به گزارش ایرنا، پویش ملی 60 - 30 برای چندمین سال توسط نهادهای مسئول در ستاد نوروزی با هدف تبیین راهكارها و بررسی دلایل بروز و مهمترین مشكلات مربوط به سوانح جاده ای با تمركز بر فاصله 30 كیلومتری شهرها تشكیل شده تا خطرات و دلایل بروز حوادث در این مناطق را متذكر شود.
مرگ ناشی از سوانح ترافیكی رتبه نخست مرگ و میر ناشی از حوادث غیرعمدی را در كشور تشكیل می دهد؛ بنابراین حوادث ترافیكی به عنوان زنگ خطر جدی برای بخش سلامت و اقتصاد به شمار می رود.
طبق گزارش سازمان پزشكی قانونی بیشترین فوتی های حوادث ترافیكی مربوط به جاده های برون شهری است و این آمار در نوروز روند افزایشی می یابد و وظیفه فعالان حوزه بهداشت و دست اندركاران پیشگیری از حوادث را برای كاهش مرگ ها و مصدومان ناشی از حوادث گوشزد می كند.
قربانیان حوادث ترافیكی، بیشتر افراد آسیب پذیر و كودكان هستند و این شامل سرنشینان خودرو، راكبان موتورسیكلت، دوچرخه و عابران پیاده می شود.
طبق آخرین آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی 40 درصد مرگ های حوادث ترافیكی در 27 درصد جمعیت كه ساكن روستاها هستند روی می دهد و بیشتر قربانیان حوادث را مردان، جوانان، روستانشینان و افراد كم بضاعت تشكیل می دهند؛ بنابراین حوادث یكی از نابرابرترین توزیع های سنی، جنسی و اجتماعی را دارد.
به گفته كارشناسان، بیشتر روستاییان به دلیل محدودیت های مالی از وسایل غیراستاندارد و نامناسب از جمله دوچرخه و موتورسیكلت برای تردد در جاده ها استفاده می كنند بنابراین نمی توانند خودروهای خود را به لوازم ایمنی مجهز كرده و یا قادر نیستند تعمیرات خودرو را در زمان مناسب انجام دهند.
علاوه بر این ساكنان روستاها برای خرید و دریافت خدمات درمانی به شهرها مراجعه می كنند و تردد زیاد آنها در جاده ها از عوامل آسیب پذیری آنها در حوادث ترافیكی است.
رییس پلیس راه استان همدان در این زمینه به ایرنا گفت: بیش از 75 درصد سوانح فوتی و جرحی این استان در شعاع 30 كیلومتری شهرها رخ می دهد.
سرهنگ رضا عزیزی تردد بالا و مستقر نبودن پاسگاه پلیس راه تا 25 كیلومتری شهرها را از عوامل افزایش سوانح در این فاصله دانست.
وی بیان كرد: زمانی كه رانندگان خسته به انتهای مسیر نزدیك می شوند دچار خواب آلودگی شده و قربانی تصادفات می شوند.
رییس پلیس راه استان همدان ادامه داد: جمعیت زیادی از روستانشینان و حاشیه نشینان در فاصله 30 كیلومتری شهرها زندگی و تردد می كنند كه بخشی از آنها هنگام تردد از عرض جاده دچار سانحه و مرگ می شوند.
سرهنگ عزیزی اضافه كرد: در عین حال بیشتر كارخانه ها در فاصله ای كمتر از 30 كیلومتری شهرها واقع شده و رانندگان كارخانه ها بدون رعایت قوانین رانندگی از جمله سرعت بالا و نبستن كمربند ایمنی تردد می كنند.
به گفته وی تخلفات رانندگی همواره یكی از علل بروز مشكلات، معضلات و حوادث ترافیكی در همه جوامع بشمار می رود و به تناسب بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع میزان و نوع آنها متفاوت است.
رییس پلیس راه استان همدان گفت: طبق نظر پزشكی قانونی 750 تن در سوانح جاده ای این استان در 11 ماهه سال جاری دچار معلولیت شدند.
سرهنگ عزیزی ادامه داد: سه هزار و 800 تن در سوانح برون شهری این استان در 11 ماهه امسال مجروح و مصدوم شدند كه بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی 20 درصد مجروحان سوانح رانندگی دچار معلولیت و قطع نخاع می شوند.
وی اظهار داشت: در بروز تخلفات رانندگی عوامل محیطی كنترلی، اجرایی و تناسب نداشتن ساختارهای محورهای ارتباطی با تعداد خودروها و واحدهای عبور و مرور نیز موثر هستند.
رییس پلیس راه استان همدان توصیه كرد: هیچگاه هنگام خواب آلودگی رانندگی نكنید و قبل از رانندگی طولانی به میزان كافی استراحت كرده همچنین بعد از هر 2ساعت رانندگی 15 دقیقه استراحت كنید.
سرهنگ عزیزی بیان كرد: یكی از مهم ترین عوامل حواس پرتی رانندگان استفاده از تلفن همراه است و این كار احتمال وقوع تصادف را تا چند برابر افزایش می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان نیز عامل انسانی را از اصلی ترین علل بروز سوانح رانندگی برشمرد.
دكتر راضیه السادات میرمعینی افزود: بخش عمده ای از علل حوادث ترافیكی، رفتاری است و با اصلاح رفتارهای فردی و اجتماعی تا حدود زیادی این حوادث قابل پیشگیری هستند.
وی رفتارهای رانندگی پرخطر را شایع ترین عامل موثر در تصادفات رانندگی دانست و اضافه كرد: این مساله اهمیت تلاش برای فرهنگ سازی مناسب، اصلاح نگرش ها و باورهای غلط، برنامه ریزی برای ارتقای سواد همگانی و تغییر و اصلاح رفتارهای رانندگی پرخطر در برنامه های كاهش تصادفات را نشان می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان ادامه داد: تا وقتی باورهایمان را در زمینه حوادث اصلاح نكنیم همچنان باید شاهد وقوع حوادث خطرناك و از دست دادن افراد بیشتری باشیم.
دكتر میر معینی گفت: رانندگی تحت تاثیر مصرف الكل، مواد روان گردان و داروهای خواب آور، خطر تصادف و مرگ و آسیب ناشی از آن را افزایش می دهد.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان افزود: مواد روان گردان و داروهای خواب آور موجب كاهش تمركز و كاهش سرعت واكنش راننده می شود و ادراك خطر او را مختل می كند.
7526/2087
همدان- ایرنا- بروز بیش از 60 درصد سوانح رانندگی در 30 كیلومتری شهرها موجب شكل گیری پویش «60 - 30» با هدف پیشگیری و كاهش سوانح رانندگی شده است.