۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83243139
T T
۰ نفر

آمار تكاندهنده مصرف لوازم آرايشي در ايران

۲۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 83243139
آمار تكاندهنده مصرف لوازم آرايشي در ايران

تهران- ايرنا- در سطح جهاني ايران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرايش به خود اختصاص داده و آمار 29 درصدي مواد آرايشي مصرفي در منطقه خاورميانه متعلق به كشور ماست. ايران بعد از عربستان، بيشترين ميزان مصرف لوازم آرايشي را در خاورميانه دارد.

14 ميليون زن ايراني در برابر 140 ميليون نفر زن در خاورميانه به ميزان 1.2 ميليارد دلار از بازار 2.7 ميليارد دلاري بازار فروش لوازم آرايشي در خاورميانه و به عبارتي خريدار يك سوم لوازم آرايشي در بازار خاورميانه محسوب مي‌شوند. اغلب اجناس در بازار ايران تقلبي، نامرغوب و چيني هستند و لوازم آرايشي قاچاق بدون هيچ گونه نظارت و مجوزي در فروشگاهها و حتي كنار خيابان به فروش مي‌رسند. در سطح جهاني ايران رتبه هفتم را به لحاظ مصرف لوازم آرايش به خود اختصاص داده و آما
ر 29 درصدي مواد آرايشي مصرفي در منطقه خاورميانه متعلق به كشور ماست.

سن مصرف دختران به 14 رسيد! ايران دومين مصرف‌كننده لوازم آرايشي در خاورميانه است و متاسفانه سن مصرف لوازم آرايشي به 14 سال رسيده است! جامعه شناسان معتقدند گاه آرايش بيش از حد و غيرمتعارف در دختران و پسران تبديل به ابزاري براي كسب قدرت اجتماعي و لجبازي مي‌شود، آنها كج دهني خود به برخوردهاي نسنجيده خانواده و اجتماع را با رنگهاي تند صورت هايشان يا هر نوع هنجارشكني ممكن نشان مي‌دهند.

در وضعيت امروز اقتصادي تا كنون مغازه لوازم آرايشي در بازار تعطيل نشده است، مگر اينكه به صورت ساعتي كار را تعطيل كرده باشند. گاهي اوقات كالايي را با مبلغ 50 هزار تومان مي‌خريدند و بعد از حساب كتاب متوجه مي‌شدند در عرض يك ساعت قيمت آن افزايش داشته و مي‌ماندند كه آن را بفروشند يا نفروشند، بخرند يا نخرند. اگر آن جنس را بفروشد مي‌تواند با همان قيمت جديد كه نمي‌داند چند است، جايگزين كند يا نه؟ به همين دليل همكاران ترجيح مي‌دادند يك روز از قيد سود فروششان بگذرند تا قيمت آن محصول به ثبات برسد. نه به اين دليل كه يك كالا را احتكار كنند بلكه به اين دليل كه تكليف كار خودشان را بدانند. البته در بسياري از مواقع مغازه را تعطيل نمي‌كنند اما محصولي هم نمي‌فروشند و اين اتفاق چند بار رخ داده است. اين صحبت‌ها را اميري در ادامه حرف‌هايش مي‌زند.

**پر فروش‌ترين محصولات آرايشي
رُژ لب، ريمل، خط چشم، پنكك، مداد چشم و كرم پودر پرفروش محصولات آرايشي هستند كه او عرضه مي‌كند و معتقد است: «چرخه‌ي فروش عطر و ادكلن قوي‌تر از چرخه‌ي لوازم آرايشي است. گرچه قيمت‌ها بالاتر رفته است اما جايگزين‌هايي براي آن آمده كه اگر بهتر از عطرها با قيمت‌هاي قبلي نباشند، بدترهم نيستند. شايد پارسال يك برند معروف عطر را مي‌توانستيد با قيمت 380 هزار تومان تهيه كنيد اما در حال حاضر مي‌توان همان برند را با قيمت يك ميليون و 550 هزار تومان تهيه كرد. كالايي با قيمت 150 هزار تومان هم مي‌توان در اين حوزه پيدا كرد. شايد اين محصول همان برند نباشد اما مي‌توان مشابه همان بو را با اين قيمت تهيه كرد.»

**ايران دومين كشور پرمصرف
او درباره كاهش سن مشتري‌هايش در سال‌هاي گذشته اظهار مي‌كند: «هر چه جامعه نسبت به مصرف لوازم آرايشي به‌روز مي‌شود، سن مصرف آن هم پايين مي‌آيد. در برهه‌اي يك دختر تا زماني كه ازدواج نمي‌كرد نمي‌توانست به ابروهايش دست بزند و برخي از مسائل در جامعه‌ي ما تابو بود اما در حال حاضر اين مسائل وجود ندارد. سن مشتري‌هاي ما هم نسبت به قبل پايين‌تر آمده است.

