۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 83240414
T T
۰ نفر
واریز 700 میلیون تومان به حساب راننده تاكسی

تهران- ایرنا- حسین حدادان یكی از متهمان پرونده حسین هدایتی امروز به دادگاه آمد او مدعی شد كه فقط یك راننده تاكسی بوده و ماهی 600 هزار تومان حقوق می گرفته اما قاضی گفت: چطور كاره ای نبودید وقتی كه بیش از 700 میلیون تومان به حساب شما واریز شده است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا وكیل تسخیری حسین حدادان روز سه شنبه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی گفت: موكل من فریب یك توطئه و تبانی بین هدایتی، موسوی نژاد و یقینی را خورده و هیچ اطلاعی از این تبانی نداشته است.
وی از فردی به نام نیما مقدم به عنوان نقطه كور این پرونده یاد كرد كه به گفته او در كیفرخواست نیز اسمی از او به عنوان متهم ذكر نشده است.
وكیل متهم افزود: این متهم راننده تاكسی بوده و به نظر من نیما مقدم نقطه كور این پرونده است كه در كیفرخواست نیز به آن اشاره ای نشده در حالی كه وی معرف موكل من و دیگران بوده است.
وی افزود: موكل قصدی كه منجر به پولشویی شود نداشته، ماهی ۶۰۰ هزار تومان حقوق می گرفته و غیر از حقوق ماهیانه و پاداش و حق الزحمه چیزی نمی گرفته و طراح اصلی این مسئله یقینی بوده است.
این وكیل دادگستری افزود: اظهارات هدایتی در دادگاه دلالت دارد كه به یقینی گفته، قصد تاسیس شركتهایی داشته است و اظهارات هدایتی و موسوی‌نژاد دلالت بر تبانی آنان با بانك سرمایه را دارد.
وی افزود: درخواست وام مراحلی دارد. ابتدا به كمیته اعتبارات ارجاع داده می شود و پس از اعتبارسنجی به هیئت عمومی اعلام می شود تا بانك تسهیلات بدهد در حالی كه در این پرونده موكل من هیچ نقشی نداشته است.

* مدیرعاملی كه راننده تاكسی بود
حسین حدادان در دفاع از خود گفت: من راننده تاكسی هستم و ماهی ۶۰۰ هزار تومان دریافت می كنم.
قاضی مسعودی مقام گفت: در اسناد موجود ۵۵۰ میلیون تومان و در موردی دیگر ۱۸۰ میلیون تومان دریافت كرده اید.
متهم گفت: من از سال ۹۱ تا ۹۴ در مجموع ۳۵ میلیون تومان به اضافه عیدی و پاداش گرفته ام و هیچ نقشی در دریافت تسهیلات نداشتم و فقط حضور فیزیكی داشتم و كار اداری می كردم.
قاضی خطاب به او گفت: آیا شما سند تجاری امضا نمی كردی؟ متهم گفت: نمی دانستم كه آنها نمی خواهند وام بگیرند.
قاضی گفت: شما مدیرعامل بودید. اگر سند امضا نكردید پس چرا برای افتتاح حساب به بانك رفتید؟
متهم گفت: نیما مقدم نماینده اكبر یقینی و موسوی نژاد بود كه با هم به بانك سرمایه شعبه فرمان رفتیم. به مقدم گفتم این اسناد چیست. چون ممكن است بعدا برای من مشكل ایجاد شود ولی یقینی به من اطمینان داد كه هیچ مشكلی به وجود نخواهد آمد.
وی از قاضی این سوال را مطرح كرد كه آیا می توان در عرض ۲۰ دقیقه یك وام به مبلغ ۶۵ میلیارد تومان دریافت كرد.
حدادان افزود: به من گفتند چند ماه دیگر شما را تعویض می كنند. من به هدایتی هم نامه نوشتم كه مرا جابجا كند. به من دسته چك سفید امضا دادند و یقینی گفت مشكلی ایجاد نمی‌شود.
متهم تاكید كرد: من آگاهی نداشتم و نمی دانستم كه چه عواقبی دارد.
قاضی خطاب به متهم گفت: این مسئله، عدم آگاهی نیست. شما سند امضا كردی، در بانك حاضر شدی، پول به حسابتان واریز شده و سپس خارج شده و ۶۵ میلیارد تومان جابه جا شده است.
متهم گفت: بعدا فهمیدم كه وام را گرفتند یعنی در ۲۰ دقیقه هم طول نكشید حتی رئیس بانك شعبه فرمان هم نپرسید كه چرا به بانك آمده ایم.

