به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «تجهیزات كاهنده مصرف آب» شامل شیرآلات اتوماتیك، شیرآلات لمسی، شیرهای فشاری زمان دار و انواع ادوات كاهنده مصرفی است كه با تركیب آب و هوا، مصرف آب را بهینه می كنند؛ كاركرد این تجهیزات چنین است كه آب را به میزان لازم در اختیار مصرف كننده قرار می دهد و با كاهش دِبی - مقدار آبی كه از نقطه مشخص در واحد زمان عبور میكند - از هدر رفت آن جلوگیری می كند.
برقراری تعادل میان میزان مصرف و حجم منابع آب نخستین و اساسی ترین گام برای حل بحران كم آبی در اقلیم خشك ایران و رویارویی با پدیده مزمن خشكسالی است.
در این زمینه، «علی سیدزاده» مدیر دفتر مدیریت مصرف شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اجرایی شدن كامل طرح استفاده فراگیر از تجهیزات كاهنده مصرف آب را منوط به واقعی شدن قیمت آب، فرهنگ سازی گسترده، عزم ملی و باور به وجود كم آبی در كشور دانست.
وی درباره سرنوشت طرح توزیع تجهیزات كاهنده مصرف آب، گفت: این طرح ماده ای از قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب است كه براساس آن به شركت های آب و فاضلاب این اجازه داده شده تا تجهیزات كاهنده مصرف را برای مشتركان متقاضی در اختیارگذاشته و هزینه های آن را به صورت اقساط از قبض آب آنها كسر كنند.
سیدزاده اضافه كرد: بعد از آنكه این قانون ابلاغ شد، اجرای آن در دستور كار شركت های آب و فاضلاب سراسر كشور قرار گرفت؛ سپس با هدف اجرای این قانون مناطقی به عنوان مناطق آزمایشی مورد نظر قرار گرفت تا رفتار مشتركان بررسی شود و در نهایت، پس از بررسی ها یك آسیب شناسی از این مناطق انجام شد.
در تشریح نتایج این آسیب شناسی، گفت: از آنجا كه در قانون كلمه متقاضی ذكر شده و الزام و اجباری مطرح نشده است، نمی توان به مشتركان الزامی بودن نصب تجهیزات را تاكید كرد.
وی با تاكید بر اینكه با قیمت های كنونی، مشتركان رغبتی به خرید تجهیزات كاهنده آب ندارند، گفت: در شرایطی كه هزینه قبض آب مشتركان بین پنج تا 10 هزار تومان است، آنها نسبت به خرید تجهیزاتی با قیمت 100 تا 150 هزار تومان اقدام نمی كنند.
مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای كشور افزود: همین عوامل سبب شد استقبال چندانی از نصب چنین تجهیزاتی صورت نگیرد.
سیدزاده افزود: گرچه استقبال از این تجهیزات آنچنان كه باید و شاید نبوذ اما به همه شركت های آب و فاضلاب سراسر كشور ابلاغ شد كه تمهیدات لازم را ایجاد كنند و در حدودی كه فكر می كنند متقاضی استفاده از این تجهیزات باشد آنها را خریداری كرده و درانبارها قراردهند تا اگر متقاضی مراجعه كرد و درخواست داشت، بتوانند نیاز را جوابگو باشند.
این مقام مسئول درآبفای كشور با یادآوری این موضوع كه بعد از ابلاغ طرح به شركت های آب و فاضلاب، خیلی از این شركت ها نسبت به فراهم سازی تمهیدات لازم اقدام كردند، ادامه داد: با هدف آگاهی بیشتر مردم اطلاع رسانی از طریق قبض آب مشتركان و شركت های آب و فاضلاب در استان های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و اصفهان انجام شد.
به گفته وی، شركت های مذكور درحد اعتبارات خود، نسبت به تامین تجهیزات اقدام كرده تا درصورت مراجعه متقاضی در اختیار قرار دهند.
