۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۹
کد خبر: 83235949
T T
۰ نفر

هجدهمین رقابت ماراتن مسیه برندگان خود را شناخت

۱۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۴۹
کد خبر: 83235949
هجدهمین رقابت ماراتن مسیه برندگان خود را شناخت

تهران- ایرنا- هجدهمین دوره ماراتن مسیه (رقابت رصدگران آسمان شب) با معرفی برگزیدگان این دوره از رقابت ها در سه بخش عكاسی، رصد كلاسیك و رصد پیشرفته به كار خود پایان داد.

ماراتن مسیه رقابتی است كه منجمان آماتور برخی كشورها هر سال در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار می‌كنند و هدف از آن رصد آن دسته از اجرام غیرستاره‌ای در آسمان شب است كه «شارل مسیه» (Charles Messier) منجم مطرح فرانسوی قرن هجدهم شناسایی كرده بود و به نام فهرست مسیه معروف شده اند.
داستان ماراتن مسیه در ایران نیز از سال 1380 به همت مجله نجوم آغاز و به فراگیرترین مسابقه ای تبدیل شد كه منجمان آماتور ایرانی در آن شركت می كنند. امسال هجدهمین سالی است كه علاقمندان آسمان شب به صورت پیاپی برای رصد اجرام اعماق آسمان در فهرست مسیه گرد هم جمع می‌شوند.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ماراتن مسیه 97 با حضور 80 شركت‌كننده، 20 داور و جمعی از عوامل اجرایی از شامگاه پنجشنبه (16 اسفند) تا سحرگاه جمعه در محل مقبره تاریخی شیخ حافظ رجب برسی بخش زواره شهرستان اردستان برگزار شد.
در این مراسم هیات داوران ماراتن مسیه 97 با بررسی نتایج ثبت شده در اپلیكیشن داوری و همچنین ثبت دستی و بررسی عكس‌های گرفته شده در طول برنامه در بخش رقابت عكاسی، برندگان ماراتن مسیه 97 را به شرح زیر اعلام كردند.

**برندگان رقابت عكاسی ماراتن مسیه 97
«امید قدردان» از تهران، برنده تندیس طلای رقابت عكاسی ماراتن مسیه 97 به‌خاطر ثبت عكس مرور زمان ( تایم لپس/time lapse) «ریحانه ولی‌پور»، از تهران برنده تندیس نقره ماراتن مسیه 97 برای عكس برگزیده شدند.

**برندگان ماراتن مسیه كلاسیك سال 97
«زهرا سوهانی» از تهران با تلسكوپ 8 اینچ دابسونی و رصد 100 جرم فهرست مسیه، «محدثه فرساد كیا» از انجمن ادیب اصفهان با دوربین دوچشمی 100*25 و رصد 100 جرم فهرست مسیه
«محمدرضا اشرفی» و «محمدمهدی ملك‌حسین» از انجمن نجوم پاسارگاد با تلسكوپ 12 اینچ دابسونی و رصد 101 جرم از فهرست مسیه به ترتیب برنده رتبه سوم، دوم و اول و برنده نشان برنز، نقره و طلا شدند.
**برندگان ماراتن مسیه پیشرفته سال 97
«آرش كربلایی» و «آیلار نقشینه» از انجمن نجوم ادیب اصفهان با تلسكوپ 12 اینچ دابسونی با كسب 155 امتیاز از 200 امتیاز، «دانیال جلائیان سامانی» و «كسری حاجیان» از مشهد با تلسكوپ 8 اینچ نیوتنی و رصد 161 جرم از 180 جرم، گروه‌های شایسته تقدیر معرفی شدند.
«مهدی سلیمانی» و «خشایار ریحانی» از تهران با تلسكوپ 8 اینچ نیوتنی و با كسب 176 امتیاز از 200 امتیاز و رصد 164 جرم از 180 جرم به عنوان گروه سوم و برنده تندیس برنزمعرفی شدند و همچنین این گروه موفق به ثبت ركورد سرعتی در ماده 100 جرم غیربحرانی ماراتن مسیه 97 شدند.
«امیرحسین ربیعی» و «عالیه جعفری» از انجمن نجوم ادیب اصفهان با تلسكوپ 12 اینچ دابسونی و كسب 180 امتیاز از 200 امتیاز و رصد 169 جرم از 180 جرم به عنوان گروه دوم و برنده تندیس نقره و «علیرضا حیدری» از تهران با تلسكوپ 8 اینچ نیوتنی و كسب 195 امتیاز از 200 امتیاز و رصد 177 جرم از 180 جرم به عنوان گروه اول، برنده تندیس طلا و پرچم ماراتن مسیه انتخاب و معرفی شدند.
همچنین «علیرضا حیدری» پرچم ماراتن مسیه را از «كیان باختری» و« مصطفی كویری» پرچمداران سال گذشته مارات تحویل گرفت تا همراه خود به رصدگاه ماراتن مسیه 98 بیاورد و به برنده تندیس طلای ماراتن پیشرفته سال آینده تحویل دهد.
همه برندگان ماراتن مسیه 97 علاوه بر تندیس، لوح و تقدیرنامه، اشتراك 6شماره مجله نجوم، یادبود صنایع دستی زواره از طرف مسئولان این شهر و برگه تخفیف خرید ابزارآلات نجومی از فروشگاه آماد صنعت كهكشان دریافت كردند.
ماراتن مسیه 97 با همكاری مركز آموزش نجوم ادیب اصفهان، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و شهرداری زواره برگزار شد.
علمی**9157
۰ نفر