به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدعلی حسن زاده» روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری پنجمین نشست روسای مراكز دریایی كشورهای عضو اكو در تهران در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران با دسترسی به سه پهنه آبی در شمال و جنوب، از موقعیت جغرافیایی استراتژیك برای ترانزیت كالا به كشورهای همسایه، آسیای میانه و عضو اكو برخوردار است.
یكی از بهترین موقعیت های جغرافیایی برای تزانزیت كالا به كشورهای همسایه، آسیای میانه و عضو اكو را دارد.
به گزارش ایرنا، اكو یك سازمان منطقه ای دولتی است كه در سال 1985 از سوی ایران، پاكستان و تركیه با هدف پیشبرد همكاری های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان كشورهای عضو تاسیس شد. این سازمان به نوعی جانشین سازمان همكاری منطقه ای برای توسعه ( RCD) است كه از سال 1964 تا 1979 موجودیت داشت.
اكو در سال 1992 هفت كشور جدید شامل افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیكستان، تركمنستان و ازبكستان را به عضویت پذیرفت.
حسن زاده تاكید كرد كه در این نشست در جست وجوی راهكارهایی برای استفاده از این موقعیت ترانزیتی با استفاده از پتانسیل های بنادر و حمل و نقل چند وجهی هستیم تا بتوانیم سهم ترانزیت و تجارت كشورمان را از مسیر بنادر به كشورهای آسیای میانه و عضو اكو و دیگر كشورها افزایش دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های بنادر كشور و امكاناتی كه برای ترانزیت وجود دارد، می توان به هفت كشور محصور در خشكی عضو اكو خدمات رسانی كنیم.
این مقام مسئول اظهار داشت: از هر ابزاری برای افزایش ترانزیت از كشورمان استفاده خواهیم كرد كه یكی از آنها برقراری تعرفه ترجیحی بین كشورهای عضو اكو است.
به گزارش ایرنا، موافقتنامههای تجارت ترجیحی توافق هایی بین 2 یا چند كشور است كه در آنها تعرفههای وضع شده بر كالاهای تولید شده در كشورهای عضو، كمتر از تعرفههای وضع شده بر كالاهای تولید شده در كشورهای غیرعضو است.
معاون سازمان بنادر همچنین از پیشنهاد ایران برای تخصیص زمین در برخی بنادر به كشورهای عضو اكو خبر داد تا این كشورها بتوانند كالاها و محموله های لجستیكی خود را در این بنادر دپو و مستقر و از آنجا به كشتی ها بارگیری یا تخلیه كنند.
وی به برگزاری جلساتی بین نمایندگان ایران و كشورهای عضو اكو برای تسهیل در امور گمركی اشاره كرد و افزود: هفته گذشته استفاده از كنوانسیون «تیر» برای ترانزیت صادرات افغانستان از بندر چابهار اطلاع رسانی شد و 23 كانتینر كالا از افغانستان در بندر چابهار تخلیه و به هندوستان ارسال شد.
سامانه تیر، سند گمركی است برای ترانزیت بینالمللی كالا است؛ این سند در كشور مبدأ صادر شده و حاوی مشخصات كامیون و كالا است و به موجب آن وسیله نقلیه جادهای از كشور مبدا از طریق قلمرو كشورهای بین راهی بدون بازرسی گمركی عبور می كند.
به گزارش ایرنا، در 10 ماهه 97 در مجموع 133 میلیون دلار كالا توسط حمل و نقل دریایی كشور ترانزیت شد كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال كه 141 میلیون دلار بود 6 درصد كاهش یافت.
اقتصام*3065**2025
معاون سازمان بنادر:
ترانزیت از طریق بنادر تا پنج برابر قابل افزایش است
۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۹
کد خبر:
83233373
تهران- ایرنا- معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: سالیانه 10 میلیون تن كالا از بنادر كشور ترانزیت می شود كه تا پنج برابر یعنی تا 50 میلیون تن قابل افزایش است.