۲۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۵
کد خبر: 83242556
T T
۰ نفر
ارتقای كیفیت آب بجنورد در گرو ادامه صید ماهی از سد شیرین دره است

بجنورد- ایرنا- سرپرست شركت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: صید آبزیان از مخزن سد شیرین دره با هدف ارتقای كیفیت آب آشامیدنی شهروندان بجنورد انجام می شود كه این روند در سال 98 از سر گرفته می شود.

سیدعقیل مرتضوی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش تراكم ماهی در مخزن سد شیرین دره سبب كاهش كیفیت آب سد و تغییر بو و طعم آن شده است و این وضعیت بشدت شهروندان را گلایه مند كرده است.
وی با بیان اینكه برای بهبود كیفیت آب، باید جمعیت آبزیان كاهش یابد گفت: با مجوزهای اخذ شده از محیط زیست، كار صید ماهی توسط پیمانكار انجام می شود تاكنون 170 كیلوگرم گونه های مختلف ماهی از این دریاچه برداشت شده است اما این میزان بسیار ناچیز است و نمی تواند سبب بهبود شرایط شود.
مرتضوی اظهار داشت: برای دستیابی به نتایج قابل قبول و انجام پایش های اساسی، باید حجم بسیار بیشتری ماهی از این دریاچه برداشت شود.
وی خاطرنشان كرد: در مرحله اول، 170 كیلوگرم ماهی برداشت شده است كه بررسی ها و پایش ها توسط شركت پیمانكار در حال انجام است اما برای ما وجود آبزیان و تاثیر آن در كاهش كیفیت آب محرز است.
مرتضوی تصریح كرد: بر اساس قرارداد منعقد شده با پیمانكار، حجمی برای میزان برداشت ماهی ذكر نشده است و برداشت به مرور انجام و پایش صورت می گیرد.
وی با بیان اینكه به نظر می رسد نیاز است صید ماهی سالانه انجام شود تا به نتایج قابل قبول از بهبود كیفیت آب دست یابیم گفت: برداشت ماهی از مخزن سدها، مختص استان خراسان شمالی و سد شیرین دره نیست، در سایر سدهای كشور و البته با هدف كاهش جمعیت آبزیان و ارتقای كیفیت آب آشامیدن انجام می شود.
وی با اشاره به اینكه باید ماهی های درشت تر برداشت شود تا شرایط برای زاد و ولد و زندگی ماهی های دیگر بهبود یابد افزود: ماهی ها وقتی كوچك تر هستند از جلبك ها تغذیه می كنند از این رو سبب پاكسازی كف دریاچه شده و كیفیت آب را ارتقا می دهند اما در سن بالاتر كمتر در كف دریاچه حضور می یابند از این رو كمكی به پاكسازی آن ندارند.
سرپرست شركت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: برداشت ماهی از سد شیرین دره در 14 سال گذشته ممنوع بوده و انجام نشده است و اكنون جمعیت ماهی بسیار زیاد شده است و ماهی های پیر تر كه تلف شده اند، سبب كاهش كیفیت و تغییر بو و طعم آب شده است.
بر اساس این گزارش، صید ماهی از سد شیرین دره دی ماه امسال با مجوز از اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی و با هدف كنترل مواد آلی و جلوگیری از تغذیه گرایی این سد آغاز شده بود كه در همان ماه متوقف شد.
به گزارش ایرنا، در شرایطی كه 400 تا 450 لیتر از نیاز روزانه آب شهروندان بجنورد از آب سد شیرین دره تامین می شود، بوی ناخوشایند آب سد به یكی از دغدغه های اهالی مركز خراسان شمالی تبدیل شده است.
سد شیرین دره واقع در 65 كیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان، بزرگترین سد خراسان شمالی است كه بر روی رودخانه ای به همین نام، از سرشاخه ‌های رود اترك ساخته شد.
این سد با هدف كنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه كشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.
عملیات ساخت این سد در مهرماه سال 75 آغاز شد و در فروردین سال 84 به بهره برداری رسید.
7185/ 6042