۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۸
کد خبر: 83224608
T T
۰ نفر
همایش ملی حكیم سبزواری در زادگاهش آغاز به كار كرد

سبزوار- ایرنا- همایش ملی حكیم سبزواری همزمان با هشتم اسفند ماه روز ملی بزرگداشت آن حكیم با حضور پژوهشگران، دانشگاهیان و مسئولان اجرایی در دانشگاه حكیم سبزواری این شهرستان آغاز به كار كرد.

دبیر اجرایی این همایش در حاشیه برگزاری این همایش به خبرنگار ایرنا گفت: همایش حكیم سبزواری برای پنجمین سال پیاپی با همكاری انجمن فلسفه و حكمت كشور و دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حكیم سبزواری برگزارمی شود.
دكتر سیدكاظم علوی افزود: از برنامه های این همایش رونمایی از نرم افزار مجموعه آثار حكیم سبزواری با حضو مسئولان مركز تحقیقات كامپیوتری علوم اسلامی و همچنین عطرافشانی مزار این حكیم بزرگوار است.
وی ادامه داد: برگزاری گارگاههای تخصصی و سخنرانی استاد امیرعباس علی زمانی از استادان دانشگاه تهران و تعدادی از استادان گروه فلسفه دانشگاه حكیم سبزواری از دیگر برنانه های این همایش ملی است.
رئیس دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حكیم سبزواری گفت: مرحوم حاج ملا هادی سبزواری معروف به حكیم سبزواری فیلسوف و حكیم برجسته‌ای بود كه با ایجاد مكتب در استمرار فلسفه و حكمت متعالیه ملاصدرا در دوره معاصر نقش مهمی ایفا كرد.
علوی افزود: شرح منظومه حكیم سبزواری كتابی ارزشمند است كه با نظمی بی نظیر تمام ابواب فلسفی را شامل شده و به بیان آراء فلاسفه و حكماء پرداخته است و نظرات ملاصدرا و حكمت متعالیه را در باب این آرا به خوبی تبیین كرده است.
وی ادامه داد: حكیم سبزواری شاگردان فراوانی را تربیت كرد كه نام 105 نفر از این شاگردان در منابع ذكر شده است و از جمله آنها می توان به شاگردانی چون شیخ مرتضی انصاری فقیه و مرجع عالیقدر جهان اسلام، ملا اسماعیل عارف بجنوردی، میرزا ابراهیم وثوق‌الحكماء سبزواری، میرزا عباس حكیم دارابی، موسی ‌بن فضل‌الله كلانتری همدانی اشاره كرد.
حكیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است كه در سال 1212 هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزا مهدی سبزواری یكی از دانشمندان علوم اسلامی بود.
حاج ملاهادی سبزواری پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تكمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملا حسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم كلباسی، آقا شیخ محمد تقی شیرازی، ملا علی مازندرانی نوری اصفهانی و ملا اسماعیل كوشكی حاضر شد.
ملا هادی در سال 1242 به مشهد بازگشت و پنج سال در حوزه علمیه مشهد و مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و شاگردان چندی را آموزش داد كه از میان آنها می توان به محمد كاظم خراسانی، میرزا حسین سبزواری، ملا محمد كاظم سبزواری، حسین مجتهد سبزواری، عبدالكریم قوچانی، سلطان محمد گنابادی (سلطان علیشاه)، حسن حكیم داماد و محمد یزدی معروف به فاضل یزدی اشاره كرد.
حاج ملا هادی سبزواری علاوه بر احاطه به علوم عقلی و فلسفی غزلهای حكمی و عرفانی هم می سرود و در شعر به 'اسرار' تخلص می كرد.
حكیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال 1٢89 قمری در سن 77 سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان كارگر شهر سبزوار واقع است.
مراسم بزرگداشت حكیم حاج ملا هادی سبزواری روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هشتم و نهم اسفند ماه كنونی در دانشگاه حكیم سبزواری شهر سبزوار واقع در 230 كیلومتری غرب مشهد برگزار می شود.
1922/8145/7495