به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، این روزها با نزدیك شدن به سال نو تكاپوی مردم برای خرید و گشت و گذار در بازارهای شهر چندین برابر شده است. در این زمان صنف های مختلف حال و هوای نوروزی به خود می گیرند و با آوردن اجناس جدید به استقبال بهار می روند. البته در این میان پهن كردن بساط دست فروش ها در پیاده روها نیز جلوه ای خاص به فضای شهری می دهد و اشتیاق مردم را برای خرید دوچندان می كند.
بهار قشنگی خاصی دارد و در سطح شهر ماهی قرمز، سبزه و ریسمان های رنگی می بینی كه چشم هر رهگذری را نوازش می كند. با توجه به اینكه در این روزها مشكلاتی مثل ترافیك، شلوغی بازارها و فاصله زیاد از مراكز خرید سبب می شود خریدها برای مردم دشوارتر شود اما در مجموع با تمام این موارد باید گفت این مهم در سال یكبار اتفاق می افتد و حال و هوای مخصوص به خود را دارد.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با توجه به روزهای پایانی سال و خریدهای نوروزی در گزارشی میدانی به بررسی این موضوع پرداخته است.
** ایرانیان هیچ گاه نوروز را فراموش نمیكنند
ایرانیان از عهد باستان همواره نوروز را پاس می داشتند. این جشن برخلاف همه جشن های دیگر، سالیانه با شور و شوقی وصف ناپذیر در نخستین روز بهار آغاز میشود. در گذر زمان این سنت باستانی حال و هوای فرهنگهای دیگر را نیز به خود گرفته است.
** ملزومات سفره هفت سین
ماهی قرمز، سمنو، سبزه، سمبل و ... از جمله ملزومات سفره هفت سین به شمار می روند كه تمام ایرانیان به تهیه این موارد پایبند هستند. در این زمینه گلایه مردم از نرخها باعث شد تا این موضوع را از فروشندگان جویا شویم. یكی از فروشندگان می گوید كه ما همیشه سعی می كنیم تا با مشتریان راه بیاییم و نرخ ها را تقریبا ثابت نگه داریم اما وضعیت اقتصادی باز هم فشارهایی را به خانواده ها وارد و آنها را برای خرید محتاط تر می كند.
به گفته وی ظروف تزیینی هفت سین قیمت های مختلفی دارد و بعضی از آنها قیمتی پایین تر از 100 هزار تومان دارند و برخی از آنها بالای 300 هزار تومان هم به فروش می رسد. برای مثال ماهی های قرمز از 2 هزار تومان تا 35 هزار تومان قیمت دارد كه البته آنهایی كه قیمت بالایی دارند، بیشتر ماهی های دكوری هستند. سمنو نیز كه بیشتر به صورت خانگی پخت می شود، باز هم قیمت های متفاوتی دارد. ما در روزهای پایانی با مشتری راه میآییم و اجازه نمیدهیم ناامید اینجا را ترك كند.
** گل و سبزه، نشانه نشاط و امید
یكی از مواردی كه به خوبی حال و هوای بهار را می توان از آن استشمام كرد، بساط سبزه و گل در خیابان است كه افزون بر ایجاد نشاط، ذوق خرید را در مردم چند برابر می كند. در همین زمینه یكی از شهروندان كه مشغول انتخاب گل بود، گفت: من از فروش گل در خیابان استقبال میكنم و به نظرم اگر این چنین صحنه هایی در تمامی ماه های سال تكرار شود خیلی زیبا خواهد بود و نشاط عجیبی به انسان منتقل می شود. بهار هم به دلیل اینكه فصل سرسبزی و نو شدن است، باید با خرید این گل های زیبا سرزندگی را تزریق كنیم. شادی همان چیزی است كه این روزها همه مردم جامعه به آن به شدت نیاز دارند.
«رحمان محسنی» فروشنده یكی از گلفروشی های سطح شهر است كه در این زمینه می گوید: استقبال مردم از گل و تزیینات سفره هفتسین مانند سال های گذشته است و در این صنف تغییر چندانی وجود ندارد و ما همه تلاش خود را می كنیم تا نرخ ها را نسبت به پیش افزایش ندهیم.