* متهم ضمانت نامه ۶۵ میلیارد تومانی گرفته است
قهرمانی نماینده دادستان تهران گفت: آقای حدادان تسهیلات نگرفته بلكه او ضمانت نامه ۶۵ میلیارد تومانی گرفته كه به پول تبدیل شده است.
وی افزود: ضمانت‌نامه پرونده به عنوان ثمن معامله محسوب شده است. یعنی به شركت فولاد خوزستان مراجعه كرده و قراردادی بستند تا فولاد خریداری كنند و ضمانتی داده‌اند تا اگر خسارتی وارد شد ۱۵ درصد آن از این ضمانت نامه برداشت شود اما این ضمانت نامه را به فولاد خوزستان دادند و این شركت نیز برای وصول پولش ضمانت نامه را به بانك برده است.

* پیك موتوری صاحب شركت شد
قاضی مسعودی مقام از متهم بعدی به نام نورالدین مقصودیانی فرزند رحمان متهم به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی كشور خواست تا دفاعیات خود را بیان كند و از وی پرسید اتهامات انتسابی خود را قبول دارید كه وی گفت: خیر.
مقصودیانی گفت: من اول پیك موتوری بودم، آقای یقینی به من گفتند بیا در شركت ما كار كن، 1.5 سال هم پیك موتوری آقای یقینی بودم. آقای یقینی بعد از مدتی با تعریف از من به من گفت كه می‌خواهم یك شركتی را به نام تو كنم، من 2 سال هم پیك موتوری بودم و كارهای شخصی ایشان را انجام می‌دادم و هم مدیرعامل شركت بودم! به من گفتند میخواهیم شركت‌ها را پس از 2 سال به آقای هدایتی واگذار كنیم.
قاضی: شما هم مدیرعامل بودید هم پیك موتوری؟
مقصودیانی: بله. من نمی‌دانستم كه اصلاً شركت چیست. آقای یقینی در كربلا موكب داشتند و آدم اسم و رسم داری بودند. من آقای هدایتی را نمی‌شناختم بعد از 2 سال گفتند می‌خواهیم به آقای هدایتی واگذار كنیم. بعد از چند روز گفتند آقای هدایتی می‌خواهد تسهیلات بگیرد، من نمی‌دانستم اصلاً تسهیلات یعنی چه. من رفتم پرس و جو كردم و دیدم برند ورزشی دارد و سایت خیریه دارد، از بانك زنگ می‌زدند كه یكسری مدارك هست و بیا امضا كن، آقای یقینی می‌رفت و امضا می‌كرد.
من نمی‌دانم وام چه هست و ضمانتنامه چه هست، من می‌رفتم در بانك سرمایه شعبه مركزی امضا می‌كردم، آقای هدایتی هم پشت چك‌ها را به عنوان ضامن امضا می‌كرد و 7سند منگوله دار پشت چك بود.
قاضی: مبلغ چقدر بود؟
مقصودیانی: مبلغ 130 میلیارد تومان بود. من در آنجا آقای كیان پیشه را دیدم و یك بار هم حسین هدایتی را دیدم.
وكیل مقصودیانی كه وكیل حدادان هم بود گفت: آقای مقصودیانی هم مانند آقای حدادان فریب خورده است. دسته چك را خود آقای هدایتی گرفتند و همراه آقای كیان پیشه و مقصودیانی در بانك بودند.
مقصودیانی گفت: آقای هدایتی در طبقات بالای شعبه نشسته بود. من رفتم آنجا و چك ها را همانجا امضا كرد و با خودم به پایین شعبه آمد.
قاضی ادامه داد: می‌گویند شما 550 میلیون تومان دریافت كردید؟
مقصودیانی گفت: نه همچین چیزی نیست.
قاضی گفت: در پرونده مستندات هست.
مقصودیانی: نه 130 میلیون است. بابت 4 سال با سنوات، حق اولاد و حق مسكن این مبلغ را به من می‌دادند. دسته چك را به آقای مقدم دادم.
قاضی گفت: مقدم دسته چك را به چه كسی داد؟
مقصودیانی گفت: من نمی‌دانم، من سریع برمی گشتم به شركت.
وكیل مقصودیانی گفت: موكلم چیزی حاصلش نشده، این مبلغ را به صورت حق الزحمه و پاداش داده‌اند. آقای هدایتی و موسوی نژاد از تسیهلات استفاده می‌كردند و 4 درصد هم به آقای یقینی می‌دادند. موكل من تحت تاثیر آقای یقینی كه هیأت می‌روند، كربلا می‌روند قرار گرفته و هدف موكل من پولشویی و ... نبوده است.
حسین هدایتی خطاب به قاضی پرونده گفت: آیا این متهمانی كه درباره من حرف می‌زنند سندی دارند كه من در بانك بودم؟
وكیل مقصودیانی: اینها اقرار خود آقایان موسوی نژاد و هدایتی است.
قاضی خطاب به مقصودیانی گفت: حداقل دانش این است كه هم پیك موتوری هستم، سند امضا می‌كنم، مدیرعامل هستم و... ما نمی‌توانیم چشممان را ببندیم و این موارد را نادیده بگیریم همین بحث شماست كه می‌گوئید به جهت امرار معاش قبول كردم.
قاضی با تفهیم اتهام به مهدی فتحی متهم بعدی پرونده به اتهام معاونت در اخلال در نظام اقتصادی كشور گفت: آیا اتهامات خود را قبول دارید كه فتحی پاسخ داد: انكار می‌كنم این اتهامات را.
فتحی گفت: بنده تا سال 91 در آژانس تاكسی تلفنی بودم كه از طریق یكی از دوستان كارهای آژانسی شركت های آقای یقینی را انجام می‌دادم. این دوست من گفت كه من با آقای یقینی صحبت كردم كه شما در شركت كار كنی و كارها را به مرور یاد می‌گیری. گفتم كار چیست؟ گفت شركت بازرگانی واردات و صادرات است.
مهدی فتحی ادامه داد: به من گفتند به علت تحریم ها آقای یقینی نمی تواند كار اقتصادی انجام دهد و برای همین شركت را به نام شما می كنیم. بعد مدتی هم با من تماس گرفتند از دفتر آقای یقینی و گفتند به این دفترخانه كه آدرس می دهیم مراجعه كنید و وقتی پرسیدیم گفتند باید شركت ها را به نام آقای هدایتی بزنید اما اول باید به بانك برویم تا افتتاح حساب كنید و دوباره كاری نشود. ما اصلا نمی دانستیم قرار است چه اتفاقی بیفتد. من تنها وامی كه گرفته ام یك ملیون وام ازدواجم بود.
