۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۵۱
کد خبر: 83231625
T T
۰ نفر
تمام امكانات براي مقابله با ملخ هاي صحرايي به كار گرفته شود

بندرعباس-ايرنا- سرپرست معاونت سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري هرمزگان تاكيد كرد: تمام امكانات دستگاه هاي اجرايي براي مقابله با هجوم ملخ هاي صحرايي در استان به كار گرفته شود.

به گزارش ايرنا، ايرج حيدري شامگاه دوشنبه درنشستي درهمين رابطه اظهارداشت: هجوم ملخ هاي صحرايي داراي هيچ خطر انساني نيست و مردم استان در اين رابطه دغدغه نداشته باشند.
وي افزود: براي به حداقل رساني خسارت هاي اقتصادي حمله ملخ هاي صحرايي بايد برنامه ريزي مناسب و تلاش شبانه روزي از سوي دستگاه هاي مسوول انجام شود.
حيدري گفت: با مجموعه اقداماتي كه از سوي جهاد كشاورزي هرمزگان با همكاري ساير دستگاه هاي اجرايي انجام شده بخش مهمي از اين آفت در استان كنترل شده اما اقدامات مقابله اي به دليل گستردگي حمله ملخ هاي صحرايي نيازمند تداوم است.
سرپرست معاونت سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري هرمزگان تاكيد كرد: فرمانداران همه شهرستان ها ستاد ويژه مقابله با هجوم ملخ هاي صحرايي را تشكيل و تمام امكانات را براي كمك به جهاد كشاورزي بسيج كنند.

** پاكسازي 6800 هكتار از زمين هاي كشاورزي هرمزگان از آفت ملخ هاي صحرايي
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت: 6800 هكتار از زمين هاي كشاورزي استان از آفت ملخ هاي صحرايي پاكسازي شده است.
حميد دولتي بيان داشت: 38 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي در استان پايش و رديابي شده و مناطق مشكوك به آلودگي و ريزش مجدد نيز به طور دائم رصد مي شوند.
وي تاكيد كرد: مبارزه و پايش و رديابي اين آفت در هرمزگان در سطح گسترده اي انجام شده و تا زمان ريشه كني كامل آفت ادامه خواهد داشت.
دولتي افزود: به دليل شرايط جوي و وزش باد احتمال ريزش مجدد ملخ صحرايي در مناطقي از هرمزگان وجود دارد و از همين رو تمام تيم هاي رديابي و مبارزه در آماده باش كامل قرار دارند.

**مبارزه با آفات در اولويت سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان قرار دارد
رييس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت: اين استان داراي 156 هزار هكتار زمين قابل كشت است و به همين دليل مبارزه با آفات و حفظ منابع در اولويت اين سازمان قرار دارد.
علي باقرزاده بيان داشت: در حال حاضر نيازمند چهار ميليارد ريال اعتبار جهت تامين تجهيزات و نيروي انساني براي مبارزه صد درصدي با آفت ملخ صحرايي در هرمزگان هستيم.
وي افزود: تمام مديريت هاي شهرستان ها در سطح استان بايد به صورت هفتگي گزارش آلودگي و سطح پاكسازي زمين هاي تحت مديريت خود را به مديريت حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزي اعلام و در صورت لزوم تيم هاي رديابي و مبارزه را به مناطق آلوده اعزام كنند.
به گزارش ايرنا، اواخر ديماه امسال بود كه سازمان خوار بار و كشاورزي ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌ هاي صحرايي به ايران هشدار داد و اوايل بهمن ماه بود كه اين ملخ ها از صحراي آفريقا، عربستان سعودي، امارات متحده عربي، كويت، عمان و قطر راهي استان‌هاي جنوبي از جمله هرمزگان شدند.
اين ملخ هاي صحرايي آنچنان وحشي و نابودگر هستند كه به هيچ سرسبزي در مسير سفرشان رحم نمي كنند و هر چه هست و نيست را نابود مي كنند و ويراني بسياري برجاي مي گذراند.
اين ملخ ها كه به صورت گروهي پرواز مي كنند، يكي از خطرناكترين و نابودگرترين آفت هاي تهديد كننده اقتصاد كشاورزي مناطق درگير هستند و در صورت ريشه كن نشدن مي توانند خسارت هاي جبران ناپذيري بر جاي بگذارند.
مناطق پراكنش اين آفت غرب و شمال آفريقا، كشورهاي حاشيه درياي سرخ و خليج فارس، شبه جزيره عربستان، پاكستان، هند و جنوب شرق ايران است.
جمعيت هر دسته ملخ صحرايي مهاجر بين 250 تا 350 ميليون عدد اعلام شده و با توجه به اينكه هر يك از آنها 85 تا 90 عدد تخم مي گذارد، مي توان تخمين زد در صورت مبارزه نكردن اصولي با اين موجود مخرب، تنها جمعيت يكي از دسته هاي آن با گذراندن دوره سه هفتگي تكاملي (از پورگي تا بلوغ) به چند ميليارد مي رسد.
ملخ هاي صحرايي در مسير عبور خود با تغذيه از سبزينه هاي مختلف از جمله جنگل ها، باغ هاي ميوه، علوفه، غلات، صيفي ،مراتع و حتي علفهاي هرز، آنها را از بين مي برند و با توجه به قدرت تخريبي كه دارند باعث قحطي نيز مي شوند.
هجوم ملخ ها به مزارع كشاورزي باعث بروز مشكلات بسياري براي بهره برداران مي شود و مبارزه نكردن با اين ملخ ها باعث ازدياد آنها و در نتيجه از بين رفتن محصول مزارع و حتي شاخه هاي تازه جوانه زده در فصل بهار مي شود.
بهمن امسال اولين گروه ملخ صحرايي (دريايي) در سواحل روستاي نخيلو در شهرستان بندرلنگه مشاهده شد كه با اقدام به موقع جهاد كشاورزي سم پاشي و نابود گرديد.
اين ملخ ها اسفندماه امسال در ميناب، سيريك و بندرعباس نيز مشاهده شده اند.
7198/6048