۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83248862
T T
۰ نفر

تشديد تنش ها بين اوكراين و روسيه در سال 97

۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 83248862
تشديد تنش ها بين اوكراين و روسيه در سال 97

مسكو - ايرنا - آغاز كارزار انتخابات رياست جمهوري اوكراين، توقيف سه شناور نظامي اوكرايني توسط روسيه، ايجاد كليساي ارتدوكس مستقل و كشته شدن خلبان آمريكايي بر اثر سقوط هواپيماي نظامي از مهمترين رويدادهاي يك سال اخير در اوكراين بود.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ايرنا از مسكو، در سال خورشيدي جاري، اوكراين با فاصله گرفتن هر چه بيشتر از روسيه كه به رويه مسئولان اين كشور در چند سال اخير تبديل شده، همكاري ها با غرب بويژه پيمان نظامي ناتو را افزايش داد.

** آغاز كارزار انتخابات رياست جمهوري
ششمين دوره انتخابات رياست جمهوري اوكراين در حالي فروردين ماه 98 برگزار مي شود كه كارزار رقبا براي شركت در اين دوره از دهم دي ماه آغاز شد.
مطابق قوانين اوكراين، كارزار انتخاباتي سه ماه پيش از آغاز راي گيري آغاز مي شود و علاقه مندان براي نامزدي در انتخابات رياست جمهوري فرصت داشتند تا 14 بهمن سال 97 مدارك لازم را براي ثبت نام به كميسيون مركزي انتخابات تحويل دهند.
بر اساس نتايج نظرسنجي ها تا پايان سال 97، 'ولاديمير زلنسكي' هنرمند مشهور بيش از سايرين بخت رياست جمهوري اوكراين به حساب مي آيد.
او كه رياست يك مركز هنري به نام «كوارتال 95» را برعهده دارد به تازگي حزبي به نام «اوسلوگا نارودا» (خدمتگزار مردم) بنا نهاده است.
وي اعلام كرده كه از مذاكره با روسيه براي رفع اختلافات حمايت مي كند.
بر اساس نتايج نظرسنجي ها، 'يوليا تيموشنكو' نخست وزير پيشين اوكراين و يكي از ثروتمندترين زنان جهان در جايگاه دوم است و 'پترو پروشنكو' رئيس جمهور كنوني اوكراين كه جريان ضد روسي در اوكراين را رهبري مي كند در رده سوم است.

** ايجاد كليساي ارتدوكس مستقل
ايجاد كليساي مستقل ارتدوكس اوكراين و غيروابسته به ساختار كليساي ارتدوكس روس در پاييز سال گذشته يكي از مهمترين تحولات اوكراين در سال گذشته بود كه داد روس ها را در آورد زيرا اوكراين از نظر مذهبي بيش از 300 سال زير نظر كليساي ارتدوكس روس قرار داشت هر چند كه در اين سال ها بارها نيروهاي ملي گرا خواستار ايجاد كليساي مستقل شده بودند.
كليساي ارتدوكس روس اكنون به استثناي اوكراين، تمامي كليساهاي ارتدوكس در روسيه، بلاروس و نيز كليساهايي در قزاقستان، چين و كشورهاي اروپايي و آمريكا را تحت كنترل خود دارد.
اواخر سال 2018 ميلادي كليساي ارتدوكس مستقل از روسيه در اوكراين تاسيس شد و 'وارفلامي' رهبر كليساي ارتدوكس استانبول كه در بين رهبران ارتدوكس جهان ارشديت دارد، از اين كليسا اعلام حمايت كرد و آن را به رسميت شناخت.
به عقيده كارشناسان، ايجاد كليساي مستقل اوكراين طرحي بود كه از طرف پروشنكو براي افزايش شانس پيروزي در انتخابات رياست جمهوري اوكراين به اجرا درآمد.
پروشنكو در بسياري از سفرهاي انتخاباتي خود 'توموس' (سند استقلال) كليساي ارتدوكس اوكراين كه از طرف وارفلامي صادر و امضا شده بود را به نمايش گذاشت و از آن به عنوان برگ برنده اي در كارزار انتخابات رياست جمهوري استفاده مي كند.
تاكنون بيش از 500 كليساي متعلق به كليساي ارتدوكس روس در اوكراين تحت كنترل كليساي جديد در آمده اند.

