در اين مطلب مي خوانيم: ' از جمله مباحث مهم در موضوع وحدت اسلامي و اتحاد مسلمانان جهت روشن شدن وقايع تاريخ اسلام و حقايق مذهبي و تقريب مذاهب و نيز رفع بسياري از توهمات وشبهات كه چه بسا منشا برخي از منازعات قومي در جهان اسلام است؛ بررسي جايگاه و فضايل اهل بيت (ع) با محوريت شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) با استناد به منابع تاريخي، تفسيري و حديثي برادران اهل سنت و ديدگاه بزرگان ايشان است، اين همان شيوه درست بزرگان شيعه مثل شرف الدين عاملي، ميرحامدحسين هندي، سيد محسن امين عاملي و علامه اميني است. شخصيت والاي فاطمه زهرا بحق كوثر نبوت و خير كثير براي امت اسلام با ابعادي به وسعت حقايق الهي است، حقايق قرآني، نبوي، معنوي، اجتماعي، سياسي، فردي، الگوي خانوادگي، اسوه حيات طيبه و و نمونه انسان كامل است.'
اين نشريه در بخش 'جايگاه حضرت فاطمه (س) در آيات قرآن' آورده است: ' بر اساس منابع تفسيري و حديثي اهل سنت، تقريبا 135 آيه در 49 سوره قرآن به نوعي درباره حضرت فاطمه (س) نازل شده است. البته اين تعداد غير از آياتي است كه در منابع شيعه ذكر شده است. 2 سوره، يعني دهر و كوثر هم به طور كامل در شان فاطمه (س) نازل شده است.'
هفته نامه دنيز همچنين آورده است: ' همه آيات و سوره هاي نازل شده در اين باره در چهار دسته جاي مي گيرد: اسباب نزول: يعني آياتي كه حضرت فاطمه(س) سبب نزول آن بوده است؛ شأن نزول: يعني آياتي كه در شأن آن حضرت نازل شده است؛ جري و تطبيق: يعني آياتي كه حضرت فاطمه (س) به عنوان مصداقي از آن اراده شده است؛ بطن: يعني آياتي كه حضرت فاطمه (س) به عنوان باطن آن مورد نظر است.'
در ادامه اين مطلب در بخش 'جايگاه حضرت فاطمه زهرا (س) در روايات اهل سنت' مي خوانيم: ' در منابع تفسيري، روايي، رجالي و تاريخي اهل سنت صدها روايت در شأن و منزلت حضرت فاطمه (س) ديده مي شود. در اينجا به نمونه اي بسيار كوتاه از آنها اشاره مي كنيم.'
اين نشريه در بخش 'وجود حضرت فاطمه(س) قبل از تولد آدم و حوا' آورده است: ' دانشمندان اهل سنت، ابن حجر عسقلاني (م852 ق) از امام حسن عسكري (ع) و ايشان از پدران خود و آنها از جابر بن عبدالله و او از پيامبر(ص) نقل مي كند كه آدم و حوا وقتي در بهشت بودند، نور وجود حضرت زهرا را ديدند و خداوند به آن 2 فرمود: نور ايشان 2 هزار سال قبل از خلقت شما آفريده شده بود.'
در ادامه اين مطلب در بخش 'ازدواج حضرت فاطمه(س) به امر خداوند' مي خوانيم: 'بنا به احاديث معتبري از پيامبر اكرم (ص) ازدواج حضرت فاطمه زهرا (س) با حضرت علي (ع) به امر خدا بوده است. در اين موضوع بسيار مهم در منابع اهل سنت احاديث و روايات زيادي از زبان بزرگاني همچون امام علي(ع)، عمر بن خطاب، عبدالله بن مسعود، بلال بن حمامه، و ديگران نقل شده است. در روايات هل سنت از زبان عاصم آمده: در مجلسي، حجاج بن يوسف از دشمنان اهل بيت (ع) ذريه بودن امام حسين (ع) را براي پيامبر انكاركرد. اما يحيي بن يعمر او را ذريه حضرت دانست و پس از تهديد حجاج، براي اثبات آن به آيات 84 و 85 سوره انعام استشهاد كرد كه خداوند حضرت عيسي را از ذريه آدم معرفي كرده، در حالي كه حضرت عيسي پدر نداشت و از طرف مادر خود حضرت مريم به آدم مي رسد.'
