۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۰۸
کد خبر: 83238285
T T
۰ نفر

موج جديد انتقادها به رسانه ملي

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۰۸
کد خبر: 83238285
موج جديد انتقادها به رسانه ملي

تهران-ايرنا- پس از جنجال هاي اخير پيرامون «برنده باش» در نظرسنجي صدا و سيما، اين بار حضور همسر بازيگر معروف «شيلا خداداد» روي آنتن شبكه نسيم، موج جديد انتقادهاي رسانه هاي داخلي به سمت عملكرد صدا و سيما را در پي داشت.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ ماجراي رسوايي در پس نظرسنجي براي برنامه «برنده باش» كه انتظار مي‌رود با عوامل آن زودتر برخورد شود، اتفاق پرسروصدايي بود كه همه افكارعمومي را متوجه خود كرد؛ همزمان با جنجال دستكاري در آرا مردمي، صدا و سيما با دعوت از«فرزين سركارات» همسر دندانپزشك شيلا خداداد، بازيگر سينما به برنامه پرمخاطب «خندوانه» در بحبوبه رقابت‌هاي انتخاباتي انجمن دندانپزشكي ايران به شائبه‌هاي پيرامون عملكرد خود دامن زد.
بررسي خبرگزاري ها، تارنماها و روزنامه هاي داخلي حاكي از آن است كه رسانه هاي هر دو طيف اصلاح طلب و اصولگرا در رويكردي يكسان معتقدند رسانه ملي به خصوص پس از حواشي اخير پيرامون «برنده باش»، بايد خود را از قيد و بند ستاره-مربع‌ها جدا كند و بدين ترتيب با استقلال عمل بيشتري در برنامه‌ها نظارت داشته باشد.
اين رسانه ها همچنين به بهانه حضور همسر شيلا خداد در برنامه خندوانه رويكرد برنامه‌هاي تلويزيوني در دعوت از ميهمانان را نقد كرده و مدعي شدند ميهمان اين برنامه مي تواند سندي بر شايعه دريافت پول از افراد براي حضور در برنامه و تبليغ براي مشهور شدنشان باشد.
حضور اسپانسر‌ها در تلويزيون و تبديل شدن صدا و سيما به فروشگاه از ديگر محورهاي مورد توجه در رسانه هاي داخلي است.
در ادامه برخي عبارات كانوني به كار برده شده در اين رسانه ها را مي خوانيم:
بي‌اخلاقي‌هاي تلويزيون يا به اصطلاح معروف صدا و سيما، شايد تكرار مكررات باشد؛ رسانه ملي، تريبون خصوصي؛ حضور تبليغاتي در تلويزيوني ملي كه بودجه‌اش از بيت‌المال تأمين مي‌شود؛ طبيعي بود كه مسئولان جشنواره تلويزيوني جام جم بهترين مسيري كه به ذهنشان خطور كرد متهم كردن وزارت ارتباطات بود؛ بايد از وزيرجوان تشكر كنيم كه انقدر شفاف به مردم توضيح داد؛ چرا صداوسيما درباره روبيكا تن به شفافيت نمي‌دهد؟؛ سوءاستفاده از آنتن رسانه ملي و كسب شهرت از سوي مهمانان خندوانه؛ مسئولان اين سازمان بايد در اين باره تدابيري اتخاذ كنند كه اين‌گونه شائبه‌ها براي مخاطب و رسانه‌ها پيش نيايد؛ دير نيست كه روي يقه كت حياتي، ديرپا‌ترين گوينده با پرستيژ اخبار رسانه ملي هم برند يك اسپانسر نصب شود؛ حرص و طمع و رسيدن به ثروت هنگفت از راهي غير از كوشش و تلاش در رسانه ملي.

