۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83231758
T T
۰ نفر

قطار توسعه از خلیج‌فارس تا خزر، به رشت رسید

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83231758
قطار توسعه از خلیج‌فارس تا خزر، به رشت رسید

رشت - ایرنا - قطار با گذر از مسیری پر پیچ و خم و شكافتن صخره های رشته كوه های البرز، پس از 12 سال به رشت رسید تا دروازه حركتی شتابان به سمت توسعه استان گیلان را با تكمیل كریدور راهبردی و پراهمیت شمال - جنوب بگشاید.

شنیدن صدای سوت قطار و تردد با آن به اقصی نقاط كشور یكی از آرزوهای دیرینه مردم گیلان و حتی بسیاری از مسافرانی بود كه همواره این استان یكی از مقاصد گردشگری آنهاست و فردا ( چهارشنبه) با حضور رئیس جمهوری، یكی از شاهكارهای مهندسی كشور به طور رسمی افتتاح می شود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی معتقد است: با افتخار باید به مردم عزیز ایران اعلام كنیم یكی از پروژه‌های خیلی خوب، ماندگار و موثر از نظر مهندسی، طراحی و اجرای پروژه راه‌آهن قزوین - رشت است؛ این پروژه هم در مسیریابی و هم طراحی مسیر ریل و نقاطی كه از آن عبور می‌كند، كاری متفاوت است و چشم‌اندازهای زیبایی دارد كه در كنار پل‌ها و تونل‌هایی كه در طول مسیر طراحی شده، در مجموع كاری منحصر به فرد و متفاوت را شكل داده است.
وی می گوید: این كار هم در طراحی و هم در بخش مهندسی توسط مهندسان ایرانی انجام شده و شركت‌های مهندسی و پیمانكاری كشورمان با اجرایی كردن این پروژه كاری متفاوت نسبت به پروژه‌های قبلی انجام داده‌اند؛ از همین رو از مردم كشورمان دعوت می‌كنم بعد از افتتاح پروژه و شروع بهره‌برداری از آن، سفر با قطار به رشت را در برنامه خود قرار دهند و با بازدید و لذت بردن از این مسیر به مهندسان خود افتخار و سفری مفرح را تجربه كنند.
به گزارش ایرنا، راه آهن قزوین - رشت به طول 164 كیلومتر و 185 كیلومتر ریل گذاری احداث شده كه 70 كیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد. دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی كشور ، پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی كلید زد كه اتصال پنج استان به شبكه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یكی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممكن شود.
خط ریلی رشت - قزوین كه قرار است در ادامه به بندر انزلی و آستارا متصل شود؛ كریدور شمال - جنوب را كامل می كند كه در همین ارتباط محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد است كه افتتاح این راه آهن، رونق اشتغال و كسب و كار را در گیلان در پی دارد و در توسعه و افزایش سرمایه گذاری منطقه نیز موثر است.
به بیان محمدباقر نوبخت؛ با تكمیل راه آهن گیلان، حلقه مفقوده كریدور شمال - جنوب تكمیل و این مسیر مهم اقتصادی، شكل می گیرد ضمن آنكه سفر از این طریق، وسیله مناسبی هم برای گیلانی‌ها و هم گردشگران در تعطیلات خواهد بود و می‌توانیم بسیاری از تنگناهای ترافیكی كنونی را پشت سر بگذرانیم.
به تصریح معاون رئیس جمهوری؛ این قطعه متفاوت از قطعات دیگر و جزو پنج پروژه اقتصاد مقاومتی است و اهمیت آن به این دلیل است كه این قطعه، حلقه مفقوده باقی‌مانده از كریدور شمال - جنوب است و با توجه به بندر كاسپین در منطقه آزاد انزلی، این خط ریلی می تواند همزمان به سمت بندرانزلی نیز پیش رفته و این ظرفیت بزرگی است كه محموله های جمهوری آذربایجان و روسیه را از این مسیر به آنها برسانیم.

