به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، فرهاد حسنزاده دوشنبه شب در آئين نكوداشت خود در كانون پرورش فكري در قالب برنامه مهرآيين، گفت: سه حرف هم با ميزبان يعني كانون پرورش فكري دارم؛ نخست تشكر و قدرداني است و دومين حرفم اين است كه كانون سابقه و اصالت دارد و امروز به يكي از اعضاي قديمياش توجه ميكند.
وي افزود: حال اين سوال مطرح ميشود كه آيا امروزه در كارگاههاي كانون باز هم بهگونهاي رفتار ميشود كه خلاقيت بچهها تقويت شود؟ و حرف سوم من گلايهاي درباره توزيع كتابهاي كانون است كه تنها دركتابفروشيهاي كانون توزيع ميشود. من از بچهها ممنونم كه اجازه دادند به دنياي آنها راه پيدا كنم.
نامزد جايزه آستريد ليندگرن، گفت: من در كودكي لكنت زبان داشتم و درگفتن حرف2 مشكل داشتم وهر چيزي كه ميخواستم بخرم يا يكي ميخريدم يا سه تا، حالا هم درباره نويسندگي ميگويم نوشتن براي نويسنده سه وجه دارد: نخست احساس خوبي و لذت بردن، وجه دوم مخاطبان هستند، بچههايي كه وقتي كارهاي ما را ميخوانند، با اثر ارتباط برقرار ميكنند و اين براي نويسنده لذتبخش است، وجه سوم، وجه ملي و بينالمللي آن است كه خودش سه وجه دارد؛ نخست مطرح شدن اسم ايران است، دوم ارزش ملي است، مانند نكوداشتهايي كه در آنها به كار نويسندگان توجه ميشود و وجه سوم اين جوايز بينالمللي، ارزش مالي آن است كه سبب توجه بيشتر مغازهداران به فرد موردنظر ميشود.
اين نويسنده افزود: ارزش ملي هم سه وجه دارد؛ نخست توجه نويسندگان ملي و ايراني به ارزشهاي جهاني كه براي كودكان و نوجوانان جهان اهميت دارد، مانند ظلم و ستمي كه به آنها ميشود. دومين وجه، حساس شدن جامعه ادبيات كودك و نوجوان است و جامعه دارد به اين سمت ميرود كه توجه بيشتري به اين حوزه داشته باشد. وجه سوم، ايجاد الگو براي نويسندگان جواني است كه تازه شروع بهكار كردهاند و سعي ميكنند سطح كيفي كارشان را بالا ببرند.
** كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان پل ارتباط هنرمندان
مديركل مركز آفرينشهاي ادبي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با اشاره به اهميت كانون پرورش فكري ،گفت: كانون بايد خانه اول هنرمندان و پديدآورندگان آثار براي كودكان و نوجوانان باشد چون اين افراد در كانون پرورش فكري است كه ميتوانند با كودكان و نوجوانان نشست و برخاست داشته باشند و آثارشان از سوي كارشناسان در كانون بررسي ميشود و همچنين باز هم در كانون است كه كودكان ميتوانند با پديدآورندگان آثارشان ديدار و نظراتشان را به آنها منتقل كنند و به اين ترتيب اختلاف نسل بين نويسنده و مخاطب از بين ميرود.
سودابه اميني اظهار داشت: افتخار بزرگي است براي ما كه فرهاد حسنزاده كه روزي در كتابخانه كانون پرورش فكري نفس كشيده، امروز نامزد يكي از جوايز جهاني است. البته اين نامزدي براي حسنزاده افتخار بزرگي نيست، چون قبلا هم افتخارات زيادي را در جهان كسب كرده است.
وي در ادامه با اشاره به چگونگي انتخاب اين نويسنده، گفت: براي ما توجه به فرهاد حسنزاده به قالبهاي مختلف ادبي مانند شعر و داستان اهميت داشته و همچنين جهان كودكان و نوجوانان را به خوبي ميشناسد و دنيايشان را بهگونهاي برايشان روايت ميكند كه هم دلنشين و جذاب باشد و هم آنها را به فرهيختگي برساند.
** نويسنده نقش اصلي را در جهان درون متن بازي مي كند
در ادامه اين مراسم هم محسن هجري، نويسنده، درباره تعاريف روايت را مطرح كرد و گفت: نويسنده نقش اصلي را در جهان درون متن بازي ميكند و فرهاد حسنزاده، بهعنوان كسي كه مهاجرت كرده ميداند با مهاجرت شيرازه زندگي از هم ميپاشد. فرهاد حسنزاده در جهان بيرون از متن با اينگونه مشكلات مواجه است اما زماني هست كه نويسنده براي خروج از اين جهان به جهان درون متن پناه ميآورد و در جهان درون متن نميخواهد چيزي را از نقطه صفر خلق كند اما در اين دنيا ميتواند تمامي آرمانها و عناصر مطلوبي را كه در ذهن دارد در متن دنبال كند و هر دو جهان نويسنده باهم تعامل و ارتباط دارند و واقعيت نويسنده در روايتش هم منعكس ميشود.