** توقيف شناورهاي اوكرايني با 24 خدمه
توقيف دو ناوچه و يك يدك كش متعلق به نيروي دريايي اوكراين توسط مرزبانان روسي در روز 25 ماه نوامبر سال 2018 (چهارم آذر ماه) ديگر رويداد مهم براي اوكرايني ها در سال 97 خورشيدي بود كه بر تنش ها ميان مسكو و كي يف و روسيه و غرب افزود.
تنش ميان روسيه و اوكراين كه از سال 2014 به دليل الحاق كريمه به روسيه آغاز شد، بر اثر اين حادثه به اوج خود رسيد.
روس ها پس از توقيف شناورهاي اوكراين و 24 ملوان اوكرايني اعلام كردند كه شناورهاي اوكرايني بدون توجه به هشدارهاي نيروهاي مرزباني آنها وارد آب هاي سرزميني روسيه شدند.
در آن سوي آب ها و از كيف نيز خبر رسيد كه دو كشتي كوچك زرهي «برديانسك» و «نيكاپول» و يك يدك كش «ياني كاپو» طبق برنامه از قبل هماهنگ شده از بندر «اودسا» به بندر «ماريپول» در درياي «آزوف» در حركت بودند كه در محاصره نيروهاي روسي قرار گرفتند.
24 ملوان اوكرايني هم به اتهام ورود غيرقانوني به آبهاي سرزميني روسيه به حبس محكوم شده اند و در بازداشتگاهي در مسكو بسر مي برند.
رئيس جمهوري اوكراين، توقيف سه شناور و بازداشت 24 ملوان اين كشور در درياي سياه توسط روسيه را اعلان جنگ اين كشور عليه اوكراين خواند و براي مدتي اعلام حكومت نظامي كرد.
پروشنكو همچنين گفته است كه چند بار براي حل اين مساله و آزادي ملوانان اوكرايني تلاش كرده كه با 'ولاديمير پوتين' رئيس جمهوري روسيه تماس تلفني بگيرد اما پوتين از برقراري چنين تماسي خودداري كرده است.
رئيس جمهوري روسيه نيز در پاسخ به اين اظهارات گفته كه هيچ شكي ندارد ورود غيرقانوني يدك كش هاي نظامي اوكراين به آبهاي روسيه يك اقدام تحريك آميز بوده كه از طرف پروشنكو تدارك ديده شد.
وي خاطرنشان كرد كه به همين دليل نمي خواهد در برنامه كارزار انتخاباتي اوكراين به نفع پروشنكو شركت كند.
اتحاديه اروپا، آمريكا و كانادا به تازگي در رابطه با حادثه تنگه 'كرچ'، تحريم هايي را عليه روسيه وضع كردند و ناتو نيز اين اقدام را محكوم و خواستار آزادي فوري ملوانان اوكرايني شد.

** كشته شدن خلبان آمريكايي در اوكراين
يك فروند جنگنده 'سوخو 27' روز 24 مهر سال 97 در جريان پرواز تمريني در اوكراين سقوط كرد كه بر اثر آن خلبان و كمك خلبان آن كشته شدند.
ستاد كل نيروهاي مسلح اوكراين طي بيانيه اي در صفحه خود در شبكه اجتماعي فيس بوك نوشت: اين جنگنده در حوالي روستاي 'اولانف' بين مناطق برديچف و خملنيك استان وينيتسكي اوكراين سقوط كرد.
بر اساس اين بيانيه، كمك خلباني كه در اين جنگنده حضور داشت، خلباني آمريكايي بوده كه در چارچوب برنامه آشنايي با هواپيماهاي نظامي روسي در هواپيما حضور داشته است.

