتيجه گرفته شده است كه مربيان پيش دبستاني در كشور ساماندهي شوند و كارت شناسايي براي آن ها صادر مي شود.
فضلي ادامه داد: با ثبت نام مربيان پيش دبستاني در سامانه LPMS ، مقرر شده است كه بانك اطلاعاتي مربيان پيش دبستاني تشكيل شود.
در اين همايش ٢٦٥ مقاله به دبيرخانه همايش ملي يافته هاي پژوهشي در حوزه پيش دبستاني ارسال شد كه بعد از پالايش اوليه ١٠٥ مقاله پذيرفته شدند و از اين تعداد، ١٠ مقاله به عنوان مقاله برتر براي سخنراني انتخاب شدند.
/6002/7158
۰ نفر