اين نشريه همچنين آورده است: 'طبق نقل بسياري از دانشمندان اسلامي، اين سوره در شأن حضرت فاطمه زهرا (س) و در پاسخ به بيهوده گويي دشمنان اسلام، نازل شده است. زماني كه پسران رسول خدا، قاسم و عبدالله از دنيا رفتند، عاص بن وائل سهمي از دشمنان كينه توز اسلام و پيامبر زبان به شماتت گشود و گفت: نسل او قطع شد و او ابتر و بيعقب ماند. عاص بن وائل اين شماتت را چندين بار تكرار نمود و افراد ديگري چون وليدبن مغيره، ابوجهل، عقبه بن ابي محيط، كعب بن اشرف و ابو لهب نيز اين شماتت را تكرار مي كردند. خداوند متعال در پاسخ عاص بن وائل اين سوره را نازل كرد كه آيه «ان شانئك هو الابتر» (اي پيامبر! دشمن تو ابتر و بي عقب است!) مربوط به عاص بن وائل است و اين آيه خبر داد كه خود عاص بن وائل ابتر و بدون عقب است و چنين هم شد و نسل او منقطع گرديد! از شأن نزول اين سوره كه در جواب شماتت كنندگان كفار به رسول خدا به خاطر نداشتن فرزند ذكور نازل شده نيز اينكه به خاطر دادن كوثر، شكر مخصوص، به صورت نماز ويژه و قرباني مخصوص را خواستار شده و با توجه به تقابل «الكوثر» با «الابتر» كه اصلش دم بريدگي و قطع نسل و ريشه را افاده ميكند، معلوم مي شود كه ادامه آثار نبوت از طريق نسل پيامبر و اولاد فاطمه زهرا (س) محقق مي شود كه دشمن را در مقابلش «ابتر» معرفي كرده است.'
در بخش پاياني اين نشريه مي خوانيم: ' ابن ابي الحديد معتزلي در بخش مستدركات كلمات قصار، حديثي را آورده است كه در ضمن آن عمرو بن عاص به امام علي (ع) اشكال گرفت كه چرا حسن (ع) و حسين(ع) را فرزندان رسول خدا مي داند. امام جواب داد: اگر آن 2 فرزند رسول خدا نباشند، رسول خدا ابتر مي ماند و خداوند آن را از ايشان نفي كرده است. پس كوثر همان وجود حضرت فاطمه (س) و فرزندان معصوم آن حضرت است. كوثر از ماده كثرت و مبالغه در كثرت است و معناي آن خير كثير مي باشد؛ همان خير كثيري كه ادامه دهنده نبوت است. پيامبراكرم (ص) در زمان ازدواج حضرت علي(ع) با حضرت فاطمه(س) به همين خير كثير اشاره فرمود. آن حضرت خطاب به امام علي(ع) دعا فرمود: «و اخرج منكما الكثيرَ الطيِّب». خداوند از شما 2 تن، نسل كثير پاكيزه بيرون آورد.» انس گفت: «والله اخرج منهما الكثير الطيب» خداوند از آن دو، نسل زياد و پاكيزهاي آفريد». فخر رازي در اين باره مي گويد: معناي سوره اين است كه خداوند به پيامبر نسلي مي دهد كه در طول زمان باقي مي ماند. بنگر چه تعداد از خانواده وي كشته شدند، در حالي كه عالم از فرزندان رسول خدا مملو و آكنده است و هيچ كس از خاندان بني اميه نمي تواند با وي در اين زمينه برابري نمايد، و نيز دقت كن كه چگونه از نسل پيامبر، علماي بزرگواري مانند باقر، صادق، كاظم، رضا (ع) و محمد نفس زكيه پديدار شدند.'
منبع: هفته نامه دنيز آذربايجان غربي
9918/2093
هفته نامه دنيز در جديدترين شماره خود مقاله اي درباره شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س) از منظر اهل سنت به قلم زهرا قرباني منتشر كرده است.