** برگزاري رزمايش ناتو در اوكراين
رزمايش هوايي بين المللي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به نام «آسمان پاك 2018» نيز سال گذشته ميلادي در اوكراين برگزار شد.
اين رزمايش از روز 16 تا 27 مهر سال جاري خورشيدي در پايگاه هاي هوايي اوكراين در استانهاي خملنيتسكي و وينيتسكوي برگزار شد.
در اين رزمايش علاوه بر اوكراين، واحدهاي هوايي بلژيك، انگليس، دانمارك، استوني، هلند، لهستان، روماني و آمريكا شركت كردند و تاكتيك هاي نبردهاي هوايي و همكاري با يكديگر را تمرين كردند.
دولت اوكراين با ناتو همكاري نزديكي دارد و هر ساله با اين پيمان رزمايش مشترك برگزار مي كند.
مقام هاي اوكرايني همكاري و عضويت در ناتو را از اولويت سياست خارجي اين كشور اعلام كرده اند و پترو پوروشنكو رئيس جمهوري اوكراين پيوستن كشورش را به ناتو موثرترين راه تقويت امنيت آن در برابر روسيه خوانده است.

** دستگيري رئيس دفتر خبرگزاري ريانووستي روسيه
سرويس اطلاعاتي اوكراين (SBU) روز 15 ماه مه (25 ارديبهشت سال 97) با حمله به دفتر خبرگزاري ريانووستي در كي يف، «كيريل ويشينسكي» رئيس اين مركز خبري را به اتهام خيانت به اوكراين بازداشت كرد.
مقامات اوكرايني به رسانه‌ها گفتند كه ويشينسكي كه داراي تابعيت دوگانه اوكرايني و روسي است به خاطر نوشتن گزارش‌هايي كه الحاق كريمه به روسيه را توجيه مي كرد، بازداشت شده و امكان دارد به اتهام خيانت به اوكراين تا 15 سال زندان محكوم شود.
روسيه دولت اوكراين را به نقض حقوق خبرنگاران و آزادي بيان متهم كرده و خواستار آزادي اين خبرنگار شده است.
رسانه هاي روسيه از امكان پيشنهاد اوكراين براي مبادله ويشينسكي با اتباع اوكرايني زنداني در روسيه خبر داده اند.

** لغو ويزا بين اوكراين و اتحاديه اروپا
اوكراين و اتحاديه اروپا 21 خرداد سال جاري الزام دريافت رواديد را به صورت متقابل لغو كردند تا اوكرايني ها يك گام ديگر به اتحاديه اروپا نزديكتر شوند.
اوكراين و اتحاديه اروپا در ارديبهشت سال 97 موافقتنامه لغو نظام رواديد را امضا كردند و بروكسل شرايط ويژه اي را براي سفر اتباع اوكراين وضع و اعلام كرد.
سفر بدون رواديد به اروپا از آرزوهاي ديرينه بسياري از اوكرايني ها بود اما علت اصلي تمايل مردم اين كشور به سفر به اروپا، كسب درآمد بيشتر است كه به دليل شرايط دشوار اقتصادي در اوكراين بوجود آمده است.
اما بر اساس توافقنامه بين اوكراين و اتحاديه اروپا، اتباع اوكرايني فقط سه ماه حق سفر به كشورهاي اروپايي را دارند و بعد از آن بايد به كشور خود بازگردند.
علاوه بر آن اوكرايني ها حق اشتغال بكار در كشورهاي اروپايي را ندارند و براي اين منظور مراحل ديگري را بايد طي كنند.

** تخصيص وام يك ميليارد دلاري اتحاديه اروپا به اوكراين
اتحاديه اروپا روز 24 شهريور ماه اعلام كرد، بسته كمكي به مبلغ يك ميليارد دلار به صورت قرض به اوكراين تخصيص داده است.
«والدس دومبروفسكيس» نايب رئيس كميسيون اروپا در امور يورو اعلام كرد: اتحاديه اروپا با اعطاي بسته كمكي به مبلغ يك ميليارد دلار به اوكراين با هدف برقراري ثبات اقتصادي در اين كشور، موافقت كرده است.
وي در مراسم امضاي توافقنامه همكاري اتحاديه اروپا با مقام هاي اوكرايني گفت: اين برنامه نقاط ضعف اقتصادي اوكراين را هدف گرفته و از ثبات اقتصادي اين كشور حمايت مي كند.
بر اساس توافق صورت گرفته، بسته اعتباري يك ميليارد دلاري اتحاديه اروپا به اوكراين به صورت وام هاي ميان مدت و طولاني مدت با هدف حمايت از اصلاحات اصلي در اقتصاد اين كشور اعطا مي شود و در مقابل اوكراين نيز متعهد خواهد بود تا تغييراتي در سياست هاي خود انجام دهد.