وی افزود: این داستان تمام شد و ما فقط در دفترهایی كه آقای یقینی گرفته بود حضور داشتیم و بعد هفت ماه به ما خبر دادند كه بدبخت شدیم و اینها وام گرفته اند. این موضوع را هم به این شكل مطلع شدیم كه یكی از دوستان رفته بود از حسابش پرینت حساب بگیرد كه به او گفته بودند چطور ٧٠ میلیارد وام گرفتی و ته حسابت خالی است. وقتی از آقای یقینی هم پرسیدیم اول اظهار بی اطلاعی كردند و بعد گفتند آقای هدایتی وام گرفته اما جای نگرانی ندارد. ایشان انسان معتبر هستند و وام را تسویه می كنند.
حسین هدایتی دولابی به دستور قاضی مسعودی مقام در جایگاه متهمان قرار گرفت تا آخرین دفاعیات خود به اتهام در مشاركت در اخلال عمده در نظام اقتصادی كشور از طریق تحصیل مال نامشروع به مبلغ 5 هزار و 869 میلیارد و 396 میلیون ریال را انجام دهد.
هدایتی گفت: در تودیع و معارفه دیروز، آقای رئیسی توصیه ای داشتند كه قانون و عدالت رعایت شود و تحت تاثیر جو و رسانه حكمی صادر نشود و در شرایط تحریم كارآفرینان را به زندان نیندازید.
قاضی گفت: در جواب شما بگوییم ما اسیر جو نبودیم. این اولین پرونده ما نیست. ما 2-3 سال در این پرونده ها كار می‌كنیم و با دفاعیات متهمان رأی صادر می‌كنیم.
هدایتی گفت: من شما را بالای 20 سال است می‌شناسم و برای تسلیم مجازات گردنم از مو نازك تر است.
وی افزود: اما به نظر می‌رسد كه ما جزء 31 بدهكار بانكی كه بانك سرمایه اعلام كرده حضور داریم. من فكر می‌كنم كه این آقایان بی گناه در این دادگاه محاكمه می‌شوند. حداقل این بود كه مدیر اینها بیاید و هم از خودش و هم از این بی گناه ها دفاع كند.
وی گفت: من شركت ها را خریداری نكردم همان طور كه در جلسه اول توضیح دادم. نقش سال 92 را صفر تا 100 به آقای موسوی نژاد می‌دانم و سال 94 به عهده بنده است.
هدایتی افزود: من شركتی از آقای یقینی خریداری نكردم، من برای گرفتن شركت های معتبر كه در كیفرخواست كه در یك جلسه فوتبالی با من آشنا شده كذب محض است. با یك وكیلی به نام فرخ ضحاكی كه 100 میلیون هم از من گرفت با آقای یقینی آشنا شدم. من 40 سال كاسبی كردم و از بانك‌ها وام گرفتم، این قدر عقلم نمی‌رسد كه برای شركت ها باید با شرایط اعتبارسنجی تسهیلات بگیرم؟
هدایتی افزود: من 5 شركت به آقای موسوی نژاد دادم كه 2 شركت در سال 91 صلح حقوق شد و باطل شده بود. ایشان شركت های واجد شرایط را به ما در قالب یك توافق دادند و آقای ضحاكی كه 100 میلیون تومان از ما پورسانت گرفته بابت این كار، یقینی با من طرف بوده كه 5 شركت به آقای یقینی و 3 شركت به خودم.
وی افزود: در سال 92 ضمانتنامه ها دریافت شد. 2 تا 70 میلیارد تومان بود ضرب در 2درصد یعنی 28 میلیارد تومان بابت این ضمانتنامه‌ها به ایشان دادم و كلاً 36 میلیارد تومان به آقای یقینی پرداخت كردم.
متهم ردیف اول اظهار داشت: براساس مستنداتی كه خدمت شما آقای قاضی ارائه می‌دهم صفر تا 100 مسئولیت اخذ شركت‌ها به عهده آقای یقینی است. هدایتی كه 40 سال كار كرده نمی‌توانسته 7 تا مدیر بردارد و بیاورد در این شركت‌ها بگذارد؟ این چیزهایی كه می‌گویند به من ارتباطی ندارد.
وی افزود: ای كاش آقای یقینی حضور داشت و شهامت و مردانگی به خرج می‌داد، من 3 هفته پییش در دفتر شما ایشان را دیدم و گفتم چرا اسناد این 8 شركت را ارائه نمی‌دهید كه آن اسناد تسلیم شما شده است. بنابراین كل اسناد شركت هایی كه اعم از افتتاح حساب، سرمایه ثبتی، اظهارنامه‌ها و كارت بازرگانی در این پرونده موجود است. اگر این اوراق واقعی است پس شركت ها صوری و كاغذی نیست یا اینكه ایشان اسناد را جعل كردند.
هدایتی خطاب به نماینده دادستان كه گفته بود ضمانتنامه ها صوری است، گفت: ای كاش شما من را یك جلسه دعوت می‌كردید تا از ماجرا مطلع می‌شدید، من به ضابطان اسناد را ارائه كردم، ضمناتنامه ها را كاملاً با اسناد و قراردادها تقدیم كردم. اسناد 5 شركت تا سال 94 دست آقای یقینی بوده است. خود آقای موسوی نژاد جوانمردانه تائید می‌كند. می‌خواهم عرض كنم كاتد مس جهت صادرات بوده و شركت مس این اسناد را دارد. یك قرارداد 3 جانبه كه شركت كوه آوران و شركت مس اسنادش موجود است. 3 هزار تن مس به شركت تركیه‌ای صادر شده و اسنادش هم تماماً موجود است پس این شركت ها صوری نبوده است.
هدایتی گفت: آقای یقینی باید بیاید از این شركت دفاع كند، این شركت حتی سود هم كرده است.
وی افزود: صفر تا 100 این شركت ها را باید آقای یقینی جواب بدهد و همین طور مسئولان بانك باید در اینجا حضور داشتند و جواب می‌دادند كه مگر كارشناس فرستادند و گزارش فرستادند و 7 نفر كمیته عالی اعتبارات بردید و به آقای موسوی نژاد دادید. نمی‌توانند این آقا را بیاورید و جوابگو باشد؟
قاضی: چرا از شركت های خود استفاده نكردید؟
هدایتی: عرض كردم به خاطر چك های برگشتی و اوضاع وخیم تولید نمی‌توانستم به نام شركت های خودم وام بگیرم. من 2 مرحله وام گرفتم یك مرحله زمانی كه آقای موسوی نژاد گرفتند كه صفر تا 100 ب عهده خودش است، یك مرحله وام دیگر هم 30 یا 50 میلیارد تومان را گرفتم و 80 میلیارد تومان دیگر بعد از اخذ ضمانتنامه ها به من دادند.
