۲۹ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۰
کد خبر: 83249833
T T
۰ نفر
همسایگی كوه و دریا، جلوه ای از زیبایی های گردشگری نوشهر

نوشهر- ایرنا - شهر بندری نوشهر واقع در غرب مازندران ، مجموعه بی نظیری از زیبای های طبیعی و تاریخی است و همسایگی جنگل های هیركانی و دریای خزر ، آب و هوای معتدل و كوهستانی از ویژگی های منحصر بفرد این شهر است.

به گزارش ایرنا ، این شهرستان در حقیقت سرزمین جنگل ، كوه ، دریا و برخوردار از جاده های سرسبز است و با داشتن مردمانی خونگرم و مهمان نواز در انتظار مسافران و گردشگران نوروزی است.
جنگل های پهن برگ هیركانی یا به عبارتی 'موزه طبیعی ' با قدمتی بیش از 40 میلیون سال در ضلع جنوبی و نیز دریای خزر در كرانه شمالی ، آبشارها ، غارها ، چشمه های آبگرم معدنی ، بوستان های جنگلی ، یادمان های تاریخی و روستاهاهای سرسبز نمونه ای از جاذبه های سحرانگیز دیدنی شهرستان نوشهر است كه چون نگین سبز بر انگشتری می درخشد.
برخورداری از مناطق نمونه گردشگری ثبت شده نظیر بوستان جنگلی سی سنگان، ساحل نمونه گردشگری سیترا ، سد خاكی آویدر ، دریاچه ارواح ، موزه مردم شناسی كندلوس كجور ، موزه مردم شناسی تبریزی ، مكان های مذهبی تاریخی از جمله امامزاده گان سیدعلی كیاسلطان ، طاهر و مطهر از دیگر مكان های دیدنی و جذاب شهرستان نوشهراست .
آب و هوای نوشهر جلگه‌ای معتدل، مرطوب ، كوهستانی ،سرد و نیمه مرطوب است و اقتصاد مردم این دیار برپایه كشاورزی، دامداری و صنعت گردشگری است .
* بوستان جنگلی سی سنگان
این پارك در27 كیلومتری جاده نوشهر به نور با 650 هكتار زیستگاه انواع گونه ‌های درختی ، درختچه ‌ای خشبی و علفی همچون توسكا ، لَرگ ، بلوط و جانوری از جمله شُوكا ، مَرال ، خرس قهوه ‌ای ، پلنگ ، روباه ، گربه جنگلی ، گراز ، شغال و دوزیستانی همچون غوك و وزغ و سمندر است.
این پارك در سال 1344 هجری شمسی طراحی و ایجاد شد و یكی از بهترین و با ارزش ‌ترین پارك های جنگلی شمال كشوراست كه بخشی از آن ذخیره گاه و بخش دیگر به صورت تفرجگاه می باشد.
دربخش ساحلی این پارك كه حدود 30 هكتار مساحت دارد و در حاشیه جاده واقع شده است، ایستگاه امداد و نجات هلال احمر، توقفگاه خودرو، آلاچیق های ساحلی ، محل بازی كودكان ، پیست كارتینگ ، سفره خانه ، جت اسكی ، موتورچهارچرخ ، كافی شاپ، اسكی روی آب ، جایگاه نصب چادر ، شهربازی ، آلاچیق های جنگلی و كلبه های چوبی ، محل پیاده روی ، پیست سوار كاری ، پیست دوچرخه سواری ، نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و قطارتفریحی را در خود جای داده است.
*منطقه نمونه گردشگری سیترا
این منطقه در بخش ساحلی شهر نوشهر در زمینی به مساحت 19 هكتار قرار دارد كه ازنظر امكانات و وسعت یكی از بزرگترین پلاژهای منطقه شمال كشور است و دارای امكاناتی چون رستوران ، پیست كارتینگ ، مكان نصب چادر ، نمازخانه، قایق سواری، محل مناسب شنا آقایان و بانوان و كودكان ، فروشگاههای مختلف ، زمین فوتبال ساحلی است و در فصل های بهار و تابستان پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.
این ساحل به دلیل شنی بودن آن مكانی مناسب برای انجام ورزشهای مختلف و برنامه های مناسبتی چون سیرك ، برنامه های زنده رادیویی ، موسیقی و غیره است.
* سد خاكی آویدر
این سد كه در 30 كیلومتری شرق نوشهر و در نزدیكی پارك جنگلی سی سنگان واقع شده ، تفرجگاه چشم نوازی برای دوست داران طبیعت است .دریاچه ای زیبا و بكر كه در نتیجه ی احداث سد خاكی ایجاد شده و به نام های دریاچه و سد آویدر و یا دریاچه و سد صلاح الدین كلا شناخته می شود. از امكانات این منطقه در زمینه ماهیگیری، اسب سواری، قایق سواری و دوچرخه سواری می توان بهره برد.
یكی از ویژگی های كم نظیر این دریاچه وجود یك جزیره سبز رنگ در میان آب است و این جزیره در میان رنگ آبی دریاچه می درخشد و جلوه گری می كند وجود این جزیره نشان می دهد كه پیش از احداث سد و آبگیری آن، یك تپه در این قسمت وجود داشته است.
* باغ گیاه شناسی نوشهر
این باغ به مساحت 5.34 هكتار در سال 1333 و پیش از باغ گیاه شناسی ملی ایران كه در سال 1347 تاسیس شد، احداث گردید و تعداد گونه های موجود این مركز فقط در قسمت دارباغ (Arboretum) شامل 314 گونه چوبی در 140 جنس و 60 تیره است.