وی در ادامه با بیان اینكه عمر گل و گیاه كم است، اظهار داشت: كاشت گل و گیاه بسیار زیباست و این وظیفه شهرداری محسوب می شود كه برای زیباتر كردن شهر تلاش خود را به كار ببندند. با توجه به اینكه در سال های اخیر قدرت خرید مردم به شدت كاهش پیدا كرده است و همه می خواهند نیاز خود را با نرخ مناسب برطرف كنند بنابراین لازم است كه تولیدكنندگان نیز با مشتری همراه شوند.
** لباس و پوشاك ملزومات اولیه شهروندان
پوشاك و لباس مناسب از جمله مهم ترین كالاهایی است كه خرید آن در این روزها رونق زیادی دارد و از جمله ضروری ترین و پرتقاضاترین كالاها محسوب می شود. صنف پوشاك در این زمان همیشه شلوغ تر از دیگر مراكز خرید است. تعداد دستفروشان و نمایشگاه های بهاره هم در این روزها افزایش می یابد و متقضیان زیادی را به طرف خود می كشاند.
وقتی از كنار مغازه ها رد می شوی، كاغذنوشته هایی با رنگ ها و فونت های مختلف توجه رهگذران را به خود جلب می كند كه حكایت از مدل های جدید و قیمت های باورنكردنی دارند، افرادی را می بینی كه در داخل مغازه ها در حال انتخاب لباس های خود هستند و بسیاری دیگر كه با فروشنده بر سر قیمت ها چونه می زنند.
یكی از شهروندان در خصوص آغاز خریدهای نوروزی میگوید: با توجه به تجربیاتی كه از سال های گذشته دارم بهتر می دانم تا خریدهایم را زودتر از نیمه دوم اسفند شروع كنم چون در آن زمان ازدحام بیش از حد می شود و به نظر من اگر دیگران هم از همان روزهای پایانی بهمن خریدشان را انجام دهند، خیلی بهتر است.
«زهرا نوروَند» كه به همراه فرزندان خود برای خرید لباس به سطح شهر آمده بود، درباره خریدهای نوروزی می گوید: در برخی موارد قیمت ها برخلاف آنچه روی شیشه نوشته شده است و مشتریانی را برای خرید جلب می كنند، بسیار بالاتر و به همین علت خرید سخت است.
در این میان یكی از فروشندگان پوشاك می گوید كه به دلیل شرایط سخت اقتصادی امسال فروش افت زیادی كرده است و مردم تنها می آیند و نگاهی می اندازند و بدون اینكه خریدی كنند، از مغازه خارج می شوند.
«رضا امیدوار» در ادامه بیان داشت: تمام فروش سالیانه ما كاسبان شاید همین یك ماه آخر سال باشد اما هیچ كدوم از فروشندگان در صنف های مختلف رضایت ندارند. این مساله تنها برای ما آزاردهنده نیست بلكه شهروندان هم رنج می برند كه نمی توانند مایحتاج زندگی و خانواده خود را به راحتی تامین كنند.
در همین زمینه «ابوالقاسم شیرازی» رییس اتحادیه صنف تولیدكنندگان و فروشندگان پوشاك با اشاره به اینكه برای شب عید هیچ گونه كمبود و گرانی نخواهیم داشت، می گوید: در آستانه عید هیچگونه كمبود و افزایش قیمتی در بخش پوشاك نخواهیم داشت. مبارزه جدی در خصوص قاچاق پوشاك نیز اعمال میشود. میزان قاچاق در حوزه پوشاك از ابتدای سال تاكنون كاهش داشته و در این مدت با قاچاق به صورت جدی مبارزه شده و علاوه بر آن افزایش نرخ ارز بر این صنعت تأثیرگذار بوده است. ما افق خوبی برای شب عید در حوزه صنعت پوشاك و تولیدكنندگان خود كه در گذشته ناامید بودند میبینیم.
** آجیل و خشكبار در نوروز ایرانیان
آجیل و خشكبار در سبد نوروزی ایرانیان نقشی پررنگ دارد و به اصطلاح آنها یكی از ملزومات پذیرایی از مهمانان به شمار می رود اما وضعیت نامساعد بازار آجیل و خشكبار در شب عید مانند سال های گذشته نیست. آنچه كه پیش از این در اظهار نظرهای مسوولان و دستگاههای مربوطه مورد تاكید قرار گرفته بود. یكی از دلایل افزایش قیمت خشكبار به سرمازدگی است كه در ارتباط با برخی از اقلام همچون پسته، زمینه رشد قیمتها و كاهش میزان عرضه را فراهم كرده است.
