۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83224588
T T
۰ نفر
70 درصد مبادلات تجاری افغانستان از بنادر ایران انجام می شود

تهران - ایرنا - پایگاه خبری انگلیسی زبان «پژواك» افغانستان روز چهارشنبه از پیشاور پاكستان گزارش داد كه یك مقام پاكستانی با انتقاد از كاهش نقش كشورش در تجارت منطقه ای ، گفته كه اكنون 70 درصد از مبادلات تجاری افغانستان به بنادر چابهار و بندرعباس در ایران منتقل شده است.

براساس این گزارش، «ضیاء الحق سرحدی» معاون سازمان گمركات مرزی پاكستان گفته، اغلب این مبادلات تجاری به سبب مشكلات مرزی میان پاكستان و افغانستان به این دو بندر ایرانی واگذار شده است.
وی كه به عنوان یك مقام مسئول در اتاق بازرگانی و صنعت ایالت سرحد پاكستان در جلسه جامعه بازرگانان كشورش سخن می گفت، افزوده است مشكلات امنیت مرزی و نیز ارائه خدمات بسیار ضعیف حمل و نقل و ترانزیتی میان ما و افغانستان موجب شده تا پاكستان از غافله تجارت با افغانستان عقب بماند و این فرصت نصیب تجار ایرانی شود.
سرحدی ضمن انتقاد از وجود این ضعف ها در سیستم حمل و نقل كشورش گفت كه نبود قطار باربری از كراچی به پیشاور و نیز عدم خدمات رسانی مناسب به كامیون های بخش خصوصی برای ترانزیت كالا به افغانستان موجب شده ؛ دولت پاكستان در زمینه تجارت و صادرات متحمل خسارت های سنگین شود .
جامعه بازرگانان پاكستان نیز در این نشست تخصصی خواستار ساخت و راه اندازی كامل بنادر پیشاور و «ازاخل» شدند تا زمینه برای بهبود مناسبات تجاری مساعد شود.
بر اساس این گزارش پژواك ، «فیض محمد فیضی» رئیس اتاق بازرگانی و صنعت ایالت سرحد پاكستان نیز در این جلسه خواستار فراهم كردن زمینه های لازم برای حمل و نقل ریلی میان پاكستان و افغانستان شد.
به گزارش ایرنا، سرحدی پیشتر در 29 دی ماه نیز گفته بود كه ضعف سیستم حمل و نقل پاكستان و بویژه راه آهن این كشور باعث شده كه پاكستان دست كم 70 درصد از سود ترانزیت كالا با افغانستان را از دست بدهد.
وی در نشستی با محمد نصیر خلیلی سرپرست اداره مناطق راه آهن پاكستان و برخی مقامات دیگر گفته بود كه اكنون سود این 70 درصد ترانزیت كالای افغانستان در اختیار ایران قرار گرفته است.
به موجب قرارداد مشترك ایران ، هند و افغانستان، بندر چابهار كه اكنون مراحل توسعه تكمیلی خود را طی می كند به عنوان مسیر مطلوب برای ترانزیت كالاهای افغانستان و هند پذیرفته شده است.
آساق**1378**1337**
۰ نفر