رسانه هاي اصلاح طلب
...............................
** بي‌اخلاقي‌هاي رسانه ملي
روزنامه همدلي در يادداشتي با طرح اين پرسش كه «اخلاق مهم‌تر است يا پول؟» مي نويسد: اگر به هر فردي بگويند اخلاق مهم‌تر است يا پول؟ حتما خواهد گفت:اخلاق. اما بي‌اخلاقي‌هاي تلويزيون يا به اصطلاح معروف صدا و سيما، شايد تكرار مكررات باشد. در چند روز گذشته تلويزيون كه بايد نقش دانشگاه را براي مردم بازي كند دو بار مرتكب خلافي شد كه هر دو بار در يك برنامه آن هم با يك مجري نام‌آشنا به نام محمدرضا گلزار. در برنامه اول، جايي كه مردم بايد بهترين برنامه تلويزيوني را انتخاب مي‌كردند، اما آراي آنها از صندوقي سر برآورد كه كمتر كسي به آن راي داده بود. مردمي كه برنامه «نود» با اجراي «عادل فرودسي‌پور» را انتخاب كرده بودند، همه آراي آنها در ميانه راه به صندوق برنامه «برنده باش» سرازير شد تا اين برنامه با اجراي آقاي گلزار جاي برنامه نود را بگيرد. وقتي اخلاق در رسانه‌اي به فراگيري صداوسيماي جمهوري اسلامي دچار خسران مي‌شود، ديگر واقعا بايد در كجا دنبال اخلاق بود و از چه كسي و چه مبدا و ملجايي اخلاقي انساني و صادقانه را جست‌وجو كرد. اين بي‌اخلاقي فقط در حد يك ترديد بدبينانه يا سياه‌بيني نبود، بلكه همه كساني كه به حوزه فناوري آشنايي داشتند و حتي شخص وزير ارتباطات نيز بر آن صحه گذاشت و تاكيد كرد كه تقلب در اين برنامه رخ داده است. وقتي كه در يك برنامه مردمي و در برابر چشمان ميليون‌ها نفر راي مردم را مي‌دزدند، طبيعي است كه اگر اتفاقي كلان‌تر رخ بدهد و كار به شك و شبهه كشيده شود، چه بسا آنها بخواهند تلويزيون را مصداق سخن خود در نظر بگيرند تا حرف محكمه‌پسندي داشته باشند.

**رويكرد برنامه‌هاي تلويزيوني در دعوت از ميهمانان
شرق در يادداشتي با تيتر «رسانه ملي، تريبون خصوصي » مي نويسد: برنامه خندوانه جمعه‌شب 17 اسفند با حضور فرزين سركارات، همسر بازيگر معروف شيلا خداداد، روي آنتن شبكه نسيم رفت. او در حالي ميهمان اين برنامه بود كه انتخابات انجمن دندان‌پزشكي ايران نزديك است و سركارات هم يكي از كانديدا‌هاي اصلي اين انتخابات است. به گفته منابع آگاه حدود 40 نفر در انتخابات انجمن دندان‌پزشكي ايران كانديدا شده‌اند كه از ميان اين سه ائتلاف شكل گرفت، اما در‌حال‌حاضر رقابت ميان دو ائتلاف است كه ميهمان دو شب پيش برنامه خندوانه سرليست يكي از آنهاست. حدود يك ماه پيش بود كه ثبت‌نام انتخابات اين انجمن علمي آغاز شد و كانديداها از همان زمان در شبكه‌هاي اجتماعي و گروه‌هاي تلگرامي شروع به رقابت‌ كردند، رقابتي كه گاهي با تخريب ديگري همراه بود. حالا گويي اين رقابت به‌قدري جدي شده است كه پاي آن به برنامه‌هاي تلويزيوني هم كشيده شده است، تلويزيوني ملي كه بودجه‌اش از بيت‌المال تأمين مي‌شود.

روزنامه آفتاب يزد درباره حواشي حضور همسر شيلا خداد در برنامه خندوانه و شائبه‌هاي پيرامون آن نوشت: برخي برنامه سازان صدا و سيما براي كسب درآمد بيشتر و تامين هزينه‌هاي خود افرادي را كه بتوانند پول پرداخت كنند به برنامه‌هاي پربيننده دعوت مي‌كنند و براي آنها تفاوتي نمي‌كند كه آن فرد چه كسي باشد! اين ميهمانان ويژه هر چقدر پول بيشتر بدهند مي‌توانند در برنامه بهتري شركت كنند و مصداق آن ضرب المثل معروف «هر چقدر پول بدهي آش مي‌خوري»، هستند! با گذشت حدود يك ماه از ماجراي پر حاشيه «دكتر خواننده» دو شب پيش، فرزين سركارات -همسر شيلا خداداد، بازيگر سينما و تلويزيون- مهمان رامبد جوان در برنامه خندوانه شبكه نسيم بود.او خود را متخصص جراحي فك و دندان معرفي كرد و از هر دري در اين برنامه سخن گفت. حضور او در اين برنامه بار ديگر شائبه پيشين دريافت پول از افراد براي حضور در برنامه و تبليغ براي مشهور شدنشان را بار ديگر قوت بخشيد و واكنش كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را نيز در پي داشت.