** تحريم هاي متقابل اوكراين و روسيه
تبادل بسته هاي تحريم اقتصادي و مالي بين روسيه و اوكراين در سال 97 خورشيدي نيز تداوم يافت و دو كشور در چند نوبت يكديگر را تحريم كردند.
آخرين مورد تحريم ها از سوي دولت روسيه در مورد اوكراين وضع شد و واردات انواع كالاها از جمله محصولات كشاورزي و شيريني جات و مواد غذايي را متوقف كرد.
به عقيده كارشناسان، اعمال اين تحريم باعث كاهش صادرات اوكراين به روسيه مي شود كه در سالهاي اخير به حدود 25 ميليارد دلار رسيده بود.
دولت روسيه جايگزيني تجهيزات ساخت اوكراين در صنايع سنگين اين كشور بويژه موتورهاي هواپيما و بالگرد را نيز آغاز كرده است.
اوكراين همچنين در ساخت يا تعمير تسليحات پيشرفته دچار مشكل شده زيرا برخي قطعات سلاح هاي پيشرفته همچون سامانه پدافند موشكي 'اس 300' فقط در روسيه ساخته مي شود.
دو كشور بر اثر تحريم هاي متقابل در سالي كه گذشت صدها ميليون دلار درآمد را از دست دادند.

** جنجال حيف و ميل مالي در صنايع دفاعي اوكراين
حيف و ميل در بودجه دفاعي اوكراين كه گفته مي شود حدود 10 ميليون دلار از مبالغ بودجه ارتش اين كشور را به خود اختصاص مي دهد به جنجالي بزرگ در يك ماه اخير براي دولت كي يف تبديل شده است.
'اولگ گلادكوفسكي' معاون سابق دبير شوراي امنيت ملي و دفاعي اوكراين و پسرش كه گفته مي شود از شركاي پروشنكو بوده در اين حيف و ميل بودجه شركت داشته اند.
در يك ماه اخير چند بار فعالان سياسي در اوكراين براي محاكمه گلادكوفسكي و پسرش در كيف و چند شهر اين كشور تظاهرات كردند.
در يكي از اين تجمع هاي اعتراضي كه 19 اسفند ماه در شهر چركاسي برگزار و منجر به زد و خورد فعالان سياسي با ماموران امنيتي شد، 19 تن از نيروهاي پليس راهي بيمارستان شدند.

** از سرگيري ساخت ديوار مرزي با روسيه
اوكراين يك ماه پيش احداث ديوار مرزي با روسيه را كه از سه سال پيش به دليل مشكلات مالي متوقف شده بود و 'استنا' نام گرفته، آغاز كرد.
براي اجراي اين طرح يكصد ميليون گريوناي اوكراين (حدود هفت ميليون و 500 هزار دلار) اعتبار اختصاص يافته است.
دولت اوكراين در آبان سال 93 آغاز احداث اين ديوار را آغاز كرد و در آن زمان مدت مورد نياز براي اجراي طرح را شش ماه پيش بيني كرد اما اقدامات در اين زمينه به كندي پيشرفت داشته است.
اوكراين با روسيه 2 هزار و 295 كيلومتر مرز خشكي دارد.
ديوار مرزي حائل اوكراين و روسيه قرار است از چند رديف سيم خاردار متصل به برق فشار قوي و خندق و نيز محدوده اي مين گذاري شده تشكيل شود.
در مجموع مي توان گفت مسئولان اوكراين با وجود شرايط وخيم اقتصادي در كشور و افزايش نارضايتي مردم از شرايط موجود و فساد گسترده در اين كشور، بيشتر تمركز خود را بر روي مسائل خارجي گذاشتند و تلاش كردند با تداوم يا حتي افزايش تنش ها با روسيه، شرايط بهتري براي نزديكي به غرب به رهبري آمريكا ايجاد كنند.
اروپام * 391 * 1346 ** 1071