وی گفت: من سال 92 با آقای موسوی نژاد آشنا شدم. آن دعوایی كه جلسه قبل عرض كردم صوری نبوده و حتی خود وكیل ایشان و خود آقای موسوی نژاد گفتند و در آن پرونده آقای موسوی نژاد منع تعقیب خورد و ما توافق كردیم و 53 میلیارد به من برگرداند.
هدایتی افزود: من عرض كردم به عنوان بچه تهران هزاران واحد ساختمان ساختم از هول حلیم در دیگ افتادم. گفتند شركت دنا ساز صلاحیت نداشت است حتی یك میدان بسیار قدیمی كه متعلق به شاه ملعون بوده را همین شركت ساخته است و می‌خواهم بگویم قدمت بسیار زیادی دارد.
هدایتی افزود: یك تناقضی در كیفرخواست است یك جا می‌گویند این شركت ها را در اختیار موسوی نژاد گذاشتم، یك جا می‌گویید فروخته، یك جا می‌گویید جهت دلالی بوده، من این ملك ها را 145 میلیارد تومان خریدم، اینكه قبول نمی‌كنید یك ملك را ندیده خریدیم بر عهده خودتان، ولی به خدا من این ملك را ندیده خریداری كردم. طبق مصوبات و تأمین دلیل قوه قضاییه 15 هكتار زمین و 70 هزار ساختمان را شما وسوسه نمی‌شوید با 500 میلیارد سود بفروشید؟
هدایتی گفت: در دادسرای ویژه جرایم اقتصادی سال 93 بانك سرمایه از من شكایت كرد و 3 صفحه در پرونده موجود است . این سه صحفحه را بخوانید كه آقای سعید مسئول شعبه بازپرسی منع تعقیب برای من زد. گفتند اگر كسی كاری كرده آقای موسوی نژاد است. ایشان گفتند كه اگر یك بار دیگر دنبال این پرونده باشید من متوجه می‌شوم كه دارید پرونده سازی می‌كنید.
وی گفت: به عنوان مدیر پروژه های كارسان و لیان، من شركت های را به آقای موسوی نژاد معرفی كردم و در اینجا آقای موسوی نژاد مظلوم واقع شده‌ است. من به شرطی این پروژه را خریدم كه همه چیز درست باشد، من صدها ملك خریداری كردم چطور می‌شود این ملك را ندید بخرم؟ من شركت ها را به ایشان معرفی كردم و ایشان به بانك معرفی كرد. من فكر می‌كردم این متهمان نیروهای چند ساله یقینی هستند و آقای یقینی باید بیایند جواب دهد.
وی افزود: او قرار بوده این ضمانتنامه ها را بگیرد و بعد من این ملك ها را بخرم. تمام مراحل قبل از تاریخ هشتم خرداد 92 بوده، معرفی شركت اگر جرم است من می‌پذیرم. آوردن منابع اگر خلاف است من می‌پذیرم و آقای موسوی نژاد نقشی نداشتند. شما گفتید 2-3 ماه بعد از سپرده تسهیلات گرفتید، سپرده 2 تا 3 سال بعد برده شده و هنوز 20-30 میلیاردش موجود است و مدارك خود بانك است نمی‌دانم به شما رسیده است یا خیر.
متهم ردیف اول اظهار داشت: رئیس شعبه تائید كرد و گفتند فقط این سپرده‌ها یك روز باز و بعد بسته شده. جهت تبانی با كارشناسان رسمی دادگستری جهت گران‌نمایی، خرید املاك تینوش و قصر سپیدان در جهرم توسط آقای موسوی نژاد بوده كه این قسمت در كیفرخواست من آمده است.
نماینده بانك سرمایه گفت: ما هیچوقت نگفتیم ضمانت نامه‌هایی كه شما گرفتید صوری است، ما گفتیم آن ضمانت نامه‌ها 4 ماه، 6 ماه و 8 ماه قبل پولش را خرج كردید. شما ضمانت نامه حسن انجام تعهدات با تبانی ضمانت نامه گرفتید. این شركت ها اگر معتبر بودند چرا باید وجوه تسهیلاتی شان را به شما بدهند؟ كدام شركت بدون قرارداد میلیاردها پول به كسی می‌دهد؟ آن 53 میلیارد تومان را چرا تسویه نكردید؟ آقای هدایتی سال 94 دو صورتجلسه با مدیران بانك سرمایه امضا می‌كنند متاسفانه مداركی كه دست آقایان هدایتی و موسوی نژاد است بیشتر از مداركی است كه در بانك است كه توسط مدیران فاسد از بانك بیرون كشیده شده است.
وی گفت: اول اسفند سال 94 با التماس و خواهش در شعبه بانك می‌خواهند كه آقای هدایتی بیایید پول‌ها را تسویه كنید، الان آخر سال 97 هستیم اگر آن موقع به این تعهد خود عمل می‌كردید كه این اتفاقات نمی‌افتاد. یك جا می‌نشستند با ایشان توافق می‌كردند كه پول آن 5 شركت را متعهد شود. در جایی دیگر با همكاری مدیران خائن بانك 260 میلیارد تومان دیگر از بانك پول بردید، بعد شما می‌گویید مدیران بانك مظلوم اند؟ اینجا هم می‌گویید از هول افتادم در دیگ حلیم؟
نماینده بانك سرمایه افزود: در خصوص ملك جاده مخصوص اخذ تسهیلات در 2 فاز انجام شده، فاز اول اخذ تسهیلات در سال 92 به میزان 340 میلیارد تومان با هدف تحمیل ملك های كارسان و لیان به بانك سرمایه بوده است. ایشان پول‌هایی كه از بانك خورده می‌گوید برای این ملك‌ها بوده است. ملك هایی كه به 13 برابر قیمت واقعی ارزیابی شده است و آقای موسوی نژاد هم همكاری تنگاتنگی با شما داشته است.
وی گفت: آقای موسوی نژاد می گوید كه من اصلاً همكاری نداشته‌ام، كه با نامه ای كه خدمتتان ارائه می‌دهم متوجه می‌شوید كه ایشان همكاری مستقیم در این رابطه داشته است.
نماینده بانك سرمایه افزود: در فاز دوم تسهیلات سال 94 كه 260 میلیارد تومان از بانك سرمایه خارج كردند هدف تحمیل ملك جاده مخصوص بوده است.
نماینده دادستان گفت: یاسر ضیایی در این پرونده پول زیادی به افراد مختلف داده و با توجه به این مسائل تخلفات بانك سرمایه یك ابر فساد به شمار می رود كه در این رابطه 14هزار میلیارد تومان با وجود 400 متهم تا كنون شناسایی شده است.
قاضی مسعودی مقام با اعلام پایان جلسه گفت: جلسه بعدی دادگاه دوشنبه هفته آینده ساعت 9 صبح برگزار می شود.


