۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83237647
T T
۰ نفر

ارتقاي هويت مكاني با بازآفريني شهري

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83237647
ارتقاي هويت مكاني با بازآفريني شهري

تبريز - ايرنا - «بازآفريني شهري»، عنوان طرحي است كه براي ارتقاي سطح زندگي و افزايش هويت و منزلت مكاني ساكنان مناطق حاشيه نشين و بافت تاريخي و فرسوده شهري در سطح كشور دنبال مي شود و دولت بر لزوم تسريع در اجراي آن به عنوان يكي از ضرورت هاي توسعه زيرساخت ها تاكيد دارد.

به گزارش ايرنا، گفته مي شود بيش از 20 ميليون نفر از مردم كشورمان در مناطق حاشيه نشين و بافت هاي فرسوده شهرها زندگي مي كنند و محل زندگي آنها نياز به ساماندهي، بازسازي و نوسازي از طريق احيا زير عنوان طرحي موسوم به «بازآفريني شهري» نياز دارد.
تسريع و جديت در اجراي طرح «بازآفريني شهري» از جمله مطالبات رييس دولت تدبير و اميد از كابينه است به گونه اي كه علاوه بر وزارت راه و شهرسازي، معاونت اقتصادي رييس جمهوري نيز براي شتاب بخشي به اجراي اين طرح راهبردي، وارد گود شده است.
كاهش فقر شهري، ارتقاي تاب آوري شهري، ارتقاي هويت و منزلت مكاني و افزايش حكمراني محلي از اهداف كلان محلي اجراي طرح «بازآفريني شهري»هستند؛ در اين چارچوب قرار است تا پايان اجراي برنامه ششم توسعه، نيمي از محله هاي هدف طرح بازآفريني شهري مشتمل بر يكهزار و 334 محله كه در مجموع 9 ميليون نفر را در خود جاي داده اند، با اختصاص سالانه 25هزار ميليارد تومان بازسازي شود.
آذربايجان شرقي نيز به دليل گستره وسيع مناطق حاشيه نشين و بافت هاي فرسوده و تاريخي در شهرهاي آن از جمله مقصدهاي اصلي اجراي طرح بازآفريني شهري محسوب مي شود؛ بر اساس آمار منتشر شده بيش از 700 هزار نفر از جمعيت 1.8 ميليون نفري تبريز در محله هاي هدف طرح «بازآفريني شهري» زندگي مي كنند كه براي بازسازي آنها يك هزار و 400 ميليارد تومان اعتبار نياز است.
اين در حالي است كه از 150 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، امسال تنها 53 ميليارد تومان از محل اعتبارات طرح «بازآفريني شهري» براي آذربايجان شرقي تخصيص يافته است.
البته موفقيت در اجراي طرح «بازآفريني شهري» علاوه بر قاطعيت نهادهاي مسوول، نيازمند فرهنگ سازي براي اقناع ساكنان مناطق حاشيه نشين براي خروج از آنجا و سكونت در واحدهاي مسكوني جديد و تزريق به موقع اعتبارات لازم براي اجراي طرح بر اساس برنامه زمانبندي است تا ضمن جلوگيري از اتلاف منابع، از بدبيني شهروندان به آن جلوگيري شود.
در همين حال كارشناسان معتقدند ورود انبوه سازان به مقوله «بازآفريني شهري» ضروري است، زيرا منابع مالي دولت به تنهايي امكان موفقيت در اجراي اين طرح را نمي دهد؛ به عبارت ديگر اجراي كارآمد طرح «بازآفريني شهري» از مسير دولتي سازي نمي گذرد.
البته اجراي طرح «بازآفريني شهري» در آذربايجان شرقي، محدود به كلان شهر تبريز نيست، بلكه در هر يك از شهرستان هاي 250 هزار نفري مراغه و مرند نيز اين ضرورت به خوبي احساس مي شود و در هر كدام از اين شهرها بيش از 250 هكتار محلات هدف بازآفريني شهري وجود دارد.

