۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۹:۵۱
کد خبر: 83241378
T T
۰ نفر
كارخانه نوآوري آزادي و ظرفيت استقرار سه هزار كارآفرين

تهران- ايرنا- مدير امور شعب پارك فناوري پرديس مي گويد: كارخانه‌ نوآوري آزادي با در اختيار داشتن فضاي لازم و ظرفيت استقرار سه هزار نفر كارآفرين، بزرگ‌ترين مركز استارت‌آپ‌ها در ميان كشورهاي منطقه محسوب مي شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از پارك فناوري پرديس، مهدي عظيميان در نشست هم‌انديشي كارگزاران مركز توسعه كسب و كار در سخناني ضمن تشريح رويكرد و فعاليت‌هاي دو شعبه‌ پارك فناوري پرديس در ابتدا در خصوص عملكرد و ظرفيت شركت‌هاي مستقر در پارك فناوري پرديس، اظهار داشت: بخش نخست شركت‌هاي مستقر در پارك پرديس، شامل شركت‌هاي اراضي است كه از توان مالي و فني مناسبي برخوردار بوده و از ابتداي تأسيس به‌مرور نسبت به تملك اراضي و آغاز فعاليت خود اقدام كرده اند.
وي ادامه داد: دسته‌ دوم شركت‌هاي كوچكتري هستند كه توان مالي تملك اراضي را نداشته و يا حجم فعاليت تجاري‌شان به ميزاني نيست كه نياز به خريد زمين باشد و در ساختمان‌هاي استيجاري پارك مستقر هستند.
عظيميان درباره دسته سوم شركت‌هاي مستقر در پارك فناوري پرديس گفت: حدود 50 تا 60 شركت نيز در مركز رشد فناوري نخبگان پارك فناوري پرديس مستقر شده اند كه از خدمات و حمايت‌هاي اين مركز بهره‌مند مي‌شوند.
وي افزود: استقرار تيم‌ها و افرادي كه صاحبان ايده به شمار مي‌روند و اكنون فاقد شخصيت حقوقي و ساختار سازماني هستند، همواره از دغدغه‌هاي مسئولان پارك فناوري پرديس بوده است.
عظيميان با اشاره به اينكه فلسفه‌ تأسيس شعب پارك فناوري پرديس، استقرار تيم‌هاي صاحبان ايده در قالب استارت‌آپ‌ها و بهره‌مندي از مزايا و حمايت‌هاي ويژه ‌تري نسبت به شركت‌هاي بزرگ در جهت توسعه كسب و كار و بازار است، گفت: در ابتداي امسال تصميم بر آن شد تا در جهت حفظ ارتباط صاحبان ايده كه غالباً دانشجو و تازه فارغ‌التحصيل شدگان هستند با دانشگاه و لزوم استقرارشان در نزديكي مراكز دانشگاهي، نسبت به تعريف و تأمين فضاي لازم در شهر تهران و همچنين تملك و يا اجاره‌ فضاهاي بلا‌استفاده اقدام شده و با انتقال بخشي از مزاياي قانوني و حمايتي به اين اماكن، شعبي از پارك را تأسيس كنيم كه عملاً منجر به تزريق روح پويايي و فعاليت به اماكني مي‌شود كه بلا استفاده رها شده‌اند.
مدير امور شعب پارك فناوري پرديس ضمن تشريح موقعيت مكاني كارخانه‌ نوآوري آزادي در كيلومتر يك جاده مخصوص كرج گفت: اين كارخانه كه متعلق به الكترودسازي آما بوده و حدود 60 سال قدمت دارد با همكاري پارك فناوري پرديس در نقش دولت و شركت هم‌آوا؛ كه حاصل تجميع سه شتابدهنده و چند شركت خصوصي با سهامداران مشترك است؛ در نقش بخش خصوصي با هدف گردهم‌آمدن استارت‌آپ‌ها تبديل به شعبه‌اي از پارك فناوري پرديس شد.
وي درباره فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در محل كارخانه‌ نوآوري آزادي گفت: تأمين محل استقرار و فعاليت تيم‌ها، تأمين امكانات مورد نياز تيم‌هاي مستقر و تسري برخي از مزايا و معافيت‌هاي قانوني استقرار در پارك فناوري پرديس به كارخانه نوآوري آزادي در دستور كار قرار دارد.
عظيميان افزود: امكاناتي كه در اين محل در نظر گرفته‌ايم شامل خدمات عمومي چون رستوران، كافه، باشگاه ورزشي و فضاي استراحت و همچنين خدمات تخصصي مانند بهره‌مندي از فرصت‌هاي شبكه‌سازي، خدمات منتورها و مربيان و نيز ارتباط با سرمايه‌گذاران است كه نقش مهمي در رشد استارت‌آپ‌ها و تزريق سرمايه در مرحله‌ رشد آنها را بر عهده دارند.
