۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 83226049
T T
۰ نفر

جشنواره سمنو در درق خراسان شمالي برگزار شد

۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲
کد خبر: 83226049
جشنواره سمنو در درق خراسان شمالي برگزار شد

بجنورد- ايرنا- ششمين جشنواره استاني سمنو، روز پنجشنبه با حضور شماري زيادي از گردشگران و مردم استان خراسان شمالي در شهر درق شهرستان گرمه برگزار شد.

رئيس نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گرمه در حاشيه برگزاري اين جشنواره به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: پخت سمنو در خراسان شمالي و با تمركز در شهر درق، با اجراي يك سري آداب و رسوم برگزار مي‌شود كه اين امر موجب شده است پخت سمنو به عنوان يكي از آيين‌هاي معنوي استان به ثبت ملي برسد.
رضاعلي غلامي با بيان اينكه دانش فني پخت اين غذا از مهم‌ترين ويژگي منحصر به فرد آن است، گفت: سمنويي كه در نقاط مختلف كشور پخت مي‌شود، مدت ماندگاري آن به بيش از دو، سه ماه نمي‌رسد، اما سمنوي درق تا دو سال و بدون نگهداري در يخچال خراب نمي‌شود.
غلامي اظهار داشت: با هدف معرفي هرچه بيشتر اين ميراث معنوي، ششمين جشنواره سمنو در شهر درق با حضور علاقه مندان و جمعي از گردشگران از ديگر استان هاي كشور، در محل مسجد جامع تاريخي شهر درق برگزار شد.
وي اجراي برنامه هاي فرهنگي هنري، موسيقي سنتي و كشتي باچوخه را از ديگر برنامه هاي جانبي جشنواره سمنو برشمرد و گفت: غرفه هاي فروش صنايع دستي نيز از ديگر برنامه هايي است كه براي گردشگران اين جشنواره در نظر گرفته شده است.
سمنو از گندم جوانه زده به همراه آرد با پخت طولاني درست مي شود و بيشتر به عنوان نذري يا در ايام عيد نوروز مصرف مي شود.
درق در فاصله 7 كيلومتري شهر گرمه و در مسيرارتباطي استان سمنان به خراسان شمالي قرار دارد.
شهرستان گرمه با 26 هزار نفر جمعيت در فاصله 165 كيلومتري جنوب غربي شهر بجنورد، مركز خراسان شمالي قرار دارد و اهالي آن بيشتر از طريق كشاورزي و دامپروري امرار معاش مي كنند.
به گزارش ايرنا در حوزه ميراث فرهنگي ناملموس استان 78 مورد ثبت ملي رسيده است.
3007/ 6042