** 20 ميليون نفر جامعه هدف طرح بازآفريني شهري اند
معاون اقتصادي رييس جمهوري با بيان اينكه اجراي طرح بازآفريني شهري از اولويت هاي دولت است، گفت: 20 ميلين نفر از جمعيت كشور جامعه هدف اين طرح هستند.
محمد نهاونديان افزود: اهميت اجراي طرح بازآفريني به اندازه اي زياد است كه علاوه بر وزارت راه و شهرسازي، معاونت اقتصادي رياست جمهوري نيز به آن ورود كرده است.
وي ادامه داد: در شرايط فعلي اقتصادي، اهميت اجراي طرح بازآفريني شهري با توجه به نقش آن در اشتغال زايي ببش از پيش احساس مي شود.
وي در عين حال بر لزوم توجه به مقتضيات محلي در اجراي اين طرح تاكيد كرد.
معاون اقتصادي رييس جمهوري تشريح كرد: به دليل اهميت اجراي طرح هاي بازآفريني شهري در نزد دولت، هم تسهيلات بانكي و هم براي افزايش و تعميق همكاري دستگاه هاي مختلف دخيل در اجراي آن، آيين نامه هاي لازم پيش بيني شده است.
وي يادآوري كرد: در اجراي طرح هاي بازآفريني شهري، براي جابجايي جمعيت از بافت هاي پرخطر، زمين نياز است و با توجه به تصميم دولت و دستور رييس جمهوري، هر جا زمين دولتي مازاد وجود دارد، بايد استفاده شود.
وي تاكيد كرد: تبريز مي تواند پيشگام اجراي طرح بازآفريني شهري به عنوان مصداق اصلاح اقتصادي باشد.
نهاونديان به تاثير اصلاح بافت هاي ناكارآمد در توسعه اجتماعي نيز اشاره كرد و گفت: دولت در اين زمينه از توان خود استفاده خواهد كرد، ولي نمي خواهد تصدي گري كند، به همين دليل بخش خصوصي بايد پاي كار بيايد، اما نبايد توقع سود كلان داشته باشد.

**15 درصد از بافت ناكارآمد شهري كشور در آذربايجان شرقي است
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي نيز اعلام كرد: 15 درصد از بافت هاي ناكارآمد شهري كشور در اين استان متمركز است.
ابوالقاسم سلطاني در گفت و گو با ايرنا با اعلام اينكه مجموع مساحت بافت هاي ناكارآمد شهري در اين استان ۹ هزار و ۳۰۰ هكتار شامل سكونتگاه هاي غيررسمي، ۳ هزار و ۵۰۰ هكتار و بافت فرسوده ۵ هزار و ۸۰۰ هكتار است، گفت: 55 هزار هكتار بافت ناكارآمد شهري در كشور وجود دارد.
وي اعلام كرد: ۳۲ درصد جمعيت استان آذربايجان شرقي معادل يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در اين بافت‌هاي ناكارآمد سكونت دارند.
وي گفت: ۱۵ عنوان پروژه به منظور اجرايي شدن برنامه بازآفريني شهري پايدار در محلات ناكارآمد و فرسوده در سال جاري در حال انجام است كه تاكنون ۶۰ درصد پيشرفت عملياتي دارد.
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه تا سال ۱۴۰۰ بايد ۴۸ محله ناكارآمد و فرسوده شهري از ۸ شهرستان در آذربايجان شرقي بازآفريني شود، گفت: در اين راستا ۱۸ محله براي سال ۹۷ در اولويت اجراي برنامه بازآفريني قرار دارند.
وي با اشاره به اينكه ۶ هكتار زمين به منظور جابجايي ساكنين سكونتگاه هاي غيررسمي توسط اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي، در اختيار شهرداري گذاشته شده است، گفت: تعداد واحدهاي در حال ساخت براي جابجايي ساكنان سكونتگاه هاي غيررسمي ۶۰۰ واحد و تعداد واحدهاي تحويل داده شده ۱۷۱ واحد است.
وي يادآوري كرد: اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي متعهد شده كه ۹۴۰ تن قير به شهرداري براي آسفالت معابر محلات تحويل دهد و تاكنون ۷۵۰ تن از اين ميزان را تحويل داده است.
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي اعلام كرد: براي برنامه جامع اقدام مشترك استان آذربايجان شرقي ۲ هزار و ۵۰ ميليارد تومان و براي برنامه جامع اقدام مشترك شهر تبريز يك هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان، پروژه تعريف شده كه بايد انجام شود.
سلطاني اظهارداشت: در حال حاضر فعاليت عمده ما شناسايي زمين هاي اداره كل راه و شهرسازي آذربايجان و سازمان هاي دولتي براي اختصاص به اجراي مصوبات برنامه بازآفريني شهري است.
مديركل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي يادآوري كرد: به دليل انقباضي بودن طرح جامع تبريز، با محدوديت واگذاري زمين براي اجراي سياست هاي برنامه بازآفريني شهري در اين كلانشهر مواجه هستيم.