* بخشایش یك میلیارد تومان رشوه گرفته است
هدایتی گفت: در سال 93 به سراغ علی بخشایش در بانك كشاورزی رفتم كه آن زمان از بانك ‌سرمایه رفته بود. او به من گفت كه یك میلیارد تومان و یك ماشین لندكروز از شخصی به نام آقای خوری به عنوان رشوه گرفته است.

* موسوی نژاد نفوذی نابغه آمیز داشت
هدایتی با اشاره به برخی از پروژه‌های خود گفت: برای هر ملكی پس از پایان كار باید صورت مجلس تفكیكی گرفت و سپس سند تك برگی صادر می شود در حالی كه در سال 89 زمانی كه یكی از ساختمان ها هنوز به صورت اسكلت بود و عدم خلافی هم نگرفته بودند، سند تك برگی شش دانگی گرفته شد و این یك تخلف آشكار است و نفوذ نابغه آمیز موسوی‌نژاد در این زمینه محرز است.
وی با اشاره به پروژه لیان، از شریعتی به عنوان شخصیتی یاد كرد كه تفاهم نامه ای را در 25 تیر 92 با بخشایش امضا می‌كند و نوید جواهری هفت میلیارد تومان از من گرفت.
متهم ردیف اول خطاب به نماینده دادستان تهران گفت: شما سخن از كشف 21 میلیارد تومان می زنید در حالی كه این مبلغ 67 میلیارد و 500 میلیون تومان است كه دو میلیارد و نیم آن در حال وصول است. نوید جواهری، شریعتی را برای امضای قرارداد با بخشایش فرستاد تا از طرف جواهری پول بیاورد اما پولی نیاورد و حالا به خاطر یك امضا متهم شده است.
وی درباره بازدید انجام شده در سال 95 از پروژه كارسان گفت: هزار و 500 كارگر در این پروژه مشغول به كار بودند. در سال 87 این پروژه ساخته شد و در سال 89 عدم خلافی آن گرفته شد كه در سال 92 فروخته شد و ما در آذر سال 93 تحویل گرفتیم.

