۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 83228285
T T
۰ نفر
اجاره غرفه 4متری در فرودگاه مهرآباد، 45 میلیون تومان

تهران- ایرنا- غرفه هایی كوچك و فاقد امكانات اولیه به چندین برابر قیمت، اجناسی را كه گاه بی كیفیت هستند به دست مسافران هواپیما می دهند. اجاره بهای این غرفه ها سرسام آور است به طوری كه اجاره یك غرفه چهار متری 45 میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، گشت مشترك تعریزات حكومتی امروز -شنبه- از وضعیت غرفه های داخل سالن های انتظار فرودگاه مهرآباد بازدید كرد. در این بازدید كه با حضور رئیس گشت های مشترك تعزیرات حكومتی تهران، بازرسان سازمان صنعت، معدن، تجارت، كارشناسان اجرای احكام، كارشناسان بهداشت و بازرسان اصناف انجام شد، تخلفات متعدد صنفی و بهداشتی مشاهده شد.

* سیب زمینی سرخ كرده 22 هزار تومان
در این بازرسی ها، بر اساس اعلام یك شكایت مردمی، یك ظرف كوچك سیب زمینی سرخ كرده 22 هزار تومان فروخته شده بود.
كارشناس اجرای احكام به صورت ناشناس از فروشنده غرفه قیمت سیب زمینی سرخ كرده را پرسید و چون متصدی غرفه مشكوك شده بود كه ممكن است بازرس باشد، قیمت را 10 هزار تومان اعلام كرد در حالی كه در فهرست قیمت، 17 هزار تومان نوشته شده بود.
علیرضا كمالی، بازرس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت اكنون قیمت هر كیلو سیب زمینی در بازار حدود سه هزار تومان است بنابراین با توجه به مقدار اندك سیب زمینی سرخ كرده و سایر هزینه ها باید قیمت آن حداكثر هشت هزار تومان باشد اما سه برابر قیمت فروخته شده است.
متصدی این واحد صنفی در پاسخ به سوال بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترك تعزیرات حكومتی تهران درباره اینكه چقدر اجاره بها پرداخت می كنید، گفت: برای غرفه ای به مساحت چهار متر ماهانه مبلغ 45 میلیون تومان پرداخت می كنم.
این فروشنده افزود: هزینه ها بالاست و واقعا با این مقدار اجاره نمی توانم از پس هزینه های زندگی برآیم.
سوسن رسولی، كارشناس بهداشت محیط مركز بهداشت غرب تهران نیز وضع بهداشتی این غرفه را نامطلوب ارزیابی كرد و افزود: مشكل از متصدی این غرفه نیست بلكه مشكل اصلی مربوط به فرودگاه است زیرا غرفه هایی با فضای بسیار كوچك اجاره می دهد كه فاقد هرگونه امكانات است.
وی ادامه داد: معلوم است كه در این فضای كوچك، متصدی غرفه نمی تواند بهداشت را به خوبی رعایت كند چون حجم كار در این مكان زیاد است و كه فضایی برای میز كار یا حتی آب گرم برای شستشوی ظروف ندارد.
این كارشناس بهداشت یادآور شد: پیش از این برای هر صنف، متراژ خاص در نظر گرفته می شد اما اكنون متراژ برداشته شده و مالكان از جمله شهرداری و فرودگاه ها به هر نحوی كه بخواهند، ملك خود را اجاره می دهند.
در غرفه دیگری كه چای، نسكافه و كیك عرضه می شد، ظرف های كیك های شكلاتی روی میز قرار داشت و به درخواست مشتری یك برش كیك در ظرفی جدا فروخته می شد.
كارشناس بهداشت با دستگاه سنجش آلودگی سطحی، بار میكروبی ظرف سرو كیك خیس شكلاتی را اندازه گیری كرد كه میزان آن، 6 بود و به گفته وی عدد زیر 10 بیانگر این است كه وضع مطلوب است.
به گفته رسولی، كیك ها حتما باید در یخچال نگهداری شود اما در محیط باز قرار داشت و هر برش كیك هم به قیمت 15 هزار تومان به فروش می رسید.