**متهم كردن وزارت ارتباطات
روزنامه آرمان نوشت: طبيعي بود كه مسئولان جشنواره تلويزيوني جام جم به دفاع از عملكرد خود بپردازند و بهترين مسيري كه به ذهنشان خطور كرد متهم كردن وزارت ارتباطات بود. روابط عمومي صداوسيما اعلام كرد: «همچنين گزارش تخلف اين شركت به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ارائه شده و خواستار برخورد قانوني با آنها نيز شده‌ايم و اميدواريم با حساسيتي كه وزير ارتباطات درخصوص حفاظت از حق‌الناس دارد، شاهد پيگيري قاطع اين وزارتخانه هم باشيم.» ادعاي افزادي آنقدر تابلو بود كه بلافاصله با واكنش وزير ارتباطات مواجه شد و آذري جهرمي چنين توئيت كرد: «شركت‌هاي ارزش‌افزوده و USSD مجوزي از وزارت ICT ندارند و فعاليت آنها مطابق قانون تجارت است؛ اگر آن‌گونه كه در بخش‌‌هاي خبري سيما مطرح شد فعاليت آنها بايد با اخذ مجوز از وزارت ICT باشد، مطابق مصوبه 192 كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، تبليغ يا فعاليت آنها سريعا در صداوسيما متوقف شود.» همچنين بررسي‌ها نشان مي‌دهد سامانه‌اي كه پيامك‌ها را دريافت مي‌كرد، يعني سامانه چلچله ارتباطي با وزارت ارتباطات ندارد. پيامك‌هايي كه براي كاربران ارسال شده است، از آنها خواسته تا با ارسال عدد 50907 به عضويت اپليكيشن چلچله درآيند. بر اساس بررسي‌ها، در صفحه «درباره ما» در اپليكيشن چلچله آمده است كليه حقوق مادي ومعنوي چلچله متعلق به «آيكان» است و زيرساخت USSD آن نيز متعلق به شركت بهسا است، شركتي كه وزارت ارتباطات اعلام كرده حتي مجوزي از اين وزارتخانه نگرفته است!

**تمجيد از وزير ارتباطات
روزنامه شرق واكنش كاربران در فضاي مجازي در حمايت از محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات باز نشر كرده و مي نويسد: معاونت صداوسيما اعلام كرده نمي‌توانند عامل تخلف در راي‌گيري جشنواره جام‌جم را به مردم معرفي كنند. از طرف ديگر روزنامه وابسته به صدا و سيما در تيتر يك روز شنبه خود، پيگيري‌هاي وزير ارتباطات را در اين ماجرا زير سوال برد . اين خبرها باعث شد تا اهالي توييتر فارسي نيم‌نگاهي به سوژه داغ هفته گذشته خود بيندازند و در هشتگ «صداوسيما» درباره اين اتفاق‌ها بنويسند. آنچه مي‌خوانيد منتخبي از اين توييت‌هاست: «بايد از وزيرجوان تشكر كنيم كه انقدر شفاف به مردم توضيح داد و از او بخواهيم كه اين مسير رو ادامه بده و البته ما هم تنهاش نذاريم»، «آقاي وزيرجوان، شجاعتت در رو كردن دزدي تو يه برنامه تلويزيوني قابل تحسينه؛ حتي اگه نخوان اسم اعلام كنن، تو كار خودت رو كردي و دمت گرم»،

**نظارت بر خطاهاي صدا و سيما
معاون سيما مرتضي ميرباقري در گفت‌وگويي با ايسنا اظهار داشت: در حال حاضر وقتي قضيه به اين شكل است، ما جدي‌تر به توليد برنامه مي‌پردازيم و مجري ما هم وقتي برنامه اجرا مي‌كند، فرض او اين است كه يك عده نشسته‌اند و مي‌خواهند ايراد بگيرند؛ يعني احساس نظارت مي‌كنند. پس گاف‌هاي اين مجري بايد كمتر باشد. اما خودمان هم مركز نظارتي داريم كه به دقت اين موارد را مورد توجه قرار مي‌دهد. زماني كه يك گاف در تلويزيون اتفاق مي‌افتد، بعضاً، مدير گروه، مجري، تهيه‌كننده و برنامه‌ساز با يكديگر مي‌نشينند و بار ديگر برنامه را مي‌بينند و مشكل را بررسي مي‌كنند. همين كه اگر اتفاقي مي‌افتد، مورد بازبيني قرار مي‌گيرد، يعني اينكه براي آينده با دقت بيشتري برنامه را مي‌سازند. به طور كلي هر برنامه‌اي يك اتاق فكري دارد كه در آن هم پيش‌بيني مي‌شود خطا نداشته باشند و هم اگر خطايي داشته باشند آن را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