* نفوذ برخی افراد در اداره املاك جهرم
هدایتی افزود: گفته شده كه این پروژه 70 هزار متر زیربنا دارد ولی 27 هزار متر اعلام شده است و از دادگاه می خواهم تا یك كارشناس ملكی یا بانكی از این پروژه بازدید كند.
عابربانك تیم پرسپولیس گفت: چندین سند عرصه و اعیانی صادر شده كه هنوز ساخته نشده ولی سند آن ترهین بانك شده است كه این مسئله نشان از نفوذ در ثبت اسناد و املاك جهرم و استان فارس می دهد كه چه نابغه ای توانسته این گونه عمل كند.

* از زرنگی افتادم این طرف
هدایتی گفت: 65 میلیارد و 500 میلیون تومان برای آوردن سپرده پول آوردم تا ملك ها را با وام برداریم و من از زرنگی افتادم این طرف. فكر می كردم ملكی كه 452 میلیارد تومان ارزش دارد می توانم با آوردن سپرده درمجموع 340 میلیارد تومان وام بگیرم.
وی درباره شركت هایی كه از بانك سرمایه تسهیلات دریافت كردند، گفت: ما رسید 13 میلیارد و 650 میلیون تومانی را تحویل دادیم. دو هفته پیش یقینی گفت كه می‌آید از خود دفاع می‌كند. چون آن سه شركت متعلق به یقینی بوده است و من هیچ نقشی ندارم.