** 10 میلیارد تومان ، هزینه احداث هر كیلومتر خط ریلی
مدیركل راه آهن شمال 2 با اشاره به مصمم بودن دولت تدبیر و امید به توسعه حمل و نقل ریلی گفت: بر اساس میانگین در حال حاضر ، هزینه احداث هر كیلومتر خط ریلی 10 میلیارد تومان است.
علی خدایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید از زمان استقرار با رویكرد توسعه حمل و نقل، اتصال حمل و نقل ریلی چندین استان از جمله همدان، كرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان را در دستور كار قرار داد اما خط ریلی گیلان بدلیل قرار گرفتن در مسیر كریدور شمال - جنوب و اتصال دریای خزر و كشورهای همسود (CIS) در شمال كریدور و نیز امكان ارتباطی كه با كشور هند و اروپا فراهم می كند، اهمیت ویژه ای دارد.
وی بیان داشت: بیش از 22 كیلومتر از این مسیر تونل و در افزون بر هشت كیلومتر، پل احداث شده كه این امر نشان دهنده كوهستانی بودن مسیر ریلی است.
خدایی به مبلغ هزینه شده برای این خط ریلی نیز اشاره و تصریح كرد: تاكنون بالغ بر یك هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده و اخیرا نیز 60 میلیارد تومان برای پرداخت طلب پیمانكاران، تكمیل و تجهیز پروژه راه آهن رشت - قزوین از جمله تكمیل برخی خطوط ایستگاه ها و تجهیزات داخلی سالن ها اختصاص یافته است.
به گفته خدایی، سرعت قطار مسافری در خط ریلی رشت - قزوین 160 كیلومتر بر ساعت و سرعت قطارهای باربری 120 كیلومتر بر ساعت طراحی شده كه البته برای تثبیت خط بتدریج بایستی به این سرعت رسید.
وی اضافه كرد: در صورت اتصال خط مذكور به بنادر انزلی و آستارا و تكمیل كریدور شمال - جنوب بیش از 10 میلیون تن بار از مسیر فوق ترانزیت می شود.

** كاهش هزینه حمل كالا با استفاده از خط ریلی رشت
ناظر گمركات استان گیلان و مدیركل گمرك انزلی نیز با اشاره به افتتاح خط ریلی رشت - قزوین با حضور رئیس جمهوری گفت: افتتاح این خط ریلی و در ادامه اتصال آن به آستارا ، زمان حمل كالاها را سریع تر و هزینه رساندن آنها به بازارهای مقصد را كاهش می دهد.
ابوالقاسم یوسفی نژاد در گفت وگو با ایرنا افزود: حمل ریلی یكی از مواردیست كه از لحاظ هزینه، برای بازرگانان به صرفه تر از حمل زمینی و حتی دریایی است چراكه در حال حاضر ما كشتی های آماده حمل به محض رسیدن كالا در دریا نداریم.
وی با اشاره به تولیدات استان همچون محصولات كشاورزی اظهار داشت: برای رساندن محصولات و كالاها به كشورهای همسود (CIS) و حتی اروپا ، هزینه حمل و نقل ریلی بسیار مقرون به صرفه و ارزان تر است.
یوسفی نژاد با یادآوری مذاكرات متعدد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای اتصال راه آهن رشت به آستارای ایران و پس از آن آستارای آذربایجان، اتصال خط ریلی یادشده را تكمیل كننده كریدور شمال - جنوب عنوان و خاطرنشان كرد: شكل گیری این كریدور ، علاوه بر منفعت برای گیلان و سایر استان ها ، برای كشورهای CIS، روسیه و اروپا نیز به صرفه است و آنها را از طریق خط ریلی به آب های آزاد خلیج فارس وصل می كند.

** راه‌آهن رشت - قزوین، شبكه ریلی موثری در توسعه كشور
مدیركل راه و شهرسازی گیلان نیز با اشاره به بهره‌برداری رسمی از خط ریلی رشت - قزوین با حضور رئیس‌جمهوری گفت: این پروژه در راستای توسعه ملی، بزرگترین و موثرترین شبكه ریلی ایران بوده كه در جهت برنامه‌ریزی دولت برای اتصال مراكز استان‌ها به شبكه ریلی كشور اجرایی شده است.
ماكان پدرام در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینكه راه‌آهن گیلان در سال 1385 شروع و در سال 1397 به اتمام رسید، افزود: از لحاظ محل اجرایی و عبور از كوه‌های البرز و پیچیدگی كارهای مهندسی، یك ابر پروژه عمرانی است كه طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش كریدور شمال - جنوب كشور در این مسیر واقع است.
وی با یادآوری افتتاح رسمی این پروژه با حضور رئیس جمهوری گفت: پس از این مراسم خانواده معظم شهدا توسط این خط ریلی به مشهد مقدس اعزام می شوند و بعد از پنج روز اقامت، دوباره با همین قطار به گیلان باز خواهند گشت.
به گفته مدیركل راه و شهرسازی استان، ادامه خط آهن قزوین - رشت - انزلی - آستارا ، از ایستگاه رشت به‌ دو شاخه رشت - انزلی به طول 40 كیلومتر و نیز رشت - آستارا به طول 170 كیلومتر منفك می شود كه با تكمیل آنها ، بنادر گیلان به شبكه ریلی كشور متصل خواهند شد ضمن آنكه كریدور شمال - جنوب، به جمهوری آذربایجان و نیز اروپا وصل و تبادل كالا در این مسیر بین المللی انجام می شود.
پدرام خاطرنشان كرد: در زمان اجرای پروژه راه آهن قزوین - رشت برای بالغ بر یك هزار و 640 نفر اشتغالزایی شد و در زمان بهره برداری پروژه نیز 165 نفر مشغول به كار می شوند.