** حكمفرمايي روبيكا بر تبليغات صدا و سيما
پايگاه خبري تحليلي خبر آنلاين با طرح اين پرسش كه «چرا صداوسيما درباره روبيكا تن به شفافيت نمي‌دهد؟» مي نويسد: در حالي كه حدود يكسال از حكمفرمايي توسكا و روبيكا بر تبليغات صدا و سيما مي‌گذرد، صدا و سيما حاضر نيست درباره سازوكار درآمد و جزئيات فعاليت آن‌ها شفاف‌سازي كند. متاسفانه هيچ‌يك از زيرمجموعه‌هاي سازمان صداوسيما به سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات نپيوسته‌اند و پاسخ‌گوي مردم هم نيستند. در صفحه نخست اين سامانه خطاب به مردم آمده است: «شما حق داريد از هر موسسه عمومي و خصوصي ارائه دهنده خدمات عمومي (موسسات مشمول بند چ و ح و خ ماده 1 آيين نامه اجرايي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات) درخواست اطلاعات نموده و پاسخ را دريافت كنيد.» كه با استنكاف صداوسيما از پيوستن به اين سامانه، چنين حق مسلمي از مردم سلب شده است.

رسانه هاي اصولگرا
...........................
** دعوت از يك كانديداي انتخابات صنفي به خندوانه
به گزارش تسنيم، حضور ميهمان جمعه شب برنامه خندوانه واكنش‌هايي را در محافل رسانه‌اي و فضاي مجازي به دنبال داشته است. آقاي ميهمان علاوه بر اينكه همسر يكي از مدعوين هفته‌هاي گذشته اين برنامه بوده، يكي از نامزد‌هاي رقابت‌هاي انتخاباتي انجمن دندانپزشكي ايران نيز است! پيش از اين نيز يكي از ميهمانان خندوانه با سوءاستفاده از آنتن رسانه ملي و كسب شهرت اقدام به برگزاري كنسرت‌هايي كرد كه حتي رامبد جوان نيز به آن واكنش نشان داد. اينكه چگونه فردي در آستانه يك رقابت درون‌گروهي امكان حضور در برنامه پرمخاطبي مانند خندوانه را مي‌يابد، سؤالي است كه شوراي نظارت بر برنامه‌هاي صدا و سيما بايد پاسخي براي آن پيدا كند.

كيهان با اشاره به حضور يكي از نامزدهاي رقابت‌هاي انتخاباتي انجمن دندانپزشكي ايران در برنامه خندوانه نوشت: اينكه چگونه فردي در آستانه يك رقابت درون‌گروهي امكان حضور در برنامه پرمخاطبي مانند خندوانه را مي‌يابد، سؤالي است كه شوراي نظارت بر برنامه‌هاي صدا و سيما بايد پاسخي براي آن پيدا كنند. البته ميهمان مذكور در واكنش به انتقادات مطرح شده در فضاي مجازي مدعي شده است كه اين برنامه از مدت‌ها قبل ضبط شده است كه اين نيز خود سؤال ديگري را به ذهن متبادر مي‌سازد!

تسنيم در گزارشي خطاب به مسوولان صدا و سيما درباره حضور سئوال برانگيز يك نامزد انتخاباتي در برنامه 'خندوانه' مي نويسد: مسئولان اين سازمان بايد در اين باره تدابيري اتخاذ كنند كه اين‌گونه شائبه‌ها براي مخاطب و رسانه‌ها پيش نيايد چرا و به چه دليل بايد چنين افرادي به برنامه‌هاي تلويزيوني دعوت شوند كه حتماً گزينه‌هاي ديگري براي گفتگو در آن تخصص وجود دارد و حداقل يك نوع سياست‌هايي را براي دعوت از مهمان اتخاذ كنند تا هركسي از روي سليقه و نظر شخصي در برنامه‌هاي پربيننده حضور پيدا نكند.