* قول دوباره هدایتی برای پرداخت بدهی های خود
قاضی خطاب به متهم گفت: «شما قرار بود بابت بدهی خود ملك های شمیرانات و لواسان را اعلام كنید» و متهم گفت كه قول دادم ملك را می فروشم و امیدوارم تا جلسه بعد ملكی از شمیران، تهران یا لواسان را ارائه كنم.
نماینده دادستان گفت: هدایتی ضمانت نامه انجام تعهدات ارائه كرده كه می گویند صوری نیست. ما هم معتقدیم صوری نیست. ضمانت نامه حسن انجام تعهد 32 میلیارد تومان است در حالی كه قرارداد پایه 30 میلیارد تومان است.

* قرارداد بدون امضای ذینفع
وی افزود: از طرف دیگر امضاء شركت فولاد خوزستان به عنوان ذینفع در زیر قرارداد دیده نمی شود. هدایتی این ضمانت نامه را گرفته و آن را ثمن معامله قرار داده است. اگر مبنا ضمانت نامه بوده چرا ذینفع آن را امضا نكرده است؟
هدایتی درباره امضاء نشدن قرارداد فولاد خوزستان گفت: از فولاد خوزستان هم سوال كنید. تمام شركت های دولتی و خصوصی برای گرفتن ضمانتنامه یك پیش فاكتور بدون امضا به بانك می دهند.
وی اضافه كرد: ابتدا مبنای خریدم قرارداد 30 میلیارد تومانی بوده كه بعد از این قرارداد به 32 میلیارد و 600 میلیون تومان افزایش پیدا كرد. البته برخی برای دور زدن قانون بالای این قراردادها عبارت «حسن انجام تعهد» را ذكر می كنند.

* دو روش هدایتی برای به یغما بردن بانك سرمایه
نماینده دادستان تهران گفت: هدایتی برای یغما بردن بانك سرمایه دو مسیر را طی می كرده است كه یكی مسیر تسهیلات و دیگری مسیر ضمانتنامه بوده است كه مسیر اول یك مسیر پرریسك است. چون قابل ردیابی است اما ضمانتنامه چون تبدیل به كالا می شود، ردیابی آن مشكل است.
وی افزود: هدایتی تسهیلات را گرفته و برای دسترسی به ضمانت نامه، كارخانه نورد را به 36 میلیارد تومان فروخته و از صندوق ذخیره فرهنگیان خارج می كند و آن را اقساطی می‌خرد و سپس ضمانتنامه را از بانك می گیرد.
قهرمانی درباره بدهی كارخانه نورد اهواز گفت: این كارخانه 500 میلیارد تومان بدهی دارد و زمانی كه نماینده سازمان بازرسی این رقم را دید، گفت كه هدایتی را باید به جرم افساد گرفت. در واقع هدایتی، نورد را خریداری كرد كه بتواند ضمانتنامه ها را نقد كند.

* نامه وزیر آموزش و پرورش برای حمایت از مسئولان صندوق ذخیره فرهنگیان
وی با بیان مظلومیت وزارت اطلاعات و همچنین ملامت های قوه قضاییه از سوی برخی افراد گفت: وزیر آموزش و پرورش در مرداد 95 به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت كه در زمینه رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان شائبه سیاسی وجود دارد.
قهرمانی افزود: این وزیر تاكید كرده بود كه صندوق ذخیره فرهنگیان یك صندوق پاكی است ولی عده‌ای خودسر ورود كرده تا آن را بدنام كنند. با این حال دادستان تهران در مقابل تمام ملامت ها ایستادگی كرد.
وی از هدایتی خواست تا درباره تولیدهای مربوط به شركت هایش توضیح دهد و افزود: شما گفتید كه تولید كننده هستید. اما تنها تولید شما فولاد خوزستان بود كه كالا خریداری شد و تسهیلاتی گرفتید تا به حساب بازیگران و بازیكنان ریخته ‌شد.

* متهمان در پشت صحنه زد و بند داشتند
نماینده دادستان افزود: متهمان در پشت صحنه زد و بندهایی داشته‌اند. مثلا شركت سیویل سازه پارمیدا فاكتوری برای نگین الماس سفیر مبنی بر خرید برنج طارم صادر كرده است كه نگین الماس سفیر شركتی است كه متهمان دیگری در آن بودند و مساله آنان در شعبه سعادت آباد مطرح است. از طرف دیگر خودروی سانتافه را به پسر همسر دوم غندالی به عنوان رشوه می دهند.