** حمل و نقل ریلی، گامی مهم در توسعه زمین منظر گردی گیلان
رئیس كمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی استان گیلان نیز با اشاره به افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهوری گفت: حمل و نقل ریلی یكی از مهمترین گام ها در توسعه زمین منظر گردی برای گردشگری پایدار در استان است.
همایون كاوه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا كاهش آلودگی های محیطی و دسترسی ساده تر و ارزان تر برای بازدید از جاذبه های گردشگری طبیعت محور گیلان را از مهمترین دستاوردهای اتصال راه آهن به استان عنوان و بیان كرد: خط ریلی علاوه بر اینكه خطرات مسافرت جاده ای برای گردشگران را كاهش می دهد؛ امكان بهره مندی مسافران از منظرهای طبیعی استان بدون دست اندازی و یا ایجاد آلودگی در محیط شكننده و طبیعت آسیب پذیر گیلان را نیز فراهم می سازد.
وی ادامه داد: حمل و نقل جاده ای آلودگی های محیطی فراوانی را در مسیر ایجاد می كند از این رو توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه گردشگری، اقدامی وزین و محوری برای توسعه پایدار استان است و اگر این خط ریلی سال ها قبل افتتاح شده بود، تعداد قربانیان جاده ای این مسیر نیز كاهش می یافت.
كاوه گردشگری طبیعت محور با دیدگاه توسعه پایدار را از بحث های روز برای توسعه اقتصاد گردشگری پاك گیلان ذكر و خاطرنشان كرد: استان مزیت های ارزنده ای برای گردشگری پاك دارد و یكی از این حوزه ها موسوم به زمین منظرگردی (ژئوتوریسم) است كه امكان مسافرت و بهره مندی از مناظر طبیعی و زمین را بدون آسیب رساندن به طبیعت و در زمان بسیار كوتاهی فراهم می كند.
وی یادآور شد: در حال حاضر نیز در بسیاری از كشورها همچون سوئیس و آلمان خط حمل و نقل ریلی كه با ظرفیت چند صد نفر و در عرض بسیار كمی در طبیعت احداث می شود، راهكار مناسبی برای بهره مندی گردشگران از چشم اندازهای طبیعی در همه فصول است.

** گیلان از تمامی شیوه‌های حمل و نقل كالا برخوردار می‌شود
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز گفت: با افتتاح رسمی راه‌آهن قزوین - رشت كه قرار است بزودی با حضور رئیس جمهوری انجام شود، استان از تمامی شیوه های حمل و نقل كالا برخوردار خواهد شد.
محمدرضا نازك كار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، حمل و نقل را حلقه واسط بین تولیدكنندگان و مصرف كنندگان دانست و افزود: وجود شیوه های مختلف حمل و نقل موجب تصمیم گیری آسان تر تاجران برای حمل كالاهایشان می شود چراكه تركیب شیوه های حمل و نقل زمینه ساز هم‌افزایی و بهره وری در حمل كالا تا مقصد است.
وی با بیان اینكه در انتخاب شیوه حمل كالا عوامل مختلفی نظیر نوع و میزان كالا ، هزینه های حمل ، سرعت رساندن كالا و ... دخیل هستند، تصریح كرد: در دسترس بودن راه های مختلف برای حمل كالا موجب قابلیت انتخاب بیشتر صادركنندگان و واردكنندگان در خصوص محاسبه هزینه تمام شده كالا در قسمت حمل و نقل می شود.
به گفته نازك كار؛ در این میان تركیب شیوه های حمل و نقل نیز سبب هم افزایی و بهره وری در حمل كالا تا مقصد خواهد شد و گیلان از معدود استان هایی است كه همه شیوه های حمل و نقل در آن انجام می شود.
وی با اشاره به وجود شهرستان مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان اظهار داشت: در محل بارانداز راه آهن آستارا مقرر شده فضایی برای ورود كامیون ها در نظر گرفته شود تا در مورد كالاهایی كه بخشی از مسیر حمل خود را به صورت ریلی و بخشی دیگر را از طریق زمینی می پیمایند؛ نسبت به تغییر شیوه حمل آنها اقدام شود.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان خاطرنشان كرد: بر اساس مذاكرات انجام شده با شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، از آنجایی كه این تغییر شیوه حمل، مستلزم طراحی فضاهایی جهت حمل و نقل جاده ای است؛ مذاكراتی با دستگاه مربوطه جهت در نظر گرفتن نیازهای موجود انجام شده است.
حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری در اواخر فروردین ماه سال 94 در پانزدهمین سفر استانی خود و نیز اوایل فروردین ماه سال 96 برای بهره برداری از چندین پروژه مهم عمرانی و صنعتی به گیلان سفر كرده بود و اینك گیلانی ها دوباره میزبان رئیس جمهوری و هیات دولت طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری هستند.
7296 / 2007
۰ نفر