۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۶
کد خبر: 83223614
T T
۰ نفر
گمانه زنی ها درباره اثر ملا برادر بر مذاكرات صلح افغانستان

كابل - ایرنا - ملا«عبدالغنی برادر» مردی كه به دومین فرد گروه طالبان معروف است و اكنون نیز رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر را بر عهده دارد، برای نخستین بار در مذاكرات نماینده آمریكا با این گروه حضور یافته كه این تغییر امیدهایی را برای پیشرفت امور صلح را در افغانستان ایجاد كرده است.

به گزارش ایرنا، آن گونه كه رسانه های افغانستان اعلام كردند ، ملا برادر یكشنبه این هفته با هواپیمایی اختصاصی از پاكستان به قطر منتقل شد تا در پنجمین دور از مذاكرات آمریكا و طالبان شركت كند.
این دور از مذاكرات در دوحه قرار بود دیروز دوشنبه آغاز شود اما به دلایل نامعلومی با تأخیری یك روزه امروز سه شنبه انجام شد.
«زلمی خلیل زاد» مامور ویژه امور خارجه آمریكا برای پیگیری امور صلح افغانستان هم دیروز هنگام رسیدن به قطر در توئیتی نوشت كه وی با هیأتی همراه وارد قطر شده و قرار است با هیأت باصلاحیت طالبان گفت و گو كند و خود آن را لحظه مهم خوانده و گفته بود كه كارهای مهمی آغاز خواهد شد.
رسانه های افغانستان به نقل از خلیل زاد نوشته اند كه روز دوشنبه نهار را در یك دیدار معارفه با ملا برادر صرف كرده است.
در داخل افغانستان این باور قوت دارد كه ملا برادر شخص تأثیرگذاری بر گروه طالبان و از مهمترین شخصیت های آنها پس ملا «محمد عمر» رهبر اسبق طالبان محسوب می شود.
«عبدالسلام ضعیف» سفیر سابق طالبان در پاكستان نیز این نگاه را بیان داشته و گفته است كه ملا برادر در بین شخصیت های كنونی طالبان، قوی ترین و با موثرترین فرد است.
وی تأكید می كند كه پس از ملا محمد عمر ، ملا برادر مهمترین فرد در بین طالبان شناخته می شود.
«محمد عمر داودزی» نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان هم می گوید كه ملا برادر تنها كسی است كه از استقلال رای بالایی برخوردار است و ابراز امیدواری می كند كه وی در این نشست با استفاده از استقلال رای خود پیشرفت هایی در روند صلح بوجود آورد.
مولوی «منظور احمد حسینی»، یكی از مسئولان نظامی پیشین طالبان هم گفته است كه اگر به ملا برادر وقت داده شود و در یك فضای آزاد كار كند، به خواست خداوند، صلح می آید.
در روزهای گذشته نیز كه منابع خبری افغانستان در باره حضور ملا برادر در نشست كنونی قطر گمانه زنی می كردند، برخی منابع به نقل از طالبان نوشتند كه ملا برادر در صورتی در نشست قطر شركت خواهد كرد كه وزیر خارجه آمریكا حضور داشته باشد.
اما این خبر توسط طالبان بصورت رسمی نه تائید یا رد نشد و دیروز طالبان تائید كرد كه وی در یك پرواز ویژه عازم قطر شده و قرار است در پنجمین دور گفت و گوها با آمریكا شركت كند.
بر اساس نوشته طالبان در صفحه «الاماره» عبدالغنی برادر متولد شهرستان «دهراود» استان «اورزگان» و از قوم پوپلزایی است كه در حال حاضر پنجاه سال سن دارد و همراه با ملا محمد عمر رهبر اسبق این گروه از جمله موسسان اصلی طالبان شمرده می شود.
از برادر هم چون یك مغز متفكر طالبان و یك فرمانده جنگی این گروه یاد می شود و بسیاری احتمال می دهند گفت ‌وگوهای صلح با حضور او هر چه زودتر به نتیجه‌ برسد.
ملا برادر حدود 9 سال در زندان ارتش پاكستان بسر برد و در سال 2018 با درخواست زلمی خلیل زاد از زندان رها شد.
«جاوید لودین» معاون سیاسی وقت وزارت خارجه افغانستان در زمان رهایی ملا برادر از زندان پاكستان نوشت كه سه سال تلاش وی و «رنگین دادفر اسپنتا» مشاور امنیت ملی افغانستان به اندازه سفر یك روزه خلیل زاد موثر واقع نشد.
وی نوشته بود كه آنها سه سال تلاش كردند تا ملا برادر را از زندان پاكستان آزاد كنند اما موفق نشدند و دولت افغانستان وی را یكی از چهره های مهم می دانست كه به روند گفت و گوهای صلح علاقه مند بود و دولت افغانستان باور دارد كه ملا برادر به همین دلیل هم به زندان پاكستان افتاد.
اكنون ملا برادر در قطر رهبری نشست این گروه با آمریكایی ها را برعهده دارد ، افراد نزدیك به طالبان، دولت و سیاست مداران باور دارند كه وی یك شخص طرفدار صلح، با صلاحیت و مستقل است اما باید دید از این دور گفت وگوها چه نتیجه ای بدست خواهد آمد.
در حالی كه چهار دور قبلی مذاكرات طالبان و آمریكا در قطر و امارات نتیجه عملی در پی نداشته است اما با توجه به این كه آمریكا به خاطر عجله ای كه برای بستن پرونده جنگ در افغانستان و تمركز بر پرونده جدید خود در شرق آسیا دارد؛ امكان توافق برای صلح با طالبان در افغانستان دور از ذهن نیست اما این كه متون توافقی به عمل تبدیل شود نیازمند گذشت زمان است.
آساق*291*1104**