۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۱۵
کد خبر: 83235636
T T
۰ نفر
تاكید نخست وزیر تاجیكستان بر گسترش روابط همه جانبه با ایران

تهران - ایرنا - قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیكستان در دیدار پایان ماموریت حجت الله فغانی سفیر ایران در این كشور با وی بر گسترش روابط همه جانبه كشور متبوعش با ایران تاكید كرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، در دیدار خداحافظی سفیر جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر تاجیكستان گفت: رهبری ما بر گسترش همكاری های اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری با ایران تاكید دارد. ما خواستار افزایش حجم مبادلات تجاری فیمابین به خصوص تقویت سرمایه گذاری وحضور ایران در بخش های كشاورزی، انرژی، صنعت و گردشگری تاجیكستان می باشیم.
رسول زاده با اشاره به این كه ظرفیت های دو كشور بسیار فراتر از آمارمبادلات تجاری كنونی آنها می باشد،افزود: ضروری است با تدابیر مختلف از جمله در كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور، برگزاری نمایشگاه ها و همایش های تجاری، تقویت بخش خصوصی و همكاری های بین استانی و بین شهری این ظرفیت ها را محقق سازیم.
نخست وزیرتاجیكستان همچنین ازسرمایه گذاری ومشاركت ایران در پروژه های زیربنایی بزرگ كشورش از جمله در ساخت نیروگاه سنگتوده 2، تونل استقلال و سد و نیروگاه راغون قدردانی نمود و خواستار توسعه این گونه همكاری های مشترك شد.
سفیر ایران نیز بااشاره به اشتراكات متعدد میان ایران و تاجیكستان،گفت: برخی طرفهای ثالث در سال های اخیر درصدد سوء استفاده و اختلاف افكنی میان دو كشور بودند كه خوشبختانه با اراده و تدبیر مقامات عالی و روسای جمهور دو كشور ناكام ماندند.
فغانی همچنین برضرورت استفاده از فرصتها و سفرهای دو جانبه وبین المللی آتی برای تقویت همكاری های دو جانبه در حوزه های مختلف به خصوص اقتصادی تاكید كرد.

**ملاقات سفیر ایران با وزیر انرژی و منابع آب تاجیكستان
بنابراین گزارش همچنین حجت الله فغانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان در چارچوب دیدارهای خداحافظی با مقامات عالی جمهوری تاجیكستان، با عثمان علی عثمان زاده وزیرانرژی و منابع آب این كشور ورئیس تاجیكی كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی ایران و تاجیكستان دیدار و گفتگو كرد.
دراین ملاقات دو طرف با اشاره به همكاری های بسیار خوب و سازنده دو كشور در حوزه های نیروگاهها، سد سازی، آب و انرژی، بر تداوم و تعمیق هرچه بیشتر این همكاری ها تاكید و برگزاری سیزدهمین دور كمیسیون همكاری های مشترك اقتصادی دو كشور را در ماههای پیش رو با اهمیت دانستند.
سفیر ایران بااشاره به نقش و اهمیت وزرات نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزارت انرژی و منابع آب جمهوری تاجیكستان به عنوان متولیان كمیسیون مشترك، از روابط خوب و همكاری های سازنده وزیر انرژی و منابع آب تاجیكستان تقدیر و تشكر كرد.
وزیرانرژی تاجیكستان نیز ضمن اشاره به عملكرد عالی و توانمندی های بی نظیر شركت های فنی و مهندسی ایرانی در اجرای پروژه های حوزه آب وبرق تاجیكستان، بویژه پروژه سد ونیروگاه برق آبی راغون، از تلاش های بی وقفه و مساعدت های فغانی در پیشبرد روابط دو كشور بویژه در حوزه انرژی قدردانی كرد.
خاورم **1418**
۰ نفر