۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
کد خبر: 83231072
T T
۰ نفر

محور نشست پنجم صلح؛ گفت و گو بین افغان ها

۱۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۲۵
کد خبر: 83231072
محور نشست پنجم صلح؛ گفت و گو بین افغان ها

كابل - ایرنا - آمریكا و گروه طالبان در پنجمین دور از گفت وگوهای خود بر خروج نظامیان آمریكایی و قطع رابطه طالبان با تروریست های بین المللی متمركز هستند و دو طرف به نوعی توافق بر سر این موضوع را گامی بسوی مذاكرات بین افغان ها می دانند.

به گزارش ایرنا، آمریكا و طالبان در تداوم گفت وگوهای طولانی مدت خود تاكنون به پیشرفت عملی دست نیافته اند و شماری از آگاهان بر این باورند كه دو طرف برای امتیازگیری مشغول رایزنی هستند اما برخی دیگر باور دارند كه توافق بر سر خروج نیروهای خارجی و قطع رابطه طالبان با تروریست های بین المللی گامی به سوی مذاكرات بین الافغانی است.
پنجمین دور مذاكرات آمریكا و طالبان در قطر هفته گذشته پس از سه روز پیگیری برای مدت دو روز متوقف شد كه در ظاهر این توقف برای مشورت های داخلی هر طرف لحاظ شد و دوباره از دیروز شنبه این مذاكرات از سرگرفته شد اما با وجود آن كه گزارشی از پیشرفت وجود ندارد، شماری به این گفت و گوها خوشبین هستند.
«وحید مژده» كارشناس مسائل سیاسی و از اعضای سابق گروه طالبان به ایرنا گفت كه آمریكا و طالبان مذاكرات خود را برای دو روز متوقف كردند و هدف آن مشورت های بیشتر بود.
وی افزد: دو موضوع مهم در این دور از مذاكرات مطرح و مورد بحث قرار گرفته است كه در واقع بنیاد گفت و گوی صلح و مذاكرات بین الافغانی را می گذارد، یكی خروج نظامیان خارجی و یكی هم این كه طالبان روابط خود را با تروریست های دیگر قطع كند.
مژده گفت: موضوع خروج نظامیان آمریكایی و این كه در چه مدتی افغانستان را ترك كنند، در واقع همان زمان بندی مهم است كه گفت و گوها را زمان گیر كرده و هر دو طرف بویژه طالبان ابراز امیدواری كرده اند كه تا آخر هفته به توافقات خوبی با آمریكایی ها برسد كه این گام مهمی خواهد بود.
این كارشناس افغان گفت: آمریكا در نشست قطر فهرستی را به طالبان داده كه نام افرادی از القاعده در آن است و به طالبان گفته است كه این افراد در مناطقی كه تحت كنترول طالبان است حضور دارند اما طالبان در پاسخ گفته اند وقتی شما می دانید این افراد القاعده در كجای افغانستان هستند ، با راه اندازی عملیات دستگیر كنید طوری كه زندانیان داعش را از نزد ماه گرفتید.
به باور مژده آمریكایی ها در واقع قصد خروج از افغانستان را دارند اما با طرح چنین مسائلی می خواهند یك دستاوردی را نشان دهند كه ما هم طالبان را وادار كردیم تا برخی مسائل را بپذیرند در حالی كه این مسائل پیچیده تر از آن است كه در ظاهر فكر می شود و چنین موضوعات پس از خروج نظامیان آمریكایی پیگیری دشواری خواهد بود.
وی در پاسخ به این كه صلح در گفت و گوی طالبان و آمریكا در حاشیه قرار گرفته و دو طرف برای امتیازگیری متمركز شده اند گفت : طالبان تلاش دارد كه ابعاد خارجی قضیه افغانستان را حل كند و پس از آن به مذاكرات بین الافغانی بپردازد كه در واقع توافق بر سر خروج نظامیان آمریكایی گامی بسوی مذاكرات داخلی شمرده می شود.
مژده گفت: طالبان باور دارد كه مذاكرات بین الافغانی بین طرف های مختلف صورت خواهد گرفت اما در باره گفت و گو با دولت افغانستان باید گفت كه دولت می داند كه طالبان با آنها مذاكره نمی كنند.
