17 هزار معلول پشت نوبت دریافت ویلچر هستند

تهران- ایرنا- رئیس گروه تجهیزات توانبخشی و توانپزشكی سازمان بهزیستی كشور با اشاره به تامین 17 هزار ویلچر در سال گذشته برای معلولان گفت: حدود 17 هزار نفر پشت نوبت هستند.

مهین رئیس دانا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: افزایش دو تا سه برابری قیمت كالاها و افزایش نیافتن اعتبارات به همان نسبت را می توان علت تعداد زیاد پشت نوبتی ها دانست.
وی خاطرنشان كرد: تامین ویلچر برای افراد دارای معلولیت به این گونه است كه یا خود ویلچر را در اختیار معلولان قرار می دهیم یا كمك هزینه ای را پرداخت می كنیم كه این رقم برای ویلچرهای معمولی یك میلیون تومان و برای ویلچرهای برقی چهار تا پنج میلیون تومان است.
وی اضافه كرد: تعدادی از ویلچرها تولید داخل است اما تولیدات داخلی برای تامین نیاز افراد دارای معلولیت كافی نیست.
رئیس گروه تجهیزات توانبخشی و توانپزشكی سازمان بهزیستی كشور گفت: برخی ویلچرها را نمی توان برای معلولانی كه هر روز بیرون می روند یا افراد مبتلا به ضایعه نخاعی استفاده كرد.
رئیس دانا درباره اینكه چرا پول كامل ویلچر در اختیار متقاضیان قرار نمی گیرد، گفت: اگر ویلچرها را به صورت كلی خریداری كنیم، می توانیم آنها را ارزان تر تهیه كرده، تعداد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم به طور مثال ویلچر یك میلیون تومانی در خرید عمده، 700 هزار تومان درمی آید.
رئیس گروه تجهیزات توانبخشی و توانپزشكی سازمان بهزیستی كشور گفت: گاهی فرد دارای معلولیت می گوید ویلچرهای شما به درد من نمی خورد كه در آن صورت كمك هزینه ای را برای تهیه ویلچر در اختیار او قرار می دهیم.
رئیس دانا افزود: اغلب افراد دارای معلولیت، متقاضی ویلچر معمولی هستند چون ویلچر برقی را تنها كسانی استفاده می كنند كه اندام فوقانی و دست آنها دچار مشكل است؛ ویلچرهای برقی راحت تر است اما ممكن است اندام فوقانی بدن را ضعیف كند.
وی خاطرنشان كرد: قیمت ویلچر معمولی چندین برابر ویلچر برقی است یعنی اگر قیمت ویلچر معمولی یك میلیون تومان است، قیمت ویلچر برقی 12 میلیون تومان است.
به گفته وی، از 17 هزار ویلچر توزیع شده از سوی بهزیستی بین افراد دارای معلولیت در سال گذشته، فقط 200 ویلچر، برقی بوده است.
اجتمام *9185 * 3063