۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲
کد خبر: 83228066
T T
۰ نفر
صدای اركستر فیلارمونیك اسلوواكی در براتیسلاوا طنین اندازشد

تهران - ایرنا - با حضور سفیر ایران در اتریش، در سالن طلایی براتیسلاوا، صدای كنسرت اركستر فیلارمونیك اسلوواكی به رهبری « علی رهبری» در این كشور طنین انداز شد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، اركستر فیلارمونیك اسلوواكی 9 و 10 اسفند با رهبری و آهنگساز بین المللی ایرانی خود در سالن طلایی براتیسلاوا به روی صحنه رفت و، آثاری از هنرمندان بزرگ موسیقی كلاسیك نظیر خاچاطوریان و چایكفوسكی را اجرا كرد.
« عبدالله مولایی سفیر ایران در اتریش و هیات همراه مهمانان ویژه علی رهبری این كنسرت بودند.
این كنسرت در سی و نهمین فصل هنری همكاری علی رهبری با اركستر اجرا شد.
اركستر فیلارمونیك اسلوواكی یكی از اركسترهای مطرح اروپا است كه در هر فصل هنری از رهبران بزرگ جهان دعوت بعمل میاورد.
اهمیت حضور رهبر پیشین اركستر سمفونیك تهران به عنوان رهبر اركستر فیلارمونیك اسلوواكی در این است كه در این اركستر ها دعوت مجدد از رهبر مهمان ارتباط مستقیم با نتیجه كار رهبران در ارتقای كیفیت و موفقیت كنسرت ها دارد و علی رهبری از 39 سال پیش تاكنون در فهرست رهبران مهمان این اركستر بوده است و برای نخستین بار به عنوان رهبر اركستر غیر بومی موفق شده تا سمت رهبر مهمان دایم را بدست بیاورد.
علی رهبری، رهبر اصلی و مدیر هنری سابق اركسترهای سمفونیك شهر های، بروكسل، پراگ، مالاگا، زاگرب و تهران از نادر رهبران اركستری است كه از 39 سال پیش به، چك و اسلواكی دعوت شده است و این همكاری تاكنون ادامه داشته است. این موسیقدان ایرانی نخست در پراگ با اركستر فیلارمونیك چك و سپس در براتیسلاوا با اركستر فیلهارمونیك اسلوواكی همكاری كرده است.
این اركسترها از علی رهبری برای حضور در تورها و فستیوالهای بین المللی در كشورهای اروپایی از جمله در اتریش، آلمان، سوییس، لهستان، بلژیك، ابتالیا، اسپانیا دعوت كردند.
حاصل فعالیت این هنرمند ایرانی در این كشورها ضبط آثار اپرایی و كرالی از جمله، اپراهای
كارمن اثر «بیزه»، روزالكا اثر دوژاك، توسكا، باتر فلای، لایوهم، خواهر انجلیكا، جانی اسكیكی، ایل تابارو، توراندوخت، اثر «پوچینی» تراویاتا، ریگولتو، قدرت سرنوشت، دونكارلوس، اثر «وردی»،كاوالریا روستیكانا اثر «پالیاچی» و آثاری كرالی چون، ركویم های «وردی»، «دونیزتی»، «دوژاك» و «برامس»،
كارمینا بورانا و تریونفو دی افروزیایس از « كارل اورف» و ضبط چندین اثر آهنگسازان معاصر بوده است.
مدال دوژاك یكی از معتبرترین نشان های هنری توسط دولت وقت كشور چك و اسلواكی در سال 1985به علی رهبری اعطا شده است.
فراهنگ ** 9494 ** 1355 **
۰ نفر