۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۰۴
کد خبر: 83225310
T T
۰ نفر
ستاری: توسعه علوم شناختی اقتدار كشور را به همراه دارد

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینكه علوم شناختی یك علم جدید و بین رشته‌ای است، گفت: این علم قدرت فوق‌العاده‌ای به كشور می‌دهد و اقتدار كشور را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، «سورنا ستاری» روز چهارشنبه در آیین گشایش «پردیس مغز من» در باغ كتاب تهران افزود: ستادهای مختلف از جمله فناوری نانو، فناوری بایو و هوا فضا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت دارند، یكی از ستادها نیز ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی است كه دایره وسیعی از علوم را پوشش می‌دهد.
وی بیان كرد: كار ستاد علوم شناختی، جریان‌سازی در حوزه دانش‌آموزی، دانشجویی، بازار و شركت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و ایجاد هماهنگی و همگرایی در این زمینه است.
ستاری گفت: یكی دیگر از كارهای ستاد علوم شناختی در حوزه دانش‌آموزی و همچنین ساخت تجهیزات برای پژوهش‌سراها و تربیت نیروی محقق در دانشگاه‌هاست، پیرو این ما بایستی نسلی تربیت كنیم كه از حالا زندگی آینده خود را در این حوزه تعریف كنند و بچه‌ها را به فعالیت در این حوزه علاقه‌مند كنیم.
وی در ادامه اظهار داشت: كاری كه برای نانو در 20 سال پیش اتفاق افتاده و اكنون فروش شركت‌ها در این حوزه حدود 500 میلیارد تومان بوده و جزء اولین كشورها هستیم كه محصول و شركت داریم.
معاون رئیس جمهوری به تاكیدات خاص مقام معظم رهبری بر توسعه علوم و فناوری های شناختی توسط وزارتخانه های علوم و بهداشت و مراكز دانشگاهی اشاره كرد و گفت: با كارهایی كه در حوزه دانش آموزی می شود امیدواریم نسل جوان ما به این حوزه علاقه مند شوند.
به گزارش ایرنا، نخستین پردیس مغز و علوم شناختی كشور با نام «پردیس مغز من» به عنوان بزرگترین پردیس درخاورمیانه امروز چهارشنبه با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری در باغ كتاب تهران راه اندازی شد.
در مراسم راه اندازی «پردیس مغز من»، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «ایرج حریرچی» قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، «كمال خرازی» مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در امور توسعه علوم شناختی و جمعی از محققان، پژوهشگران و صاحبنظران حوزه علوم و فناوری های شناختی حضور داشتند.
پردیس مغز من به عنوان بزرگترین پردیس در خاورمیانه كه نتیجه كار تحقیقاتی و بررسی پردیس های مختلف در دنیاست، ظرف یكسال گذشته طراحی و امروز در پنجمین روز از هفته آگاهی از مغز (4تا 11 اسفند ماه) به بهره برداری رسید.
این پردیس، در نوع خود اولین مركز علم (ساینس سنتر) ایران در حوزه مغز و علوم شناختی است.
این مركز علمی از پنج بخش ساختار مغز، مغزهای متفاوت، مغز سلولی، مغزهای آینده و بخش شناختی تشكیل شده و با 19 ابزار و تجهیزات شامل سنجش اعصاب، شبیه سازی ام آر ای، بازی های شناختی، مغز شفاف، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه های علوم اعصاب شناختی و دانش شناختی كه توسط محققان كشور ساخته شده تجهیز و راه اندازی شد.
این پردیس در باغ كتاب در كنار دیگر مراكز علمی در زمین 600متری برای افزایش دانش و آگاهی اقشار مختلف مردم، دانشجویان و دانش آموزان به ویژه مقاطع متوسطه اول و دوم درنظر گرفته شده است.
هفته آگاهی ازمغز امسال برای چهارمین سال متوالی با حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در سطح كشور برگزار می شود.
علمی ** 1836 ** 9340 **1055
۰ نفر