** اختصاص اعتبار از محل طرح های ملی
سیدزاده از اختصاص اعتباری از محل اعتبارات طرح های ملی درسال 1397 (از محل طرح مدیریت مصرف آب شهری) به این طرح خبرداد و گفت: سه میلیارد و 500 میلیون تومان از این محل بین 35 شركت آب و فاضلاب شهری تقسیم شد كه به صورت مساوی به هر شركت 100 میلیون تومان بابت خرید این تجهیزات تعلق گرفت.
این مقام مسئول از توزیع تجهیزات در اماكن عمومی و دولتی خبر داد و گفت: بخش زیادی از اعتبارات در قالب ترویج و فرهنگ سازی در اماكن عمومی دولتی توزیع شد.
سیدزاده به مصوبه هیات وزیران اشاره كرد كه براساس آن اماكن دولتی و عمومی در شهرها باید ارزیابی و رصد می شدند و مشخص می شد كه چه تجهیزاتی نیاز دارند.
وی ادامه داد: در اجرای این طرح، با شركت های آب و فاضلاب مكاتبه شد كه برای صنایع و ارگان های مختلف نقش مشاور فنی را ایفا كنند و با هماهنگی آنها، فهرستی برای هر سازمان تهیه شود كه آن مجموعه به چه تجهیزاتی نیاز دارد.
مدیركل دفتر مدیریت مصرف آبفای كشور با بیان اینكه این ارزیابی ها هر ساله انجام خواهد شد، گفت: در تهران مشاوره فنی برای خیلی از دانشگاه ها، وزارتخانه ها و ارگان های دیگر انجام شد تا آن ارگان با بودجه خود اقدام به خرید تجهیزات كاهنده مصرف آب كند.
** توزیع تجهیزات كاهنده مصرف در هیچ جای جهان كار دولت ها نیست
این مقام مسئول در شركت آب و فاضلاب كشور اذعان كرد: توزیع تجهیزات كاهنده مصرف در هیج جای جهان دراختیار دولت ها نیست بلكه خود مردم می توانند وقتی فرهنگ سازی انجام شده و ضرورت آن را حس كرده باشند نسبت به استفاده از آن اقدام كنند.
وی ادامه داد: به دلیل نبود فرهنگ سازی در كشورمان و حس نكردن اثر بخشی استفاده از این تجهیزات توسط مردم، شركت های آب و فاضلاب تلاش كرده با كارهای تبلیغاتی و كسر از روی قبض به صورت اقساطی، مردم را به استفاده از این تجهیزات تشویق كنند.
سید زاده با بیان اینكه تعرفه پایین آب، عاملی است كه اجازه نمی دهد مردم به سمت استفاده از چنین تجهیزاتی بروند، افزود: باید با فرهنگ سازی، رفتارجامعه را تغییر داد.
مدیركل دفتر مدیریت مصرف آبفای كشور، با بیان اینكه میزان كاهش مصرف آب در انواع تجهیزات كاهنده مصرف متفاوت است، اظهارداشت: به عنوان نمونه، سرشیرهای كاهنده مصرف در سرویس ها و سردوش ها، مصرف آب را حداقل 30 درصد كاهش می دهد.
به گفته وی، در لایحه تقدیمی دولت، بر «الزام آور» بودن استفاده از تجهیزات كاهنده مصرف آب تاكید شده بود اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی الزام آور بودن آن را حذف كرده و اصطلاح «متقاضی» را جایگزین كردند.
سیدزاده افزود: اكنون تلاش می شود این الزام از روش دیگری برای مشتركان پرمصرف اعمال شود.
این مقام مسئول اجرای كامل طرح استفاده فراگیر از تجهیزات كاهنده مصرف را منوط به عزم ملی، فرهنگ سازی مناسب، همكاری همه ارگان ها و شركت های تولید كننده دانست و گفت: اجرایی شدن این طرح تنها از طریق وزارت نیرو شدنی نیست.
اقتصام**2078**9189
تهران- ایرنا- مصرف بی رویه آب و بروز بحران خشكسالی، منجر به اتخاذ تدابیری از جمله بكارگیری تجهیزات كاهنده مصرف آب شد؛ تجهیزاتی كه با بكارگیری آنها، حجم آب مصرفی بدون ایجاد كوچكترین مشكل برای مشتركان تا 70 درصد كاهش می یابد.