وي ادامه داد: بر اين اساس، فضاي تلخ جنگ در آثار فرهاد منعكس است اما او در حد بيان واقعيتهاي بيروني بسنده نكرده و بهتدريج از تلقيها فاصله ميگيرد و با مخاطب از شرايط جديد اجتماعي و بازيها سخن ميگويد. وقتي به كارهاي او نگاه ميكنم، ميبينم او بهدنبال نوشتن تنها بهعنوان شغل و حرفه نيست. فرهاد با نوشتن زندگي درون متن را در كنار زندگي بيرون متن را انتخاب كرده و با نوشتن زندگي ميكند. مخاطبان آثار فرهاد حس ميكنند زندگي درون متن بهعنوان روشي كه خود نويسنده انتخاب ميكند، براي آنها هم شيرين و جذاب است و افرادي كه با كتاب دمخور و مانوس هستند، نوع مواجههشان با واقعيت متاثر از متني است كه خواندهاند.
وي ادامه داد: پيوستگي و مرگ و گسستگي كه «بارت» ادعا ميكند، درونمايه ديگري هم داريم و آن هم طنز است و من تلاش كردم ببينم اين درون مايه در كدام يك ميگنجد. وقتي با آثار فرهاد مواجه شدم ديدم كه طنز يك درونمايه است و به مخاطب ميگويد با نگاه طنزآميز به جهان اطرافت نگاه كن و تلقيهاي كودك رسمي را كنار بگذار و مناسبات را از دريچههاي غيررسمي ببين.
** حسن زاده بي صدا كارمي كند
درادامه اين مراسم شهرام اقبالزاده، از پيشكسوتان كانون پرورش فكري كودكان، گفت: يكي از ويژگيهاي فرهاد در كار مدني اين است كه برخلاف من خيلي بيصدا كار ميكند. ادبيات كودك ما يكي از قدرتمندترين ادبياتهاي كودك جهان در كشورهاي در حال رشد است. همه نامزدهاي ما در دورههاي اخير خوش درخشيدهاند، احمدرضا احمدي وارد فهرست نهايي ميشود، مرادي كرماني و فرهاد حسنزاده هم همينطور.
وي ادامه داد: نويسنده پرورده اقليم است كه هر قدر اقليم تجربه بيشتري را به فرد منتقل كند، تجربه زيسته نويسنده را ميسازد. فرهاد حسنزاده تحت نظر يكي از مربيان دلسوز كانون پرورش يافته و تلاش كرده آثار خلاقانهاي توليد كند، در واقع اگر عشق و علم با هم گره بخورد، اثر خلاقه توليد ميشود.
به گفته وي نگاه ملي فراگير فرهاد حسنزاده از ويژگيهاي ديگر اوست، فرهاد حد وسط سه نسل است و زبان هر سه نسل را ميشناسد و بيشتر به فرودستان توجه ميكند و توانسته گفتمان بسازد. برنده شدن در اين جايزه براي ما افتخار ميآفريند، ما نويسندگان و منتقداني داريم كه دارند كار ميكنند و ادبيات كودك ما به سطحي از رشد رسيده كه در دانشگاهها مطرح شده است.
** اهداي نشان مهرآئين به استاد حسن زاده
در پايان اين مراسم لوح تقدير و نشان مهرآيين كانون پرورش فكري كودك و نوجوان و لوح تقدير از سوي انجمن نويسندگان ادبيات كودك و نوجوان، به فرهاد حسنزاده اهدا شد.
مهدي حجواني، شهرام اقبالزاده، علياصغر سيدآبادي، سيدعلي كاشفي خوانساري، سودابه اميني، افسون اميني، محسن هجري، حسين تولايي، مهدي رجبي و جمعي از اعضاي كانون پرورش فكري و نويسندگان كودك و نوجوان، در اين مراسم حاضر بودند.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، نشستهاي مهرآيين را به مناسبت معرفي نويسندگان ايراني، از سوي شوراي كتاب كودك به عنوان نامزد جايزه آستريد ليندگرن، در سالن غدير مركز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار ميكند كه اين دومين شب از مراسم بود.
آيين نكوداشت فرهاد حسن زاده نامزد جايزه آستريد ليندگرن ونويسنده نام آشناي ادبيات كودك و نوجوان درسالن غدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزارشد.
فراهنگ ** 9211 ** 1355 **
تهران - ايرنا - نامزد جايزه آستريد ليندگرن، راه يافتن به دنياي بچه ها را موجب قدرداني ازآنها دانست و گفت: بچهها وقتي كارهاي ما را خوانده و با اثر ارتباط برقرارميكنند اين براي نويسنده لذتبخش است.