۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 83240906
T T
۰ نفر
شهروندان ماهي قرمز نوروز را از مراكز بهداشتي تهيه كنند

اراك - ايرنا - دامپزشكي استان مركزي با صدور اطلاعيه اي از مردم خواست براي حفظ سلامت خانواده خود ماهي قرمز نوروز را از مراكز معتبر و بهداشتي تهيه كنند.

در اين اطلاعيه كه روز سه شنبه نسخه اي از آن در اختيار ايرنا استان مركزي قرار گرفت آمده است: شهروندان از خريد ماهي از دست فروشان و دوره گردان به دليل نگهداري اين آبزيان در شرايط بهداشتي نامناسب خودداري كنند.
اطلاعيه مي افزايد: مردم در هنگام خريد ماهي قرمز بايد به شكل ظاهري و سلامت آن شامل تحرك مناسب، شناي متعادل، باله هاي سالم بدون شكستگي و خوردگي، پولك هاي كشيده شده در سطح كل بدن و چشم هاي بدون بيرون زدگي توجه كنند و از خريد ماهيان بيمار و بي حال با علايم شناي غير فعال، فاقد رنگ شفاف و داراي لكه بر روي پوست بدن خودداري كنند.
در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: براي سالم نگه داشتن ماهي قرمز بايد ميزان اكسيژن كافي، مقدار آب مناسب و دماي آب مورد توجه قرار گيرد.
اين اطلاعيه افزوده است: ميزان آب مورد نياز براي هر قطعه ماهي حداقل 2 ليتر بوده و با توجه به اينكه اكسيژن موجود در آب در دماي پايين ماندگاري بيشتري دارد نياز است تنگ ماهي در فضاي خنك تر منزل مستقر شود.
در اين اطلاعيه خاطرنشان شده است: در هنگام تعويض آب نيازي به دستكاري ماهي نبوده و در صورت لزوم افرادي كه سابقه بيماري و يا حساسيت هاي پوستي دارند از دستكش استفاده شده و شستشوي كامل دست ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به اين آبزيان انجام شود.
اطلاعيه عنوان كرده است: براي ضدعفوني ظروف نگهداري ماهي، مي توان از نمك به ميزان سه درصد و يا ساير ضدعفوني كننده ها مانند پرمنگنات پتاسيم، پركلرين و يا بتادين استفاده كرد.
اداره دامپزشكي استان مركزي در اين اطلاعيهآورده است: مردم بايد در پايان نوروز از رها سازي آبزيان در رودخانه ها و يا نهرها خودداري كنند و در محل هاي خاصي كه شهرداري مشخص كرده است اين ماهي ها رهاسازي شود.
در اين اطلاعيه تاكيد شده است: عرضه هر گونه خزندگان، دوزيستان و حلزون ها غيرمجاز است و بعضي از گونه ها از جمله لاك پشت سنگاپوري و يا مينياتوري(گوش قرمز) به عنوان مخزن بيماري باكتريايي سالمونلوز است كه باعث گاستروانتريت در انسان مي شود.
در اين اطلاعيه ادامه داده شده است: عرضه اين گونه ها ممنوع است و شهروندان بايد از خريد آن ها خودداري كنند.
استان مركزي با 12 شهرستان، و يك هزار و 539 روستا، داراي 622 واحد مرغداري صنعتي، 491 واحد گاوداري صنعتي و 191 واحد كارگاه پرورش آبزيان است.
1955/6013/