«مصطفی احمدی» رییس اتحادیه آجیل و خشكبار تهران،در این باره گفت: كاهش تولید، افزایش قیمت آجیل، سرمازدگی و خشكسالی باعث شده است تا 20 درصد افراد از دریافت پروانه كسب انصراف دهند. قیمتها به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل، سه تا چهار برابر افزایش یافته و همین موضوع بر كاهش ضریب تقاضا از طرف مشتریان بسیار تاثیرگذار است. به عنوان نمونه، پستهای كه در زمان حاضر به قیمت 140 تا 150 هزار تومان عرضه میشود، سال پیش در همین زمان با قیمت 30 هزار تومان به فروش میرسید. در هر حال شرایط حاكم بر بازار خشكبار، مساعد و مطلوب به نظر نمیرسد.
در شرایط ركود اقتصادی و كاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، انتظار خرید خشكبار و در اولویت قرار گرفتن این محصول در سبد خرید خانوارهای ایرانی، خوشبینانه به نظر میرسد. در همین زمینه «رسول میراقدسی» فروشنده یكی از قنادی های شهر می گوید: اینكه به یكباره آجیل و خشكبار با قیمت صعودی روبرو شد برای ما هم بسیار تكان دهنده بود. من به عنوان یك فروشنده به شدت از این موضوع ناراحت هستم زیرا شهروندان خرید آجیل را برای پذیرایی نوروزی خود لازم می دانند اما به دلیل قیمت های بسیار بالای آن، قدرت خرید مردم كاهش یافته است.
** نمایشگاه های بهاره
نمایشگاه های بهاره برای رفاه شهروندان از طرف مسوولان به منظور برطرف كردن مایحتاج عید نیز از جمله اقدامات مهم محسوب می شود كه تهران نیز هر ساله میزبان نمایشگاه های بهاره در نقاط مختلف شهر است. نمایشگاه های عرضه مستقیم كالا در تهران به ارایه كالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در شب عید از جمله كیف و كفش، پوشاك، مواد پروتئینی، كالاهای اساسی نظیر مرغ، گوشت، برنج، روغن و قند، آجیل و خشكبار با قیمتی پایین تر از قیمت بازار می پردازند. هر چند برخی از شهروندان معتقدند كیفیت كالاهای عرضه شده در این مراكز، گاهی پایین تر از حد انتظار است.
** ترافیك سنگین در روزهای پایانی
با رسیدن روزهای آخر سال، شهر چهره ای متفاوت به خود می گیرد و به یكباره شاهد افزایش ترافیك سنگین، همهمه و استرس ناشی از شتاب و عجله به دلیل خرید مردم هستیم. فرار از ترافیك همیشه غیرممكن است اما برخی از شهروندان برای گریز از آن زمان های خاصی را برای تردد انتخاب می كنند. روزهای آخر اسفند گویا شهر سكوت ندارد و سراسر شلوغی و ازدیاد جمعیت را تجربه می كند. در هر حال این روزها راه حلی برای كاهش این ترافیك ها وجود ندارد.
** سخن آخر
آنچه در مشاهدات میدانی پژوهشگر ایرنا در یكی از روزهای پایانی سال اتفاق افتاد، ذوق و نشاط مردم برای خرید كالا و پوشاك سال نو، فروشهای فوق العاده و حراجیها در مراكز تجاری و استقبال شهروندان از بهاری دل انگیز است. اگرچه امسال مردم در مضیقه اقتصادی بودند و این موضوع تاثیر بسیاری بر كاهش قدرت خرید مردم داشته است و آنها خواستار كنترل قیمت ها از سوی مسوولان هستند.
پژوهشم**9117**2002**9131
گزارشی میدانی پژوهشگر ایرنا از خریدهای نوروزی؛
صدای پای بهار و تكاپوی خریدهای نوروزی
۲۷ اسفند ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر:
83247179
تهران- ایرنا- بنابر یك سنت دیرین و فرهنگ نهادینه شده خانوارهای ایرانی با نزدیك شدن به روزهای پایانی اسفند ماه به تكاپو می افتند تا با خریدهای نوروزی خود را برای سال جدید آماده كنند. گرچه در این روزها شرایط ركود اقتصادی بر قدرت خرید مردم تاثیر داشته اما با این حال این مساله مانع از شور و نشاط مردم برای استقبال از نوروز نشده است.