سيد مصطفي داودي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: عمليات ساخت خط دوم بلاك يزدگرد ـ رخش به پايان رسيده و اميدواريم هر چه سريع تر پروژه دوخطه محور بافق ـ ارژنگ به اتمام برسد.
وي افزود: به منظور رفاه حال مسافران، ارتقاء ايمني، كاهش مدت زمان توقف قطارها و تسهيل برنامه ريزي به منظور تعمير و بهينه سازي شبكه ريلي، پروژه دوخطه محور بافق ـ ارژنگ در محدوده اداره كل مراحل نهايي آماده سازي خود را طي مي كند.
مديركل راه آهن منطقه يزد درباره پيشرفت پروژه هم گفت: پيشرفت اين پروژه 90درصد پيشرفت داشته و حدود 90كيلومتر آن شامل بلاك هاي رخش ، يزدگرد، يزدگرد ـ يزد، يزد - اشكذر، اشكذر ـ شمسي و شمسي ـ ميبد آماده بهره برداري است.
داوودي تصريح كرد: يكي از مزاياي 2 خطه كردن شبكه ريلي، افزايش ظرفيت بارگيري است، به طوري كه با استفاده از سوزن هاي بتني و تراورس هايي با بار محوري30 تن ظرفيت ،افزايش بار واگن ها را تا 20 درصد امكان پذير مي كند.
مديركل راهآهن منطقه يزد ابتداي امسال گفته بود كه طرح ساخت خط دوم بافق - زرين شهر به طول 553 كيلومتر در حال اجراست كه 237 كيلومتر آن در محدوده اين اداره كل قرار دارد و پيشرفت آن به 88 درصد رسيد.
داوودي، همچنين از جابجايي روزانه سه هزار و 26 مسافر از طريق هفت رام قطار در مدت 11ماهه سال 97 خبر داده و گفته است كه اين عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.5 درصد افزايش دارد.
وي تصريح كرده است كه با توجه به يك خطه بودن خطوط ريلي در يزد ، قطارها در رفت و برگشت از روي يك خط حركت مي كنند، پيش بيني مي شود با 2خطه كردن خطوط ريلي، 20 درصد به ظرفيت استان اضافه شود.
حدود هزار كيلومتر خط آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ريلي كشور در استان يزد قرار دارد و بيش از 30 درصد عمليات معادل چهار برابر بازدهي و بهرهوري اين بخش به نسبت ديگر نواحي مربوط به اين منطقه است.
در هر شبانهروز 120 رام قطار از اين محدوده تردد ميكند كه 30 مورد آن مسافربري است.
راهآهن يزد با سهم حدود 40 درصد حملونقل بار ايران در 18سال گذشته در جايگاه نخست قرار داشته است .
بيش از 80 درصد مواد معدني و افزون بر 70 درصد بارهاي ترانزيتي كشور از اين استان عبور ميكند .
1968/ 6197
يزد - ايرنا - مديركل راه آهن منطقه يزد گفت: با اتمام عمليات ساخت خط دوم بلاك يزدگرد ـ رخش 90 كيلومتر از پروژه ساخت خط دوم بافق ـ زرين شهر در محدوده راه آهن يزد آماده بهره برداري شد.