۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۳۲
کد خبر: 83238235
T T
۰ نفر
پارك های خاكستری اسباب بازی های فراموش شده

بندرعباس- ایرنا- روزنامه صبح ساحل در جدید ترین شماره خود 3724در 18 اسفند ماه 97، گزارشی را با عنوان «پارك های خاكستری، اسباب بازی های فراموش شده» به قلم آرتا زاهدی منتشر كرده است.

در این گزارش آمده است: ساخت پارك ها و فضای سبز محله ای متعدد با استانداردهای لازم از نشانه های یك شهرداری پویا و كاربلد است.بر اساس آمارهای اعلام شده موفقترین شهرداری ها انهایی هستند كه توانسته اند برای محله ها برنامه ریزی داشته باشند و حدالمقدور از سفرها و هزینه های ساكنان محلات برای رسیدن به خدمات بكاهند كه یكی از مهمترین انها ایجاد پارك ها برای بازی و سرگرمی كودكان، محلی برای استراحت و آرامش، وجود فضای سبز برای زیبایی محله و ....است.
شهر بندرعباس با یدك كشیدن نام پایتخت اقتصادی به پشتوانه درامدهایش، اما نتوانسته در بدیهی ترین خواسته های مردم در حوزه شهری موفق عمل كند.
داشتن محله ای سبز، پارك های استاندارد و مناسب با وجود شعار های پر طمتراق شهرداری هنوز یكی از نیازها و خواسته های مردم بندرعباس است. خانواده های بندرعباسی همچنان برای لذت بردن از یك بعد ازظهر و یا آرامش، در هر كجای شهر باشند برای سپری كردن ساعتی باید خود را به ساحل و یا پارك های بزرگ شهر برسانند تازه اگر روشنایی، نظافت ان تامین باشد و یا در قرق كارتن خوابها نباشد.
اگر بخواهیم یك تعریف درست از پارك داشته باشیم با رجوع به منابع معتبر به این تعریف می رسیم كه بوستان یا پارك به مكانی محفوظ می‌گویند كه به صورت طبیعی یا نیمه طبیعی توسط دولت به وجود آمده‌است، و در كنار آن برای تفریح و لذت بردن انسان، یا برای حفاظت از حیات وحش یا زیستگاه طبیعی. بوستان‌ها ممكن است شامل سنگ، فواره، خاك، آب و قسمت‌های چمن باشد.
با این تعریف كدامیك از پارك ها و یا بوستان های شهر بندرعباس دارای این خصوصیت هستند؟
غالب پارك های محله ای از كمترین امكانات هم برای صرف كردن اوقات فراغت برخوردار نیستند و خانواده ها ترجیح میدهند برای اینكه فرزندانشان از تاب و سرسره زنگ زده آسیب نبینند و یا لباس هاشان خاكی و كثیف نشود به این پارك ها قدم نگذارند.ان پارك هایی كه وسایل بازیشان پلاستیكی است هم یا انقدر كثیف و خاكی اند یا آفتاب خورده اند و زهوارشان در رفته كه استاندارد های لازم را ندارند.
انهایی كه دو سال گذشته را به یاد میاورند مطمنا زمان انتخابات شهرداری فعلی بندرعباس را یادشان است كه در همان بحبوحه انتخاب شهردار بنرهای بزرگی در سرتاسر شهر بندرعباس با شعار هر محله یه تا پارك نصب شد.بنرهایی كه اندازه شان از متراژ پارك ها بیشتر بود و باعث تاسف كه این تبلیغات برای چیست وقتی واقعیت چیز دیگری را نشان میدهد.تبلیغاتی كه به وضوح شكست شهرداری را در برنامه پارك های محله ای نشان میداد.
رضا حیدری زاده رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس در گفتگویی سرانه فضای سبز بندرعباس را با در نظر گرفتن كمر بند سبز شهر بندرعباس به اضای هر نفر 9 متر خواند و گفت: استاندارد سرانه فضای سبز در كشور به اضای هر نفر 12 متر است كه با توجه به روند توسعه فضای سبز و پارك ها در شهر بندرعباس این متراژ میزان قابل قبولی است.
وی یكی از مشكلات بزرگ شهر بندرعباس در راستای عدم توسعه مناسب پارك ها و فضای سبز را شرایط خاك و آب این شهر دانست و گفت: بزرگترین مشكل بر سر راه گسترش پارك ها و فضای سبز انگونه كه مردم انتظار دارند بالا بودن ای سی آب و خاك است و البته نباید از منابع مالی محدود نیز غافل شد.
به گفته حیدری 300پارك محله ای و بوستان در سطح شهر بندرعباس وجود دارد كه هر كدام از آنها مخارج زیادی دارند و برای نگهداری از آنها با توجه به محدودیت منابع مالی بسیار سخت است.
الگو برداری از كشورهایی با شباهت های اقلیمی
برخی از كشورهای همسایه مانند امارات و یا كشورهای جنوب شرق آسیا مانند مالزی كه شباهت بسیار زیادی به لحاظ شرایط اقلیمی با بندرعباس دارند توانسته اند در ایجاد فضای سبز بسیار موفق عمل كنند و از مرحله چگونگی و چطور دست یافتن به این هدف بگذرند كه میتوان با الگو برداری و یا استفاده از گونه های گیاهی مشابه با توجه به تمامی مسائل محیط زیستی، بندرعباسی سبز و زیبا به وجود آورد كه البته باز بحث زیر ساخت ها شرایط كمبود آب و خاك نامناسب و از همه مهمتر كمبود منابع مالی در حوزه فضای سبز مطرح می شود.
حسرت مردم بندرعباس وقتی به استان های دیگر سفر می كنند
اگر بگوییم یكی از بزرگترین ارزوهای مردم بندرعباس داشتن فضای سبز و یا بوستان ها و پارك هایی با ظاهری زیبا و سبز مانند استان ها و شهرهای دیگر كشور است بیراه نرفته ایم.
انچه مشخص است نارضایتی مردم و یا به بیان بهتر توقع مردم بندرعباس از شهرداری برای ایجاد شرایط و پارك های بهتر در سطح شهر است آنقدر كه مردم بتوانند چند دقیقه ای را در یك فضای آرامشبخش بگذرانند نه انكه از خاك و موش و كثیفی فرار كنند.
با توجه به تمام مسائل گفته شده این سوال به ذهن متبادر می شود كه آیا شهر بندرعباس با توجه به نزدیك بودن عید نوروز بوستان ها و پارك های مناسبی برای پزیرایی از مهمانان و یا حتی وقت گذرانی خود بندرعباس نشین ها دارد؟
و آیا با توجه به تمام گفته ها چه زمانی قرار است بندرعباسی سبز داشته باشیم؟
9944 /6048