*بیسكویت و شكلات های خارجی قاچاق در فرودگاه
در یكی از غرفه هایی كه محصولات سوپرماركتی عرضه می شد، مقدار انبوهی شكلات و بیسكویت خارجی قاچاق فاقد برچسب اصالت و سلامت در معرض دید مشتریان قرار داشت.
انواع بیسكویت و شكلات های كاكائویی خارجی، نوشیدنی های انرژی زا و آدامس هایی كه برخی از آنها تاریخ مصرف مشخص هم نداشت، با قیمت های آنچنانی به فروش می رسید.
بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترك تعزیرات حكومتی تهران درباره این كالاها گفت: عرضه كالای قاچاق ممنوع است و پس از تشخیص اینكه این كالاها قاچاق هستند، كارشناسان اجرای احكام تعزیرات كالاها را جمع آوری و صورت جلسه می كنند. این كالاها به سازمان جمع آوری اموال تملیكی تحویل تا نسبت به معدوم سازی آنها اقدامات لازم انجام شود.

* كوتاهی مو 40 هزار تومان
در غرفه آرایشگاه مردانه نیز قیمت كوتاهی موی آقایان 40 هزار تومان بود در فهرست خدمات این واحد صنفی، قیمت های متفاوتی برای خدمات نامشخص مانند ماساژ سر درج شده بود. متصدی این واحد صنفی گفت: ماهانه 11 میلیون تومان اجاره پرداخت می كنم.
پس از بررسی وضع چند غرفه و با توجه به اینكه پیش از این نیز گشت های تعزیرات چندین مرتبه با غرفه های فودگاه مهرآباد برخورد داشتند، خبرنگاران حاضر در گشت، خواستار توضیح مسئولان فرودگاه شدند.
با مراجعه به ساختمان اداری فرودگاه مهرآباد و بعد از هماهنگی های بسیار در نهایت به دیدار معاون اقتصادی و بازرگانی فرودگاه مهرآباد موفق شدیم.

*پاسخ معاون فرودگاه مهرآباد درباره گرانفروشی ها
مهدی نامداری، معاون فرودگاه مهرآباد در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت گرانفروشی غرفه های فرودگاه و اجاره بهای سرسام آور گفت: تمام قراردادهای سال ٩6 و ٩٧ غرفه ها، از ابتدای امسال برای سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان ارسال شده است.
وی ادامه داد: برحسب مصوبات جلساتی كه در استانداری تهران برگزار شده است، قراردادهای غرفه های سالن انتظار فرودگاه از طریق فراخوان و به صورت مزایده واگذار می شود و در فرودگاه واگذاری خرد نداریم؛ به طوری كه در چهار ترمینال فرودگاه مهرآباد، پنج بهره‌بردار عمده مستقر هستند.
نامداری خاطرنشان كرد: البته در قرارداد بهره برداران آمده است، در صورتی كه امتیاز بهره‌برداری به شخص ثالث واگذار شود باید یك نسخه از قرارداد در اختیار مدیریت فرودگاه قرار گیرد.
وی اضافه كرد: آنچه كه در بخشنامه ها به ما ابلاغ شده، این است، زمانی كه فراخوان برگزار می شود، بر اساس آنالیز درآمد، بهره‌بردار در همان بازه قیمت می تواند امتیاز بهره برداری را به شخص ثالث واگذار كند بنابراین مصداق ادعای اجاره بهای گزاف باید تبیین شود تا بررسی كنیم چنین اتفاقی رخ داده است یا نه. آنچه مستند نزد فرودگاه است و به سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان هم ارسال شده، چنین نیست.
معاون فرودگاه مهرآباد تصریح كرد: واگذاری خارج از چارچوب فراخوان به فرودگاه اعلام نشده است و در واگذارها، فرودگاه از لایحه قانونی واگذاری اماكن تبعیت می كنند.
نامداری افزود: از سال ٩١، چارچوب اعطای غرفه ها به سمت برگزاری فراخوان رفت و در روند برگزاری مزایده، به پیشنهاددهندگان با قیمت بالاتر امتیاز واگذار می شود كه البته در بازبینی های صورت گرفته، سقف قیمت برای پیشنهادها تعیین شد بنابراین قیمت هایی كه از دامنه تعریف شده بالاتر باشند، از مزایده حذف می شوند.
وی اظهار داشت: چارچوب اعطای امتیاز بهره برداری از غرفه های سالن انتظار در فرودگاه طبق قانون، برگزاری مزایده است یا باید روش مزایده حذف شود كه در آن صورت مفاسدی در پی خواهد داشت یا باید روند موجود آسیب شناسی و مشكلات برطرف شود.