تارنماي تابناك نوشت: دعوت از همسر دندانپزشك شيلا خداداد، بازيگر سينما به برنامه پرمخاطب «خندوانه» در حالي به موازات كانديداتوري اين شخص براي انجمن دندانپزشكان ايران رخ داد كه با توجه به تكرار دعوت از چهره‌هاي فاقد ويژگي خاص به برنامه رامبد جوان و نظاير اين برنامه، ظاهراً قدرت اين سلبريتي‌ها به حدي رسيده كه مي‌توانند تصميم بگيرند هر شخصي را بدون آنكه نيازي به سابقه خاصي داشته باشند، روي آنتن ببرند و تبليغ كنند؛ اتفاقي كه مديران صداوسيما نيز ظاهراً با آن مشكلي ندارند. اين در حالي است كه اگر قرار بر دعوت بر پزشكان و دندانپزشكان متخصص به يك برنامه با كاركرد سرگرمي باشد، صدها نفر از خبرگان اين عرصه جلوتر از اين دندانپزشك هستند و مشخص نيست با چه منطقي اين شخص مهمان اين برنامه شده است!

**تبديل شدن صدا و سيما به فروشگاه
روزنامه جوان در تيترنخست خود « اسپانسر‌ها دارند تلويزيون را مي‌خورند» مي نويسد: دير نيست كه روي يقه كت حياتي، ديرپا‌ترين گوينده با پرستيژ اخبار رسانه ملي هم برند يك اسپانسر نصب شود. اين چنين تلويزيوني ديگر دانشگاه نيست، فروشگاه است. حالا معاون سيماي رسانه ملي مي‌گويد دولت كه پول نمي‌دهد و اگر صدا‌و‌سيما مقاومت نمي‌كرد، اسپانسر‌ها مي‌خواستند ميدان را بيشتر از اين در اختيار بگيرند. معاون سيما روز گذشته در نشست رسانه‌اي اعلام برنامه‌هاي نوروز 98 تلويزيون، در پاسخ به سؤال «جوان» درباره عملكرد اسپانسر‌ها در برنامه‌هاي تلويزيوني، به شدت از رفتار حاميان مالي برنامه‌هاي تلويزيوني انتقاد كرد و نداشتن بودجه مناسب را عاملي براي مداخله اسپانسر‌ها در ساخت برنامه‌ها دانست.
ميرباقري كه سال گذشته قول داده بود حضور اسپانسر‌ها در تلويزيون ضابطه‌مند شود، در پاسخ به «جوان» كه چرا هنوز اسپانسر‌ها در تلويزيون حرف آخر را مي‌زنند، گفت: «اسپانسر‌ها به عنوان بازيگران اصلي ميدان، گرفتاري زيادي براي ما ايجاد كرده‌اند و به هر ميزان حضورشان بيشتر شود كار غيرحرفه‌اي‌تر مي‌شود.»

خبرگزاري فارس در مطلبي ذيل عنوان « اين صداوسيما دانشگاه نيست» نوشت: اگر صداوسيما به عنوان تأثيرگذارترين رسانه كشور، حرص و طمع و رسيدن به ثروت هنگفت از راهي غير از كوشش و تلاش را ترويج كند، ديگر انتظار رعايت فرهنگ متعالي از مخاطبان كمي دشوار است.صداوسيما از طرفي مروج اقتصاد مقاومتي و بنگاه‌هاي اقتصادي مردمي و اقتصاد دانش بنيان است و از طرف ديگر مسابقه‌اي به نام «برنده باش» پخش مي‌كند كه در آن، شخصي در يك شب به ميليون‌ها تومان پول دست مي‌يابد.فكر كنيد شما مخاطب برنامه و كارگر يا كارمند هستيد و حقوق‌تان پس از يك ماه تلاش و كوشش، يكي ـ دو ميليون تومان است. با برنامه‌اي مواجه مي‌شويد كه در يك شب مي‌توانيد ميليون‌ها تومان به دست بياوريد. اگر شما دست از كار نكشيد و به چنين برنامه‌هايي روي نياوريد، حتماً انسان شريفي هستيد!

**گروه نشريات خبري
پژوهشم**9344**1025
۰ نفر