۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۰:۳۹
کد خبر: 83235439
T T
۰ نفر
آمریكا و اروپا با الحاق ایتالیا به طرح جاده ابریشم مخالفت كردند

رم - ایرنا - اتحادیه اروپا و آمریكا با پیوستن ایتالیا به شبكه راهبردی حمل و نقل چین موسوم به جاده ابریشم مخالفت كردند.

به گزارش ایرنا، در پی مذاكرات رم و پكن درخصوص پیوستن ایتالیا به پروژه راهبردی چین برای راه اندازی شبكه حمل ونقل یكپارچه از درون سرزمین خود تا قلب اروپا موسوم به 'جاده ابریشم جدید'، گرت ماركیز سخنگوی شورای امنیت ملی كاخ سفید در مصاحبه با روزنامه 'فایننشال تایمز' تصریح كرد: ما طرح كمربند و راه را به عنوان اقدامی حساب شده از سوی چین برای منافع خود تلقی كرده و نسبت به اینكه الحاق ایتالیا به آن می تواند مزایایی را برای شهروندان ایتالیایی به همراه داشته باشد، تردید داریم. الحاق به این طرح ممكن است در درازمدت به وجهه بین المللی ایتالیا آسیب وارد كند.
ازسوی دیگر 'لو كانگ' سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واكنش به اظهارات مذكور گفت: این قضاوت غیرقابل قبول است. ایتالیا به عنوان یك كشور بزرگ و یك اقتصاد بزرگ به خوبی می داند منافعش در كجاست و در این راستا می تواند سیاست های مستقل اتخاذ كند.
درصورت امضای تفاهم نامه مذكور میان رم و پكن، ایتالیا نخستین كشور از كشورهای بنیانگذار اتحادیه اروپا خواهد بود كه به طرح جاده ابریشم جدید چین می پیوندد.
'میكله جراچی' معاون وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا یادآوری كرد كه مذاكرات هنوز به پایان نرسیده ولی این امكان وجود دارد كه در مناسبت سفر رسمی 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین به رم در روزهای 22 و 23 مارس كه متعاقب آن به پاریس و سپس واشنگتن سفر خواهد كرد، به نتیجه برسد.
یكی از سخنگویان كمیسیون اتحادیه اروپا نیز روز گذشته اعلام كرد كه بروكسل نسبت به الحاق احتمالی ایتالیا به طرح جاده ابریشم جدید چین نگران است. راهبرد اتحادیه اروپا تاكنون نشان دادن رویكرد باز به طرح چین مشروط بر مرتبط ساختن آن با استانداردهای قانون تجارت و ابزار كنترلی برای «مبادلاتی پایدار از نقطه نظر زیست محیطی، اجتماعی، مالیاتی و اقتصادی» بوده است.
شبك**اروپام**461**1392