به گفته مژده در مذاكرات افغان ها با طالبان كه قرار است در آینده صورت گیرد ، دولت افغانستان تلاش دارد كه تعدادی از افراد خود را در چارچوب افرادی كه از طرف طالبان برای مذاكره دعوت می شوند به عنوان ناظر داشته باشد و دولت تا همین حد از حضور در مذاكرات طالبان هم راضی است.
همین امروز خبرهای در افغانستان منتشر شده است كه «حكمت خلیل كرزی» معاون سابق وزارت خارجه و «عمرزاخیلوال» سفیر سابق افغانستان در اسلام آباد و وزیر اسبق دارایی این كشور به قطر رفته اند تا فرصت گفت وگوهای بین الافغانی را با طالبان فراهم كنند.
وی در باره اظهارات «سهیل شاهین» یكی از سخنگویان طالبان در قطر كه گفته بود پس از صلح افراد طالبان در ارتش این كشور ادغام خواهند شد گفت : در مصالحه، گروه كه جنگیده باید در یك چارچوب ملی با جامعه كه درگیر جنگ بوده اند ادغام شوند و اگر رهبران طالبان به صلح بپیوندند و افراد آنها فراموش شوند مشكل افغانستان حل نمی شود.
به باور مژده قطعی است كه افراد نظامی گروه طالبان و آنهایی كه نشان داده اند تجربه جنگی قوی هم دارند باید با نیروهای افغان ادغام و با ارتش یكی شوند كه با این روند ما آهسته آهسته از جنگ فاصله می گیریم.
وی گفت كه پیش از این با گروه هایی كه در افغانستان مصالحه شده ، این گروه ها افراد جنگی خود را حفظ كرده و در حال حاضر موازی با دولت عمل می كنند.
هر چند مژده بصورت مشخص از گروهی نام نبرد اما در سال های اخیر صلح با «گلبدین حكمتیار» رهبر حزب اسلامی صورت گرفته است كه شرایط مشابه آن چه كه مژده گفت ، داشته است.
مژده در باره حمله طالبان به پایگاه «شورابك» در استان «هلمند» در پاسخ به سوال ایرنا كه این كار طالبان در تضاد با صلح نیست، گفت : زمانی كه مذاكرات صلح آغاز می شود، به جای این كه ما شاهد صلح باشیم ، شاهد شدت درگیری هستیم و در حال حاضر عملیات های زیادی از طرف نیروهای دولتی در استان های مختلف افغانستان از جمله سمنگان علیه طالبان جریان دارد كه به عملیات های دولتی پرداخته نمی شود.
وی مدعی شد كه عملیات شبانه نیز علیه افراد طالبان بشدت ادامه دارد اما كسی به آن نمی پردازد و به حمله طالبان به پایگاه ارتش و نظامیان آمریكایی در شورابك استان هلمند به این دلیل تمركز شد كه یكی از بزرگترین پایگاه های نیروهای آمریكایی است.
به گفته مژده، از این پایگاه بشدت محافظت می شد و گفته بودند كه این پایگاه بحدی مستحكم و غیر قابل نفوذ است كه حتی از طریق هوا نیز امكان ورود به این پایگاه وجود ندارد، ولی طالبان وارد شد.
این آگاه به فرآیندهای تصمیم سازی در گروه طالبان، گفت كه این حملات بیانگر آن است كه طالبان در عین مذاكرات صلح فشار نظامی را نیز افزایش می دهد تا بتوانند امتیازهای بیشتری بگیرد و این كار طبیعی است.
مژده در پایان افزود كه برخی رسانه ها گزارش داده اند كه در مذاكرات قطر سازمان ملل متحد و كشور نروژ هم سهیم شده اند اما گروه طالبان تاكنون در این باره اظهار نظری نكرده است اما به باور وی امكان دارد كه در نشست قطر سازمان ملل و نروژ حضور داشته باشند.
با توجه به گفته های مژده ، گفت و گو بر سر خروج نظامیان خارجی و قطع رابطه طالبان با تروریست های خارجی لانه كرده در منطقه و افغنستان ، مدخل اصلی ورود به گفت و گوهای بین الافغانی خواهد بود و افرادی مانند مژده باور دارند كه صلح نه در حاشیه امتیازگیری طالبان و آمریكا بلكه در متن مذاكرات بازیگران افغان قرار دارد.
آساق*291*1104**