* خدمات فرودگاهی لوكس و گران تر از بیرون است
معاون فرودگاه مهرآباد با تاكید بر اینكه خدمات فرودگاهی لوكس و گران تر از بیرون است، افزود: نرخ خدمات فرودگاهی در دنیا با سطح شهر متفاوت است. تامین امنیت تا آماده سازی محل در محیط فرودگاه با بیرون از آن تفاوت دارد بنابراین هزینه بیشتری را باید پذیرا بود ضمن اینكه محدودیت در حوزه فرودگاهی در كنار بهره مندی از تسهیلات قانونی به طور طبیعی افزایش رقم را در پی دارد.
وی ادامه داد: فرودگاه شأن قیمت گذاری ندارد اما گفته می شود كه حاشیه سود خدمات فرودگاهی تا ٣٠ درصد بالاتر از سطح شهر است.
نامداری افزود: صندوق فروشگاهی غرفه ها را در اختیار داریم تا در صورت تخلف با آنها برخورد شود همچنین به دستگاه های نظارتی هم اعلام كردیم كه در صورت برخورد با متخلفان گزارش آن را در اختیار فرودگاه هم قرار دهند.

* گرانفروشی در هرجایی تخلف تلقی می شود
در ادامه، بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترك تعزیرات حكومتی تهران گفت: گرانفروشی در هرجایی تخلف تلقی می شود. مشكل غرفه داران برای گرانفروشی، اجاره بهای بیش از حد و بالای غرفه هاست.
وی ادامه داد: وقتی برای یك غرفه چهار متری 45 میلیون تومان دریافت می شود زمینه ارتكاب تخلف فراهم می شود. در حالی كه هیچ معیار مشخص برای تعیین اجاره بها وجود ندارد.
طالبیان اظهار داشت: تعزیرات بسیار پیگیر استقرار پایگاه نظارتی در فرودگاه بود تا مردم بتوانند با سهولت و به راحتی شكایات خود را اعلام كنند. قضات تعزیرات همراه با بازرسان و كارشناسان اصناف به راحتی می توانستند به شكایات مردم رسیدگی كنند اما تعامل لازم و تعیین محل با مشكلاتی از سوی شهرداری مواجه شد.
وی گفت: تا زمانی كه مشكل اجاره بهای غرف مشخص نشود، قیمت ها همچنان بالا خواهد بود.
رئیس گشت های مشترك تعزیرات خاطرنشان كرد: شهروندان می توانند از طریق سامانه 135 سازمان تعزیرات حكومتی یا سامانه ١٢٤ سازمان صنعت، معدن و تجارت تخلفات را برای رسیدگی اعلام كنند.
به گزارش ایرنا، پیش از این نیز، محمد محمدی، مدیر كل سابق تعزیرات حكومتی تهران، با اشاره به گرانفروشی در فرودگاه های امام خمینی (ره) و مهرآباد، گفته بود كه هیچ مجوز قانونی برای گرانفروشی كالاها و خدمات در فرودگاه ها وجود ندارد.
محمدی در نشست مشترك كمیسیون هماهنگی امور تعزیرات و كمیته نظارت و بازرسی كارگروه تنظیم بازار در سال ٩٦ اظهار داشت: شكایات متعددی از عملكرد اصناف در فرودگاه ها وجود دارد؛ ضمن اینكه موضوع استقرار پایگاه تعزیرات در فرودگاه از سه سال قبل مطرح است اما تاكنون در این زمینه همكاری لازم از سوی شركت فرودگاه ها انجام نشده است.
همچنین محمد امامی امین، معاون هماهنگی و توسعه منابع استانداری تهران نیز در این نشست گفت: اگر چه خدمات فرودگاهی در همه جای دنیا، لوكس محسوب می شود اما این قیمت ها نباید سرسام آور باشد و در این مورد باید سود متعارف خدمات فرودگاهی مشخص شود.
اكنون پنج سال است كه تعزیرات به عنوان دستگاه نظارتی موفق نشده است تا در فرودگاه ها به عنوان یكی از اماكن عمومی و پر تردد، حضور مستقیم داشته باشد اما به نظر می رسد با توجه به تكرار تخلفات صنفی و بهداشتی در فرودگاه ها، ضروری است تا این چرخه معیوب اصلاح شود.
گزارش از حنانه شفیعی
اجتمام*3229* 3063
۰ نفر