** وجود 2400 هكتار بافت ناكارآمد در تبريز
شهردار تبريز نيز با اشاره به اينكه 2400 هكتار بافت ناكارآمد در تبريز وجود دارد، گفت: گسل شمال تبريز مزيد بر مشكلات اين شهر شده است، ضمن اينكه بالاترين ضريب احتمال وقوع زمين لرزه را در اين كلان شهر داريم.
ايرج شهين باهر افزود: مسيرگشايي به منظور افزايش نفوذپذيري در بافت هاي ناكارآمد از برنامه هاي شهرداري است و امسال 6 طرح مسيرگشايي اجرا شد.
وي با اشاره به عزم شهرداري تبريز براي اجراي طرح «بازآفريني شهري» به عنوان يكي از الزامات مديريت شهري ادامه داد: در منطقه شهرك ارم 440 واحد مسكوني در زميني به مساحت حدود 23 هزار متر مربع احداث مي شود.
وي اظهار كرد: طبق مطالعات اوليه اين طرح تا پايان سال 98 بدون بهره مندي از رديف بودجه دولتي به بهره برداري مي‎رسد.
شهردار تبريز تشريح كرد: اولويت اجراي اين طرح ‌ها بر اساس موقعيت جغرافيايي حجم تراكم ساكنان و قابليت اجرايي بودن، مشخص مي‌ شود و همكاري ساكنان بافت حاشيه نشين نيز از ديگر متغيرهاي تعيين اولويت آن ها است.
شهردار تبريز يادآوري كرد: مجري اين طرح به صورت مشاركتي بر عهده سازمان عمران و توسعه آذربايجان و شركت خانه سازي پيش ساخته آذربايجان با همكاري مستقيم شهرداري منطقه 10 تبريز است.
شهين باهر با اشاره به اينكه حجم اجراي طرح ساماندهي ساكنان بافت حاشيه نشين نسبت به ساير بافت‌ها متغير است، ادامه داد: احداث واحدهاي مسكوني مقاوم در برابر زلزله در بافت حاشيه نشين با در نظر گرفتن موقعيت‌هاي پلكاني خانه‌هاي غير مجاز و غير رسمي ضروري است.
در همين حال شهردار منطقه 10 تبريز نيز به ايرنا گفت: يك هزار و 40 واحد مسكوني براي ساماندهي حاشيه نشيني در شمال و شمالغرب اين شهر در راستاي برنامه هاي ستاد بازآفريني شهري احداث مي شود.
رسول وظيفه شناس افزود: از اين تعداد 240 واحد مسكوني در منطقه «اسد گولي» و 200 واحد در جنب ايستگاه آتش نشاني شهرك ارم و 600 واحد نيز در شهرك انديشه ساخته مي شود.
وي با بيان اينكه پيش از اين نيز به همين منظور 171 واحد مسكوني نيز در شهرك ارم احداث و در اختيار افراد آسيب پذير اين منطقه گذاشته شده است، اظهار داشت: واحدهاي شهرك انديشه در مرحله اجراي فونداسيون و ساخت طبقه اول و در شهرك ارم نيز عمليات خاكبرداري طرح آغاز شده است.
شهردار منطقه 10 تبريز يادآوري كرد: حاشيه نشيني در تبريز از دهه 1340 شمسي آغاز شده است و در صورت برنامه ريزي بلند مدت و تداوم ساخت سالانه حدود يك هزار واحد مسكوني تا 20 سال آينده حاشيه نشيني در تبريز سامان مي يابد.
وظيفه شناس ادامه داد: براساس آمار هم اكنون 400 هزار نفر حاشيه نشين در كل تبريز وجود دارد كه از اين تعداد 250 هزار نفر در شمال و شمالغرب اين شهر ساكن هستند.
وي گفت: ساماندهي حاشيه نشيني در تبريز نياز به همكاري دولت با شهرداري و احساس مسئوليت ساير نهادهاي دولتي و خدمات رسان دارد و بايد دولت در اين راستا به واگذاري زمين، اعطاي تسهيلات كم بهره و ارايه زيرساخت هاي مورد نياز اقدام كند.
وظيفه شناس اظهار داشت: پس از تكميل واحدهاي در دست ساخت، اولويت واگذاري اين واحدها با حاشيه نشيناني است كه محل سكونت آن ها در منطقه حساس و در حال ريزش قرار دارد.

** اعتبار اجراي طرح «بازآفريني شهري» ناكافي است
معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز گفت: 150 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده براي بازآفريني شهري در استان كافي نيست.
جواد رحمتي ادامه داد: از مجموع 47 ميليارد تومان تسهيلات اختصاص يافته سال جاري براي بازآفريني شهري 27 ميليارد تومان سهم تبريز است كه با توجه به وسعت بافت ناكارآمد اين شهر، اين رقم بسيار ناچيز است.
517