مدير امور شعب پارك فناوري پرديس گفت: كارخانه شامل يك ساختمان اداري به مساحت 4500 متر و 10 سوله‌ حدوداً هزار ‌متري است كه با احتساب مشاعات موجود، نزديك به 18 هزار و 500 متر فضا در اختيار فعالان اين زيست‌بوم قرار گرفته است.
وي افزود: عمليات بازسازي فضاي داخلي سوله‌ها به شتابدهنده‌ها و مراكز نوآوري واگذار شده و هر يك متناسب با الزامات حرفه‌اي خود نسبت به آماده سازي فضاي مورد نياز، اقدام مي‌كنند و اميد آن مي‌رود تا پايان ارديبهشت‌ماه آينده شاهد اتمام روند بازسازي تمام فضاهاي كارخانه باشيم.
عظيميان همچنين با اشاره به واگذاري مسؤوليت ساماندهي استارت‌آپ‌ها به بخش خصوصي گفت: هر يك از اين سوله‌هاي ده‌گانه به يك شتابدهنده و يا مركز نوآوري واگذار شده و اين مراكز پذيراي حضور استارت‌آپ‌هاي هر حوزه در جهت سرمايه‌گذاري و حمايت از آنها در راستاي رشد و موفقيت كسب و كارشان خواهند بود؛ همچنين تلاش بر اين است كه پس از رسيدن به مرحله‌ بلوغ، شاهد حضور و استقرار آنها در پارك فناوري پرديس نيز باشيم.
مدير امور شعب پارك فناوري پرديس تصريح كرد: اكنون 20 درصد فضاي اين كارخانه با حضور 400 نفر نيروي انساني به بهره‌برداري رسيده و با تكميل فضاهاي در نظر گرفته‌شده، اميد به حضور دو تا سه هزار نفر كارآفرين و صاحبان ايده و همچنين اشتغال‌زايي در كارخانه‌ نوآوري آزادي داريم.
وي افزود: خدمات و حمايت‌هايي كه توسط فعالان هر سوله؛ ضمن بهره‌مندي از فضاي كار اشتراكي؛ به استارت‌آپ‌ها ارائه مي‌شود شامل تأمين سرمايه‌ نقدي اوليه‌اي است كه صاحبان ايده در اوان تأسيس نياز دارند، آموزش‌هاي تخصصي و تجاري‌سازي و همچنين بهره‌مندي از خدمات مربيان و منتورها خواهد بود.
عظيميان در ادامه‌ اين نشست به تبيين حوزه‌ عملكرد هر يك از ساختمان‌ها و سوله‌هاي موجود در كارخانه‌ نوآوري آزادي پرداخت و گفت: ساختمان ورودي كارخانه در واقع ساختمان اداري به شمار رفته و مجموعه‌ هم‌آوا به همراه فرشتگان كسب و كار، سرمايه‌گذاران خطرپذير، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و تمام عواملي كه سرمايه‌گذاري بر استارت‌آپ‌ها برايشان جذابيت دارد به همراه يك فضاي كار اشتراكي به نام زاويه به مساحت حدود 1000 متر استقرار يافته‌اند.
وي با اشاره به استقرار طيف وسيعي از حوزه‌هاي فناوري در سوله‌هاي ده‌گانه در جهت هم‌افزايي ميان‌رشته‌اي گفت: سوله‌ شماره يك كارخانه‌ نوآوري آزادي به شتابدهنده‌ كارا واگذار شده و اولين شتابدهنده كارخانه به شمار مي‌رود كه فعاليت خود را با محوريت سلامت الكترونيك و حضور 19 تيم استارت‌آپي آغاز كرده است.
وي با اشاره به استقرار شتابدهنده «وي‌كست» در سوله‌ دوم و فعاليت اين شتابدهنده در حوزه‌ تأمين محتوا، اظهار داشت: حدود 95 درصد فضاي لازم اين شتابدهنده بازسازي و شاهد تأسيس دو استوديوي تصويري در اين سوله هستيم كه به اذعان همگان بزرگ‌ترين استوديوهاي ثابت داخل كشور به شمار مي‌روند. استوديوهاي صوتي نيز در اين سوله در نظر گرفته شده و به اين ‌ترتيب فضاي مناسب فيلمبرداري و صدابراداري جهت استارتاپ‌هايي كه در حوزه‌ تأمين محتوا فعاليت مي‌كنند، توسط شتابدهنده‌ ويكست فراهم شده ‌است.
