فرهاد افشار روز یكشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بخشی از خط ریل دوره قاجار در زمان انجام عملیات عمرانی پیاده روی ضلع شرقی میدان بسیج، مقابل امامزاده عبدالله(ع) مشاهده شد كه این مسیر اولین ریل شهری در كشور و دارای ارزش گردشگری است.
وی تصریح كرد: مدیریت شهری منطقه 20 (شهرری) آمادگی دارد تا پس از اتمام بررسی های لازم، ضمن حفظ ریل های موجود، قطار شهری دوره قاجار را احیا و به این نقطه انتقال دهد.
افشار ادامه داد: در نخستین قدم این مسیر و ریلها باید مرمت شود و ماشین دودی به صورت نمادین در كنار همان پایه قرار گیرد تا ریل به دست آمده با آن ماشین هویت پیدا كند.
وی با بیان اینكه اثر به دست آمده هویت صنعتی و مدرن شدن تهران است، تاكید كرد: این نقطه میتواند بخشی از هویت حمل و نقل درون شهری منطقه باشد.
براساس مستندات تاریخی اولین خط آهن ایران خط آهن تهران به شاه عبدالعظیم حسنی(ع) ری بوده و امتیاز آن در سال 1261 خورشیدی به ناصرالدین شاه تحویل شده است.
مرحوم استاد جعفر شهری نیز در كتاب تهران قدیم خود آورده است: این ماشین دودی دو ایستگاه داشت به اسم (گار) كه خیابان گارد یا گارد ماشین(خیابان ری از میدان امام تا شوش ) و گار دیگری در شهرری نرسیده به میدان خیابان حضرتی كه هر دو آنها تعطیل و متروك هستند.
6003
شهرری- ایرنا- شهردار منطقه 20 گفت: اولین مسیر قطار شهری ایران معروف به ماشین دودی كه به دنبال انجام عملیات عمرانی شهرداری در خیابان مقابل امامزاده عبدالله(ع) شهرری كشف شد، احیا و بازسازی می شود.