* خودروی النترا زیر پای مدیر حراست آموزش و پرورش
وی افزود: ضیایی از همه رشته می‌گرفته است. بگویند خودروی النترا را به چه كسی داده اند؟ چرا مدیر ارشد حراست آموزش و پرورش این خودرو را تحویل گرفته است؟
قهرمانی گفت: هدایتی با ضیایی تبانی كرده بود تا از او پول بگیرد و كارخانه نورد را خریداری كند و از طرف دیگر برای ضیایی خانه اجاره می كند.
هدایتی با اعتراض به ادعاهای نماینده دادستان گفت كه در این زمینه حق شكایت دارد و قهرمانی گفت كه حق شكایت او محفوظ است.
قهرمانی گفت: هدایتی می‌گوید شركت را خریداری نكرده است. چون اگر به صورت قانونی خریداری می كرد، باید خودش مدیرعامل آن می‌شد. در واقع هدایتی حق دلالی داده و پای بی بضاعت ها را به میان كشیده است.
وی هدایتی را هماهنگ كننده فاكتورهای صادرشده از سوی شركت هایی دانست كه از بانك سرمایه تسهیلات گرفته اند و افزود: تمام پول ها در چهار حساب كارسازی شده است. هدایتی می گوید چون شركتش چك برگشتی داشته، نمی‌توانسته دسته چك بگیرد.

* پیشنهاد رشوه 23 میلیارد تومانی به یقینی
هدایتی پاسخ به بسیاری از سوال های نماینده دادستان را مشروط به حضور اكبر یقینی در جلسه دادگاه كرد و گفت: اگر یقینی اینجا بود، می‌توانستیم از او سوال كنیم و بسیاری از مسائل روشن می شد.
قاضی مسعودی مقام به هدایتی گفت: در جلسه ای به یقینی گفته شده كه در جلسه دادگاه شركت نكند تا 23 میلیارد تومان به او پرداخت شود. این مطالب در پرونده هست.
وی از هدایتی خواست تا جزییات را از كیان پیشه متهم دیگر این پرونده كه همه كاره اوست، بپرسد و افزود: در جلسات مكرر و در حضور اشخاص مختلف این صحبت‌ها شده است كه پای واسطه ها را به میان بكشند.
رئیس دادگاه به هدایتی گفت: یقینی حق دفاع را از خود گرفته است. او بخشی از پازل است. وكلای سابق شما به یقینی مراجعه كرده و پیشنهادی برای انحراف در رسیدگی‌ها داده است. یقینی بیاید یا نیاید در نهایت گرفتار می شود. اگر حكم به ضررش صادر شود دستگیر می‌شود. البته مستندی از خانمی كه وكیل شما در آن بوده، موجود است تا از طرف شما به برخی اشخاص مراجعه ‌كند و پیشنهاداتی بدهد.

* سفارش های قاضی دادگاه به هدایتی
وی افزود: به شما روز اول گفتم با واسطه و با رفتارهای ناشایست یا با تهدید، ترغیب و تشویق دیگران به جایی نمی‌رسید. آنچه به درد شما می‌خورد، دفاع مناسب است.
مسعودی مقام اضافه كرد: كسی در دادگاه حاضر نشود به ضرر خودش است. وكیل تسخیری كه 20 میلیون تومان می‌گیرد، شما به او 400 میلیون تومان می دهید تا به یقینی بگوید در دادگاه حاضر نشود. تمام اطلاعات این مساله وجود دارد.
وی پس از شنیدن سخنان هدایتی گفت: شما می‌گویید ساختمان ساز هستید و 32 سال پیش ساختمان هشت واحده می ساختید. پس خودتان وام بگیرید و خودتان ساختمان بسازید و صادرات واردات داشته باشید.

* آسیبی به نام اقتصاد زیرزمینی
قاضی مسعودی مقام گفت: ما با این گونه كارها اقتصاد زیرزمینی را تقویت می كنیم و سپس خودمان را كنار می كشیم و در نهایت مردم را بیچاره می كنیم. ما در افزایش قیمت‌ها یا صادرات و واردات نقش داریم.
وی افزود: برای ما سوال است كه وقتی یك چك برگشتی دارید، چگونه نمی‌توانید كاری كنید، در حالی كه این همه ثروت دارید.

* یقینی جعبه سیاه نیست
هدایتی مجددا پای یقینی را به میان كشید و از او به عنوان جعبه سیاه این پرونده یاد كرد كه قاضی دادگاه گفت: یقینی جعبه سیاه نیست. او متهم پرونده است و می تواند در دادگاه حاضر شود و از خود دفاع كند. البته برخی مسائل را نمی توانم به صورت علنی بگویم.
هدایتی گفت: حضور یقینی به نفع من است و حضور نیافتن او به ضرر من خواهد بود.
اجتمام * ۱۰۰۳ *1417* 3063
۰ نفر