به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، پیرو ماده 15 آئین نامه ماده (2) قانون هوای پاك مبنی بر ضرورت تدوین حدود مجاز معاینه فنی برای كلیه وسایل نقلیه به تفكیك نوع خودرو، سوخت و تجهیزات كاهنده آلایندگی، آئیننامه جدید حدود مجاز معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری كشور و نحوه اجرای آن پس از ماهها بررسی كارشناسی سازمان و اخذ نظرات وزارتخانههای كشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت تدوین و توسط ریاست سازمان محیط زیست ابلاغ شد.
این آیین نامه در خصوص حدود مجاز معاینه فنی می گوید كه «حدود مجاز معاینه فنی تمام وسایل نقلیه به تفكیك نوع خودرو، سوخت و تجهیزات كاهنده آلایندگی توسط سازمان و با اخذ نظر از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و كشور تعیین می شود.
در این راستا، دبیرخانه كارگروه ملی آلودگی هوا با استفاده از كمیته تخصصی معاینه فنی طی جلسات 12 تیرماه، 11 مهرماه و 13 آبان ماه امسال، حدود مجاز را برای تمام وسایل نقلیه موتوری تعیین و پس از اخذ نظرات وزارتخانه های مندرج در ماده 15آیین نامه فنی ماده 2 قانون هوای پاك ابلاغ كرد.
سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در اجرایی كردن این ماده، ایجاد حداقل سطح مجاز آلایندگی برای كل كشور و سطوح آلایندگی سختگیرانهتر برای مناطقی از كشور است كه درگیر آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل و ترافیك هستند. این سطوح می تواند با پالایش ناوگان خودرویی كشور، به تدریج سختگیرانه شده و در به روز رسانی سالیانه این دستورالعمل، لحاظ شود.
براساس ماده 1 این آیین نامه، حدود مجاز معاینه فنی كشور در سه سطح معاینه فنی عادی (رنگ زرد)، معاینه فنی برتر (رنگ آبی) و معاینه فنی ویژه (رنگ سبز) تعریف می شوند. این حدود مجاز، قابلیت فنی و اجرایی تعیین در مراكز معاینه فنی سبك و سنگین كل كشور را دارند و وزارتخانه های كشور و راه و شهرسازی موظفند تمهیدات لازم برای تمام مراكز معاینه فنی برای صدور گواهی معاینه فنی عادی و مراكز منتخب جهت صدور گواهی معاینه فنی برتر و ویژه را از لحاظ تجهیزاتی، آموزش و یا به روز رسانی در نظر گرفته و سامانه یكپارچه معاینه فنی (سیمفا) را برای اعمال این حدود تجهیز كنند.
حسب ماده 10 آیین نامه ماده 2 قانون هوای پاك، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات مورد نیاز سامانه سیمفا را برای تشخیص نوع خودرو و تجهیزات پس پالایش در دسترس قرار دهد.
ماده 2 این آیین نامه تصریح دارد كه حد مجاز معاینه فنی عادی (رنگ زرد) از نظر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان حداقل حدود قابل قبول معاینه فنی در كل كشور برای همه ایام سال و تمام ساعات شبانه روز تعیین می شود.
طبق ماده 3 آیین نامه، با استفاده از ظرفیت قانونی ماده 7 قانون هوای پاك و ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی و ردیف 1 احكام منابع متحرك مصوبه دوم تیرماه 1395هیات وزیران، وزارت كشور موظف است تمهیدات لازم را برای محدود و ممنوع كردن تردد خودروهای فاقد معاینه فنی عادی، برتر یا ویژه در مناطق LEZ و سایر مناطق كنترل آلایندگی زیست محیطی شهری را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی به انجام رسانده و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كند.
ماده 4 این آیین نامه تاكید می كند كه به دلیل نیاز به نظارت متمركز بر مراكز معاینه فنی، صرفا مراكز مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست می توانند گواهینامه معاینه فنی برتر و ویژه را كه دارای ملاحظات زیست محیطی سختگیرانه است، صادر كنند. وزارت كشور و وزارت راه و شهرسازی می بایست فهرست مراكز منتخب مذكور را تهیه كرده و به تایید سازمان حفاظت محیط زیست برسانند. فهرست مذكور در سامانه سیمفا ثبت و به روز رسانی می شود.
همچنین حدود مجاز حاضر بر اساس بازخوردهای دریافتی از سامانه های یكپارچه جمع آوری اطلاعات معاینه فنی و بررسی میزان اثربخشی بر اساس داده های اندازه گیری شده آلودگی هوا در ایستگاه های پایش ترافیكی در كلانشهرها و با توجه به تغییرات فنآوری به صورت سالیانه تمدید و یا به روز رسانی می شود.
علمی 9014** 1055
تهران- ایرنا- آئیننامه جدید حدود مجاز انواع وسایل نقلیه كشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با همكاری دستگاههای مسئول تدوین و ابلاغ شد.