۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83223496
T T
۰ نفر
مفاهيم كلاسيك در ارزش‌گذاري عكس‌ها برجسته نيست

تهران-ايرنا- داور رشته عكاسي يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر گفت: در دنياي امروز مفاهيم كلاسيك مانند كادربندي، تركيب بندي و نورسنجي در ارزش‌گذاري عكس‌ها چندان برجسته نيست و بر همين اساس مفهوم يا ايده‌پردازي معياري بود كه در انتخاب عكس ها در نظر گرفتيم.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا، بهنام صديقي با اشاره به ضرورت نگاه معاصر در عكس گفت: معاصر بودن بيشتر بر مبناي مساله‌مندي هنرمند تعريف مي‌شود. به اين ترتيب هنرمند معاصر كسي است كه فقط به موضوع و سوژه توجه نكند بلكه بر اساس آن سوژه‌اي كه در نظر مي‌گيرد، به مسائل اجتماعي، سياسي و ديگر مباحث مي بپردازد.
وي افزود: عكاس حتي اگر كار انتزاعي يا شخصي انجام مي‌دهد بايد سعي كند همان موضوع دروني را نيز با مسائل بيروني پيوند بزند و به نمايش بگذارد. البته اين كار آساني نيست. اگر هنرمند بخواهد روابط علي و معلولي نهفته در موضوع را پيدا كند نياز به پژوهش دارد، اما در نتيجه اين كار پژوهشي مي‌تواند به سطحي از عكاسي برسد كه كمتر ديده شده است. چون عكاسي با مسائل بيروني و واقعي ارتباط زيادي دارد.
صديقي گفت: به نظر مي‌رسد كه عكاس بايد به دنبال سوژه‌هاي جذاب باشد، اما اين فقط سطح بيروني ماجرا است و او براي اينكه بتواند سوژه را به خوبي بيان كند بايد به واقعيت بيروني اكتفا نكرده و بيشتر به پيش‌زمينه‌ها بپردازد و با كار پژوهشي براي يافتن آن چيزي كه در لايه اول ديدني نيست تلاش كند.
وي با اشاره به عكس هاي برگزيده در جشنواره تجسمي فجر گفت: عكس‌هايي كه براي شركت در جشنواره هنرهاي تجسمي فجر انتخاب كرديم بيشتر آثاري اجتماعي هستند كه به مسائل فرهنگي توجه كرده‌است. مديوم عكاسي (عكاسي مفهومي) با واقعيت مرتبط است و با توجه به اين موضوع، عكس‌هاي انتزاعي يا آنها كه به موضوعات فرهنگي و اجتماعي توجه نداشتند را انتخاب نكرديم.
وي ادامه داد: جدا از ژانر در عكس‌ها، بيشترين معياري كه در نظر گرفتيم مفهوم يا ايده‌پردازي در عكس‌ها بود و سعي كرديم آثاري را انتخاب كنيم كه نگاه نو يا ايده جديدتري داشته باشند. البته معيارهاي كلاسيك مانند كادربندي، تركيب بندي و نورسنجي را نيز مدنظر داشتيم اما با توجه به اينكه در دنياي امروز اين مفاهيم كلاسيك در ارزش‌گذاري عكس‌ها چندان برجسته نيست، اولويت ما در داوري ايده‌پردازي آثار بود.
صديقي درباره وضعيت عكاسي در كشور گفت: جشنواره را نمي‌توان ملاكي براي ارزيابي سطح عكاسي كشور دانست چون اصولا بسياري از عكاسان در هيچ جشنواره و رويدادي شركت نمي‌كنند اما با توجه به اينكه رويدادهاي مختلف عكاسي را دنبال مي‌كنم به نظر مي‌رسد سطح عكاسي در كشور ما بسيار رشد كرده و عكاسان هدفمندتر فعاليت مي‌كنند. با وجود اين اگر نگاهي به عكاسي 5 سال اخير داشته باشيم شايد چندان رشد و تغيير كيفي در آنها ديده نمي‌شود.
صديقي ادامه داد: شايد عده‌اي گمان كنند كه عكاسي ما دچار سكون شده است اما در مجموع به نظر مي‌رسد به دليل افزايش شبكه‌هاي مجازي و فعاليت‌هاي زيادي كه عكاسان در آنها انجام مي‌دهند دسته بندي‌هاي مختلفي در عكاسي به وجود آمده است. بنابراين آنچه كه درباره پيشرفت نكردن عكاسي در سال‌هاي اخير گفتم مربوط به سطوح بسيار بالاتري در حد كارهاي موزه‌اي و نمايشگاهي و كيفيت هنري آثار است، نه آنچه بيشتر در فضاي مجازي ديده مي‌شود.
وي افزود: در ميان تعداد بسيار زياد عكاسان امروز كشور، تعداد آنها كه در سطوح بالا كار مي‌كنند بسيار كم است. بنابراين هنوز عكاسي ما جاي پيشرفت بيشتري دارد و عكاسان بايد خود را با معيارهاي روز دنيا تطبيق دهند.
وي درباره جايگاه عكاسي در گالري‌ها گفت: اين موضوع هم نسبت به ده سال قبل رشد بهتري داشته و هم اكنون دو گالري اختصاصي عكس در تهران وجود دارد و حتي گالري‌هاي ديگر نيز بيشتر به عكس توجه مي‌كنند. اما اينكه آنها چه رويكردي به عكاسي دارند جاي سوال است، زيرا امروزه رويكردهاي مختلفي در عكاسي دنيا وجود دارد كه بخشي از آن به ژانر مربوط است و بخشي به نگاه معاصر هنرمند توجه دارد.
يازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي فجر با دبيري ابراهيم حقيقي تا پانزدهم اسفند ‏برپاست. در اين ‏‏جشنواره سيد امير سقراطي ‏دبيري هنري و ‏محسن سليماني ‏دبيري ‏اجرايي را ‏عهده دار ‏هستند.‏
فراهنگ **9031 **3009
۰ نفر