۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 83249815
T T
۰ نفر

آیین های آخرین چهارشنبه سال در خلخال برگزار شد

۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰
کد خبر: 83249815
آیین های آخرین چهارشنبه سال در خلخال برگزار شد

اردبیل - ایرنا - اهالی خلخال در آخرین چهارشنبه سال با برگزاری آیین های ویژه این روز سنت های گذشته در منطقه را حفظ و خود را برای رسیدن بهار و نوروز آماده می كنند.

به گزارش ایرنا ، از دیرباز چهارشنبه آخر سال به نام 'گل چهارشنبه سی' معروف است، شهروندان خلخالی كه سه شنبه شب را با افروختن آتش و برگزاری آیین های ویژه سپری كرده اند به یمن گذران شبی بی حادثه صبح با پوشیدن لباس نو خود را به كنار چشمه و روان آب های داخل و حاشیه شهر رسانده و با شستن دست و صورت خود از روی آب می پرند.
سه شنبه شب، خانواده های خلخالی با آماده كردن و فرستادن شام گرم به همراه عیدی نقدی و یا جنسی به خانه دختران شوهر كرده و نیز ارسال هدایای ویژه چهارشنبه سوری از سوی خانواده داماد به خانه نوعروسان شب دل انگیزی سپری كرده اند.
شام بیشتر خانواده ها در این شب مخصوص و با خورشتی به نام شش انداز كه از 6 ماده غذایی مقوی توسط خانم های خانه دار آماده می شود.
این خورشت مخصوص كه در طول سال فقط یك بار در این شب پخت می شود حاوی انواع مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، تخم مرغ ،كشمش، خرمای خشك، ادویه جات ، رب انار ، رب گوجه فرنگی ، گردو وسایر افزودینی های خوش طعم است كه با برنج صرف می شود.
صله رحم و كمك به نیازمندان جامعه از سوی افراد توانمند، اجرای مراسم سنتی دستمال آتی همراه با در زدن نوجوانان و دریافت هدایای نقدی و جنسی از دیگر آیین هایی است كه شب قبل از آخرین چهارشنبه سال در این شهرستان برگزار می شود.
آیین قاشق زنی و یا دستمال آتی بیشتر توسط نوجوانان این شهر برگزار می شود و در آن نوجوان و خردسالان با تشكیل گروهای مختلف پس از پایان مراسم روشن كردن آتش در مقابل خانه همسایه ها حاضر و پس از زدن درب خانه دستمال های خود را به داخل خانه پرت می كنند.
صاحب خانه پس از پر كردن دستمال با انواع آجیل ، تخم مرغ رنگی و سكه آن را به نوجوانان منتظر در مقابل خانه تحویل داده و آنها با دریافت هدایای خود با صدای بلند چهارشنبه سوری و عید را به صاحب خانه تبریك می گویند.
با طلوع خورشید در صبح چهارشنبه مردم به كنار آب می روند، اعتقاد مردم بر این است كه با این كار هر گونه ناپاكی جسم و روح بوسیله جریان آب پاك می شود.
در این آیین برخی از بانوان با ریختن آب پاك با استفاده از جام های مخصوص بر روی سر دختران دم بخت برای این افراد تشكیل زندگی در سال جدید را آرزو می كنند.
همچنین بانوان با جارو و یا قیچی كردن آب چشمه ها مراسم سنتی به یادگار مانده از پیشینیان خود را به جای می آورند.
اهالی خلخال معتقدند اجرای این سنت روح را پر طراوت كرده و آنها را برای آغاز سالی پرخیر و بركت و سرشار از نعمت آماده می كند.
چشمه های حاجت بولاغی، سیدخانه، بی بی بولاغی، قرخ بولاغ واقع در منطقه جنوب غربی شهر خلخال از جمله چشمه های بسیار قدیمی شهر در كنار چشمه های خارج از شهر همچون ازناو و همچنین آب های روان داخل شهر از محل هایی هستند كه همه ساله در روز چهارشنبه آخر سال برای برگزاری مراسم پریدن از روی آب مورد استفاده اهالی قرار می گیرند.
امروز نیز همانند سال های گذشته این سنت دیرینه با حضور صدها نفر از شهروندان در كنارچشمه ها كه زمانی آب شرب اهالی این شهر را تامین می كردند، برگزار شد.
در عین حال با آماده شدن موزه رختشورخانه روستای خوجین توسط دهیاری این روستا در سال جاری امروز علاوه بر برگزاری آیین های پریدن از روی آب نخستی جشن سواتداما در محل این موزه برگزار و دیگر آیین های مختلف ویژه چهارشنبه آخر سال توسط شركت كنندگان در این جشن اجرا شد.
آیین چهارشنبه سوری شب گذشته كه با روشن كردن آتش توسط مردم در خلخال همراه بود با رعایت مسائل ایمنی از سوی شهروندان بی خطر و عاری از هر گونه حادثه تلخ و ناگوار پایان یافت.
در حالی كه نیروهای امدادی ، انتظامی و ماموران آتش نشانی خلخال برای مقابله با حوادث چهارشنبه آخر سال در حال آماده باش كامل بودند رعایت مسائل ایمنی از سوی شهروندان خلخال مانع از بروز هرگونه حادثه تلخ در جریان برگزاری مراسم چهارشنبه سوری امسال شد.
بر اساس گزارش های دریافتی توام با رضایت از ایستگاه آتش نشانی و فوریت های پزشكی خلخال حاكی از پشت سر گذاشتن شبی پر سر و صدا و در عین حال بدون حادثه ناگوار آتش سوزی و دیگر حوادث در این شهر است.
گزارش: بهرام نقی زاده
6016/7119