۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 83246082
T T
۰ نفر
كشت انتظاري حبوبات 40 درصد راندمان توليد را افزايش مي دهد

بجنورد- ايرنا- مدير امور زراعت سازمان جهادكشاورزي خراسان شمالي گفت: تلاش بر اين است كه حبوبات به صورت انتظاري كشت شوند زيراكه اين نوع كشت 40 درصد راندمان توليد را افزايش مي دهد.

محمدنقي كاظميان روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در شيروان ميانگين توليد حبوبات در هر هكتار را 550كيلوگرم دانست.
وي گفت: در كشت انتظاري حبوبات با مساعد شدن شرايط آب و هوايي در اولين فرصت كشت انجام گرفته و بذر در داخل خاك قرار داده مي شود به طوري كه به محض آغاز بارش هاي اواخر زمستان و اوايل بهار، گياه به تدريج جوانه زده و سر از خاك بيرون مي آورد.
سالانه بيش از 17 هزار هكتار اراضي استان به كشت حبوبات اختصاص مي يابد.
وي در ادامه با اشاره به بارندگي هاي خوب شهرستان شيروان در سال جاري و استقبال خوب كشاورزان براي كشت حبوبات از جمله نخود اظهار داشت: كشت پاييزه حبوبات در بهمن ماه انجام شد كه در چند روز اخير به اتمام رسيد.
وي سطح ابلاغي كشت حبوبات اين شهرستان در سال جاري را پنج هزار و 970 هكتار عنوان كرد و گفت: از اين ميزان سطح 2 هزار و 200 هكتار نخود ديم و 3 هزار و 750 هكتار عدس ديم است.
وي گفت: 55 هكتار از حبوبات كشت شده پاييزه است كه از اين ميزان 2 هكتار پاييزه و مابقي انتظاري و به صورت مكانيزه و پنج هزار و 915 هكتار هم به صورت بهاره كشت مي شود.
مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي با بيان اينكه اكثر كشاورزان حبوبات را به صورت بهاره كشت مي كنند گفت: تلاش داريم تا بخشي از فعاليت هاي كشاورزي اين حوزه را به دليل عملكرد و افزايش توليد به كشت پاييزه منتقل كنيم كه البته تحقق اين مهم نيازمند مراقبت بيشتر در مقابل علف هاي هرز و ساير آفات است.
وي در ادامه كشت مكانيزه حبوبات را مورد تاكيد قرار داد و در تشريح مزاياي كشت مكانيزه افزود: بالاترين هزينه كشت و توليد حبوبات مربوط به برداشت آن است كه با كشت مكانيزه، علاوه بر اينكه بذور به طور يكنواخت در داخل خاك قرار گرفته و با امكان برداشت مكانيزه آن هزينه ها كاهش مي يابد، از طريق افرايش توليد در واحد سطح عملكرد مناسبي نيز حاصل خواهد شد.
شهرستان شيروان 105 هزار هكتار عرصه كشاورزي و باغي و 12 هزار بهره بردار كشاورزي دارد.
7186/ 6042