مدير امور شعب پارك فناوري پرديس اظهار داشت: سوله‌ سوم كارخانه‌ نوآوري آزادي به شبكه نوآفريني پلنت، وابسته به بيمه‌ سامان در جهت حمايت از استارتاپ‌هاي حوزه‌ فينتك و اينشورتك واگذار و از نيمه‌ دوم فروردين ماه سال آينده، آماده‌ پذيرش و استقرار صاحبان ايده‌ اين حوزه خواهد بود.
وي گفت: در سوله‌ شماره 4 يك مركز نوآوري به نام ديجي كالا نكست كه توسط مجموعه‌ ديجي‌كالا ايجاد و در راستاي حمايت از استارت‌آپ‌هاي حوزه‌ هوش‌مصنوعي و بيگ ديتا، ضمن گسترش فعاليت‌هاي نوآورانه ديجي كالا، فعاليت خواهد كرد.
عظيميان با اشاره به سرمايه‌گذاري بيش از 50 ميلياردي در سوله‌هاي 5 و 6 توسط هنام فارمد افزود: اين دو سوله در راستاي توسعه‌ نوآوري‌هاي دارويي و تجهيزات‌پزشكي با تأمين 5 اتاق تميز (كلين‌روم) بازسازي شده و اميدواريم از خرداد‌ماه آينده شاهد حضور استارت‌آپ‌هاي اين حوزه با تمركز بر داروهاي آهسته ‌رهش باشيم.
وي اظهار كرد: سوله‌هاي 7 و 8 كارخانه‌ نوآوري آزادي در اختيار مجموعه ديبا با نام كارگاه نوآوري هفت و هشت؛ طراح و سازنده‌ پل طبيعت تهران؛ قرار گرفته و اين مجموعه در راستاي حمايت از استارت‌آپ‌هاي حوزه معماري و شهرسازي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
مدير امور شعب پارك فناوري پرديس با بيان اينكه دو سوله‌ پاياني كارخانه در اختيار مركز نوآوري علي‌بابا قرار گرفته ‌است، افزود: ظرفيت اين دو سوله نزديك به 450 نفر بوده و آمادگي حمايت از استارت‌آپ‌هاي حوزه‌ گردشگري را ضمن تقويت نوآوري‌هاي درون‌زاي مجموعه‌ علي‌بابا دارد.
عظيميان گفت: مذاكرات و تعاملاتي با سازمان بورس و فرابورس جهت راه‌اندازي تالار بورس در كارخانه‌ نوآوري آزادي صورت پذيرفته و اميد آن مي‌رود شاهد فراهم‌شدن زمينه‌ جذب سرمايه و عرضه‌ كالا و خدمات استارتاپها در اين تالار باشيم.
وي در ادامه با اشاره به راه‌اندازي شعبه‌ دوم پارك فناوري پرديس با نام كارخانه‌ نوآوري «هاي‌وي» گفت: اين فضا كه در تقاطع بزرگراه امام‌علي (ع) و بزرگراه شهيد بابايي واقع شده ‌است، توسط معاونت علمي رياست جمهوري تأمين و با همراهي پارك فناوري پرديس در نقش دولت و همچنين باشگاه كارآفريني تيوان در نقش بخش خصوصي، با همان رويكرد كارخانه‌ نوآوري آزادي، به عنوان دومين شعبه پارك فناوري پرديس در جهت حمايت از استارت‌آپ‌ها راه‌اندازي شد.
عظيميان با اشاره به استقرار 11 تيم با جمعيت تقريبي 40 نفر در هاي‌وي، افزود: فضاي اين كارخانه كه به سبب موقعيت مكاني‌اش هاي‌وي ناميده شده ‌است، حدود 5 هزار متر با ظرفيت 500 تا 600 نيروي انساني بوده و با آغاز عمليات بازسازي به‌مانند كارخانه‌ نوآوري آزادي، شاهد راه‌اندازي و استقرار صاحبان ايده، سرمايه‌گذاران و سرمايه‌گذاران خطرپذير، تا اواخر ارديبهشت‌ماه آينده خواهيم بود.
وي يادآور شد: الان استيشن‌اف فرانسه را مي‌توان به‌عنوان نمونه موفق جهاني كارخانه‌هاي نوآوري نام برد كه با حضور استارت‌آپ‌هاي بين‌المللي و حمايت‌هاي كلان دولت فرانسه در ايستگاه متروكه قطار راه‌اندازي شده است.
عظيميان در ادامه با اشاره به نمونه‌هاي ديگر كارخانه نوآوري در شهرهاي برلين و ليسبون گفت: كارخانه‌هاي نوآوري در ايران نيز همگام با تحولات جهاني راه‌اندازي مي شود و اميد آن مي‌رود كه موجبات توسعه‌ نوآوري باز، اشتغال تخصصي و پايدار، تشويق كارآفريني در علم و فناوري و همچنين افزايش سرمايه‌گذاري در نوآوري را فراهم آوريم.
علمي ** 1836 ** 1055
۰ نفر