۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۳۴
کد خبر: 83245245
T T
۰ نفر
واكنش تركیه به سخنان تهدیدآمیز عامل حمله تروریستی در نیوزیلند

آنكارا- ایرنا- ابراهیم كالین سخنگوی ریاست جمهوری تركیه در واكنش به سخنان تهدیدآمیز عامل حمله تروریستی نیوزیلند مبنی بر حمله به استانبول گفت: گفتمان نژادپرستانه، اسلام هراسی و تُرك هراسی در اروپا بسیار تأمل برانگیز است.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت خبری هابرتورك در روز شنبه، ابراهیم كالین این سخنان را در یك برنامه تلویزیونی در شبكه هابرتورك مطرح كرد.
وی در واكنش به سخنان تهدیدآمیز برنتون تارانت عامل حمله تروریستی روز جمعه نیوزیلند درباره استانبول اظهار داشت: ما اینجا هستیم. اگر می تواند بیاید!
سخنگوی ریاست جمهوری تركیه با مقایسه حمله نیوزیلند و حمله به كاركنان مجله شارلی ابدو پاریس گفت: آیا كسانی كه در واكنش به حمله مجله شارلی ابدو در پاریس تظاهرات كردند، برای مسلمانانی كه در نیوزیلند كشته شدند نیز تظاهرات خواهند كرد؟ آیا شمعی برای شهیدان نیوزیلند روشن خواهند كرد؟
كالین با بیان اینكه تدابیر لازم برای برقراری امنیت در تركیه و استانبول اتخاذ شده است، افزود: سخنان تروریست نیوزیلندی به ویژه درباره استانبول بسیار معنادار است. او می گوید كه ترك ها باید در قسمت آسیایی استانبول به زندگی خود ادامه دهند، اما بخش اروپایی استانبول مسیحی است.
كالین با كلامی تمسخر آمیز به این سخنان افزود: ما اكنون در بخش اروپایی استانبول حضور داریم. اگر قدرتش را دارند بیایند.
در بخشی از مانیفست 74 صفحه‌ای كه برنتون تارانت عامل حمله تروریستی به مسجد شهر كرایست چرچ نیوزیلند منتشر كرده بود، با خطاب قرار دادن مردم تركیه آورده است: «می‌توانید در خاك خود با آرامش زندگی كنید، به شما آسیبی نخواهد رسید. در سمت شرق. اما در سمت غرب (بخش اروپایی استانبول) جایی را برای زندگی امتحان نكنید و نه در اروپا، زیرا شما را خواهیم كشت. ما به كنستانتینوپولیس (قسطنطنیه سابق و استانبول فعلی) آمده و همه مساجد و مناره‌های شما را ویران می‌كنیم. ایاصوفیه از مناره‌ها پاكسازی خواهد شد و كنستانتینوپولیس(استانبول) مجددا مسیحی خواهد شد».
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه ضمن ابراز آمادگی برای اعزام معاون و وزیر امور خارجه این كشور به نیوزیلند، گفت: لعنت خداوند بر عاملان این حمله باد.
«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه تركیه هم ضمن محكومیت این جنایت در صفحه توئیتری اش نوشت: نه تنها عاملان این جنایت مسئول هستند، بلكه سیاستمداران و رسانه هایی كه در این حمله تروریستی پدیده اسلام هراسی را تغذیه می كنند، سهیم خواهند بود.
«خلوصی آكار» وزیر دفاع تركیه هم در این باره گفت: كشتار نیوزیلند بار دیگر به جهانیان پدیده اسلام هراسی فاشیسم را ثابت كرد.
روز جمعه 24 اسفند مهاجمانی مسلح با حمله به دو مجسد در شهر كرایست چرچ در نیوزیلند، مردم و نمازگزاران را به گلوله بستند.
در این حادثه كه یكی از افراد مهاجم آن را به صورت زنده در صفحه فیس‌بوك خود پخش می‌كرد، تاكنون 49 نفر كشته و نزدیك به 50 نفر دیگر زخمی شدند.
مظنون اصلی یك مرد 28 ساله اهل استرالیا با تبار انگلیسی معرفی شده كه پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم كرده بود.
طبق گزارش های رسانه ای متهم این عملیات فردی دارای مجوز حمل اسلحه بوده كه در حمله خود علیه مسجدی در نیوزیلند از 5 قبضه اسلحه كه از جمله دو قبضه آن نیمه خودكار بوده استفاده كرده است.
عامل قتل عام مسلمانان در جمعه سیاه امروز شنبه دردادگاه مقابل خبرنگاران حاضر در این جلسه، درحالی در دادگاه حضور یافت كه براساس گزارش پلیس آخرین كلام نمازگزاران در مسجد نیوزیلند هنگام مشاهده او در مسجد پیش از حمله ' سلام برادر' بوده است.
شبكه الجزیره گزارش داد عامل كشتار مسلمانان امروز در حالی در دادگاه حضور یافت كه قربانیان این حمله مرگبار از كشورهای مختلف جهان از جمله تركیه، اردن، بنگلادش، اندونزی ، مالزی و عربستان بودند.
بر اساس این گزارش، تاكنون چهار نفر در ارتباط با این حملات دستگیر شده اند.
در بازرسی های به عمل آمده از داخل خودروهای دستگیر شدگان، مقداری مواد منفجره كشف كرده كه پلیس حدس می زند مهاجمان قصد داشته اند از این مواد منفجره در این حملات و یا حمله به نقاط دیگر استفاده كنند.
براساس آخرین آمار دست‌كم 49 نمازگزار در حمله مسلحانه تروریستی امروز به مسجد النور و مسجدی دیگر در محله لینوود شهر كرایست چرچ نیوزیلند حین اقامه نماز جمعه جان خود را از دست داده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی كشورهای اسلامی «آیسسكو» نیز پیش از این اعلام كرده بود كه قتل عام در مساجد نیوزیلند جنایت علیه بشریت و نتیجه اظهارات اسلام هراسانه است.
خاورم**9489**1144