سرهنگ مختار پناهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 37 درصد تصادف ها در سال جاری در آزادراه ها، 33 درصد در بزرگراه ها، 15 درصد در راه های اصلی و 15 درصد در راه های فرعی و جاده ای استان رخ داده است.
به گفته وی، آزاد راه قم - تهران با 25 فوتی و آزاد راه قم - كاشان با 19 فوتی، بیشترین آمار فوتی ها در این محورها را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان این كه حدود 40 درصد تصادف ها به دلیل واژگونی خودروها بوده است افزود: توجه نكردن به جلو، خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز از دیگر علل تصادف ها در سطح جاده های قم به شمار می آید.
پناهی در ادامه با بیان در سال 95 با همكاری اداره كل راهداری، 66 نقطه حادثه خیز در قم شناسایی شد، تصریح كرد: تاكنون 25 نقطه رفع نقص شده است و بقیه نیز به مرور اصلاح می شود.
وی، مهمترین نقاط حادثه خیز محورهای مواصلاتی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: محور جعفریه به سمت آوه، كیلومتر 10 محور جعفریه از قلعه سنگی به سمت مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، پل شهر جعفریه، كمربندی امام علی(ع)، كیلومتر 35 آزادراه قم - كاشان، كیلومتر 35 تا 60 آزادراه قم - گرمسار، محور قدیم قم - تهران و ابتدای شهرك صنعتی شكوهیه، محور قم - سلفچگان مقابل پاسگاه 10، دوربرگردان های غیر استاندارد در محور قم - سلفچگان و آزادراه قم - تهران(ورودی و خروجی بهشت معصومه) از جمله این نقاط است.
وی اضافه كرد: محور كهك به لنگرود كیلومتر سه، هفت، 15 و 17 به دلیل پیچ و شیب های جاده، محور ورجان به كهك، پردیسان به ورجان، روستای قبادبزن، محور قم - اراك، روستای راهجرد پیچ امامزاده جعفر، جاده قدیم قم - ساوه ابتدای روستای تاج خاتون و سه راهی دستجرد نیز از دیگر نقاط حادثه خیز این استان محسوب می شود.
پناهی از كمربندی امام علی(ع)، حد فاصل تقاطع 72 تن تا امامزاده جمال به عنوان یكی از نقاط حادثه خیز مهم این استان یاد كرد و گفت: گاردریل ها و ورودی و خروجی این محور وضعیت مناسبی ندارد و شاهد تصادف های زیادی در آن هستیم.
وی با بیان این كه قم محور ارتباطی 17 استان كشور بوده و سالانه حجم زیادی از خودروها در سطح جاده های این استان تردد می كنند گفت: كمربندی امام علی(ع)، ظرفیت این حجم از خودروها را ندارد و باید كمربندی استانداردی احداث شود تا شاهد كاهش تصادف ها و ترافیك به خصوص در تقاطع 72 تن و ورودی و خروجی های این استان باشیم.
كمربندی قم « بلوار امام علی(ع) » كه در میان اهالی شهر قم به كمربندی امامزاده جمال و اراك نیز معروف است طولی نزدیك به 20 كیلومتر دارد و در 2 باند ماشین رو، میدان بقیه الله(عج) در نزدیكی مسجد جمكران را به تقاطع 72تن و سپس امامزاده جمال در ابتدای جاده قم - سلفچگان متصل می كند.
ترافیك سنگین خیابان های مركزی شهر قم، بسیاری از رانندگان شهری را تشویق به استفاده از این كمربندی كرده است تا هر چه سریعتر مسیر شمال به جنوب و بالعكس و شرق و غرب و بلعكس را طی كنند و به مقصد برسند.
رئیس پلیس راه استان قم در بخش دیگری از این گفت و گو، با اشاره به اینكه در ایام نوروز سال 97، شاهد افزایش حدود 15 درصدی ترددها در سطح جاده های قم بودیم گفت: درنوروز 98 نیز با توجه به افزایش تعطیلات، پیش بینی می كنیم میزان ترددها حدود 15 درصد افزایش یابد.
پناهی با بیان این كه پلیس راه استان قم با استفاده از حداكثر توان نیرویی و خودرویی و نیروهای كمكی، در خدمت همشهریان و زائران در ایام نوروز است، به رانندگان توصیه كرد قبل از سفر از سلامت خودروی خود اطمینان داشته باشند و درصورت نقص فنی نسبت به رفع آن اقدام نمایند.
وی گفت: رانندگان از سرعت و سبقت غیرمجاز پرهیز كرده، هر 2 ساعت رانندگی به مدت 15 دقیقه استراحت كنند و استفاده از كمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان الزامی است.
پناهی با بیان این كه رعایت فاصله طولی با خودرو جلو می تواند در كاهش تصادف ها نقش بسزایی داشته باشد ابراز امیدواری كرد: با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان شاهد كمترین تصادف ها در سطح جاده های قم در ایام نوروز 98 باشیم.
350 كیلومتر آزادراه، 400 كیلومتر بزرگراه و 500 كیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در قم وجود دارد. این استان دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است كه از جمله آن ها می توان به آزاد راه قم – تهران به طول 130 كیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول 87 كیلومتر، جاده قدیم قم - كاشان، آزاد راه قم – كاشان به طول 104 كیلومتر، آزاد راه قم - گرمسار به طول 173 كیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراك به طول 136 كیلومتر اشاره كرد.
1175 / 6133/
قم - ایرنا - رئیس پلیس راه قم گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان بهمن ماه، 168 تن براثر تصادف در محورهای ارتباطی استان جان باختند و حدود 840 تن دیگر مصدوم شدند.