زماني مادر يا خواهر خانواده لوازم آرايش مي‌خريدند و اعضاي ديگري كه سن پاييني داشتند به صورت پنهاني و مخفيانه از اين لوازم استفاده مي‌كردند اما امروزه اين افراد كوچك خودشان براي خريد لوازم آرايش اقدام مي‌كنند و به عبارتي در اين زمينه سنت‌شكني شده است.» حوزه لوازم آرايش يكي از بحث‌برانگيزترين حوزه‌ها در ايران است. طبق بررسي‌هاي يك گروه تجاري هلندي درباره صادرات و واردات لوازم آرايش در سال 2017، حجم واردات لوازم آرايشي در ايران 2.1 ميليارد دلار بوده در حالي كه حجم كل واردات لوازم آرايش خاورميانه 7.2ميليارد دلار است.

اين ميزان از واردات، ايران را در رتبه دوم بعد از عربستان سعودي قرار مي‌دهد. بر اساس آماري كه موسسه تحقيقي گالوپ درباره ايران منتشر كرده است، طبق نظرسنجي از زنان شاغل بالاي 15 سال در سال 2015، زنان 30 درصد درآمد ماهانه خود را صرف خريد لوازم آرايشي، بهداشتي و مراقبت پوست مي‌كنند. اين آمار در آلمان 1.5درصد، در فرانسه و انگليس 1.7 درصد و در ايتاليا 8 درصد را به خود اختصاص مي‌دهد. با اين حساب ايران دو برابر بيشتر از كشورهايي مانند ايتاليا و سه برابر كشورهاي انگليس و لوازم آرايش مي‌خرند.

همچنين بر اساس آمارهاي گمرك در 10 ماهه نخست امسال ميزان واردات فرآورده‌ها براي آرايش لب حدود 75 تن معادل سه ميليون و 108 هزار دلار بوده است. اين فرآورده‌ها معمولا از سه كشور آلمان، فرانسه و تركيه وارد مي‌شوند كه ارزش ريالي آن حدود 12 ميليارد و 500 ميليون تومان است. از طرفي در 10 ماهه نخست امسال حدود 46 تن از فرآورده‌ها براي آرايش ناخن دست و پا به ارزش يك ميليارد و 300 ميليون تومان به كشور وارد شده است. اين فرآورده‌ها هم عمدتا از سه كشور آلمان، فرانسه و تركيه وارد شده‌اند. در اين مدت حدود 27 تن دستمال مرطوب بهداشتي و آرايشي وارد كشور شده كه ارزش آن حدود 191 هزار دلار يعني 730 ميليون تومان بوده است.

بسته‌بندي بسياري از توليدات آرايشي و بهداشتي داخل كشور هم وارداتي هستند كه روي قيمت تمام‌شده محصولات داخلي تاثير گذاشته‌اند و موجب افزايش قيمت اين محصولات شده‌اند. ميزان واردات ظروف بسته‌بندي براي محصولات آرايشي و بهداشتي هم هزار و 600 تن معادل سه ميليون و 235 هزار دلار و به ارزش ريالي 13 ميليارد و 500 ميليون تومان بوده است. شايد گردش مالي 65 هزار ميليارد توماني، حاصل يك فرآيند فرهنگي و اجتماعي در جامعه ماست و نشان مي‌دهد عرضه و تقاضا به نسبت هم وجود دارند؛ چرخه‌اي كه بسياري از مسائل فردي و جمعي مثل محدوديت‌هاي حاضر در جامعه، تمايل زنان و مردان به زيبايي بيشتر و عوامل ديگر در آن نقش دارند.

بالاتر بودن تعداد دختران نسبت به پسران و تغيير ملاك‌هاي ازدواج از ديگر علل علاقه مندي آنها به متفاوت بودن است. به گفته بسياري از جوانان، اولين ملاك‌ها براي ازدواج، ثروت و زيبايي هستند و قابليت فرد براي درآمدزايي و رشته و مدرك تحصيلي در درجه دوم قرار دارند. به اين ترتيب زماني كه چهره اولين عامل انتخاب محسوب شود، طبيعي است كه فرد از بابت ظاهرش نگران باشد. يكي از عوارض مصرف اين لوازم پيري زودرس و ايجاد چين و چروك است. عارضه ديگر تغيير رنگ پوست است كه مي‌تواند منتشر و يا به صورت لكه‌اي باشد. ولي شايع‌ترين عارضه مواد آرايشي و دارويي در پوست، تحريك و حساسيت پوستي است.

منبع: روزنامه آرمان ؛1397.12.23
گروه اطلاع رساني **9280**9370**1732