۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۵۷
کد خبر: 83241316
T T
۰ نفر

حمل دام بدون مجوز در سميرم ممنوع شد

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۵۷
کد خبر: 83241316
حمل دام بدون مجوز در سميرم ممنوع شد

اصفهان- ايرنا- رييس شبكه دامپزشكي سميرم گفت : دام هاي ورودي و خروجي به اين شهرستان بايد مجوز بگيرند و حمل دام آن بدون مجوز ممنوع است.

به گزارش ايرنا، اردشير ترزبان روز سه شنبه در جلسه كميته جامعه ايمن اين شهرستان در فرمانداري افزود : حمل و جابجايي دام بدون گرفتن مجوز از شبكه دامپزشكي تخلف است.
وي با بيان اين كه سميرم در همجواري و كانون اصلي استان هاي عشايري و داراي اشتغال بالا در بخش دامداري و دامپرروي است، اظهارداشت: اضافه شدن دام عشاير در بهار و تابستان بر تعداد دام ها و تردد آنها مي افزايد و ضرورت كنترل ورود و خروج دام را دوچندان مي كند.
وي هدف از اين نظارت را جلوگيري از قاچاق دام ذكر كرد و گفت: نوع برخورد با قاچاق دام هنوز مشخص نشده و قرار است در نشستي استاني اين موضوع مشخص و به شهرستان ها اعلام شود.
به گفته ترزبان بازرسي هاي ثابت و سيار شبكه دامپزشكي در ايام پاياني سال به منظور تامين امنيت غذايي و سلامت مردم بيشتر شده و همكاري مردم در اين زمينه كمك كننده است.
رييس شبكه دامپزشكي سميرم واكسناسيون حيوانات صاحبدار را يادآور شد و ادامه داد: 785 قلاده سگ در سال جاري واكيسنه شدند و نمونه موارد مشكوك به هاري به تهران ارسال شده است.
به گفته وي 2 دوره آموزشي به منظور شناخت و پيشگيري از بيماري هاري در شش ماهه گذشته برگزار شده است.
مدير جهاد كشاورزي سميرم در همين ارتباط يادآور شد: ضرورت شناسنامه دار بودن همه دام ها بر كسي پوشيده نيست.
احمد تيموري تصريح كرد: عمده مراكز خريد و فروش دام در حاشيه و اطراف شهرها و روستاها هستند و برخي افراد براي خريد گوشت مصرفي خود به اين مراكز مراجعه مي كنند.
وي با بيان اينكه هنوز متولي تحويل و برخورد با دام قاچاق در قانون مشخص نيست تاكيد كرد: هر استان در اين مورد خاص دستورالعملي دارد كه پلاك گذاري دام ها در اصفهان يك راهكار پيشنهادي است كه به ظاهر مصوب هم شده است.
وي با اشاره به پراكندگي زياد و تعدد پرشمار دامپروري ها در سميرم و مناطق اطراف اين شهرستان اظهارداشت: برنامه ريزي دقيق و قابل اجرا قبل از ورود حدود 800هزار دام عشاير به سميرم براي كنترل و نظارت بر حمل دام ها ضروري است.
مدير شبكه بهداشت و درمان سميرم در ادامه اين جلسه با انتقاد از تعدد فروشگاه هاي لوازم بهداشتي و آرايشي افزود: 86 واحد صنفي فروش لوازم آرايشي و بهداشتي در اين شهرستان فعال هستند كه همين آمار براي يك شهرستان كوچك مشكوك بوده و نشان مي دهد به احتمال زياد بخشي از فروش اين واحدها مواد قاچاق است.
علي اصغر صبوحي با بيان اينكه كارشناسان شبكه بهداشت و درمان سميرم بازرسي هاي متعددي از اين واحدهاي صنفي دارند اظهار كرد: در برخي موارد تعدادي از اين واحدها داروهاي را كه حتي داروخانه هاي ما نيز مجاز به عرضه آنها نيستند فروش مي كردند.
صبوحي با اشاره به اينكه برخي از اين واحدهاي متخلف پلمب شدند تاكيد كرد: بايد مردم را از در اين رابطه آگاه كرد كه خريد و استفاده اين مواد قاچاق خطرات و آسيب هاي جدي براي سلامتي آنان دارد.
شهرستان سميرم با افزون بر پنج هزار و 224كيلومتر مربع وسعت، داراي 100هزار نفر جمعيت روستايي، شهري و عشايري، 150روستا و آبادي، چهار شهر و بخش هاي مركزي، وردشت، دناكوه و پادنا است.
7147/6026/