به دلیل اهمیت بالای این باغ، در سال 1386 با نام «اثر طبیعی» و به شماره 17795 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
باغ گیاه‌شناسی نوشهر از نظر وسعت و قدمت دومین باغ گیاه‌شناسی كشور است كه با وجود مجموعه‌ای از گونه‌های منحصر به فرد در آربراتوم باعث شهرت جهانی آن شده و هر ساله مورد بازدید بسیاری از محققین و دانشجویان رشته‌های مرتبط قرار می‌گیرد. این گنجینه با ارزش شامل بخش‌های مختفی از جمله قطعات درختچه‌های زینتی، گیاهان معطر و پرچین‌سازی، سوزنی برگان، گیاهان پیازی، گیاهان گرمسیری، گیاهان دارویی، توندرا، باغ سیستماتیك، گلخانه گیاهان گرمسیری، و مجموعه گیاهان خشك یا هرباریوم است.
* مجتمع فرهنگی سیاحتی كندلوس
برای رسیدن به كندلوس از شهرستان چالوس در مسیرگردشگری كندوان باید گذشت و در كیلومتر ‎ 25چالوس به كرج به دوراهی كجور می‌رسد كه تا كندلوس ‎15 كیلومتر فاصله دارد.
روستای زیبای كندلوس با آب و هوای ییلاقی در دامنه‌های سبز وخرم رشته‌های كوههای البرز در منطقه كجور نوشهر واقع شده‌است.
جالب‌ترین قسمت این مجموعه موزه مردم شناسی و باستان شناسی بوده كه در یك بنای زیبا كه با الهام از داستانهای شاهنامه ساخته شده می‌باشد. دراین موزه اشیای مختلف و ارزشمندی از دورانهای مختلف تاریخی و از آداب و رسوم منطقه به نمایش گذاشته شده است. همچنین مزارع گیاهان دارویی كندلوس با فرآورده‌های بسیار متنوع از دیگر جاذبه‌های این منطقه باشد.
* دیو چشمه
این چشمه در مسیر كجور قرار داشته و پس از طی ‎ 24كیلومتر از ابتدای دو راهی چالوس به كجور به این منطقه می‌رسید.
چشمه زیبا و پرآب دیوچشمه واقع در فضایی مشجر از اماكن مهم جذب مسافر بوده كه همه ساله پذیرای هزاران گردشگر است.
* موزه مردم شناسی تبریزی
در روستای كشكسرا، بزرگترین روستای غرب مازندران قرار دارد. در این خانه موزه، لباسهای محلی اقوام مختلف ایرانی و وسایل به همراه و ابزارهای محلی مازندران ، سنگ قبرهای قدیمی و تاریخی روستا از دوره قاجار تاكنون به نمایش در آمده و مجموعه نفیسی از آثار و اشیا قدیمی مازندران و اقوام ایرانی گردآوری شده ‌است.
* موزه بندر نوشهر
تنها موزه تخصصی دریایی در شمال كشور با دارابودن اشیا منحصر بفرد كه اطلاعاتی در رابطه با سفرهای دریایی و قدمت ان در آبهای خزر در اختیار گردشگران قرار می دهد كه علاوه بر آن تماشای اسكله های عظیم و كشتی های تجاری و باری بزرگ می تواند برای گردشگران نیز بسیار جذاب باشد.
* بقعه امامزداگان طاهر و مطهر
آستان امامزادگان طاهر و مطهر(ع ) دربخش كجور شهرستان نوشهر، 97 كیلومتر از شهر نوشهر، دهستان توابع كجور، روستای هزارخال واقع شده است. بنای ساختمان بقعه چهار ضلعی با گنبد هرمی شكل است. نمای خارجی آن دارای تزئینات آجری و كتیبه‌هایی به خط زیبای ثلث است. نمای داخلی بقعه نیز چهار ضلعی است كه با طاق‌نماها و عناصر تزئینی دورهٔ‌ قاجاریه تزئین شده است. داخل صحن بقعه، دو صندوق نفیس چوبی قرار داشته كه در سال‌های گذشته به سرقت رفته است.
* بقعه امامزاده سلطان محمد كیا (دبیرصالحانی )
در روستای صالحان بخش تاریخی و كوهستانی كجور در فاصله حدود 75 كیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار دارد. بقعه امامزاده سید علی كیا سلطان مربوط به سدهٔ 9 و 10 هجری قمری است كه به ‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
*دریاچه خضرنبی
در شمال شهرستان نوشهر در روستای نیمور كجور و در میان جنگل قرار گرفته و در ارتفاع حدود دو هزار متری از سطح دریای خزر با وسعت كمتر از نیم هكتار و عمق حدود 5 متر و آب شیرین است .با توجه به این كه این دریاچه از عوامل تخریب انسانی دور مانده و در محدوده‌ حفاظت شده البرز مركزی قرار گرفته است محلی امن برای انواع پرنده و حیوانات وحشی نظیر گوزن، شوكا، مرال، خرس و پلنگ است.
* دریاچه ممرز(دریاچه ارواح)
این دریاچه كه دارای سطحی معادل 40 هكتار است در 45 كیلومتری نوشهر به سمت نور و در صلاح الدین كلا قرار دارد و به عنوان میراث طبیعی این شهرستان در فهرست ملی ثبت شد.
سطح دریاچه و اطراف آن از درختان توسكا و ممرز پوشیده شده است و از آنجایی كه باتلاقی و درختان كمر شكسته و در اغلب اوقات نیز پوشیده از مه است به دریاچه ارواح معروف است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشهر از آمادگی این شهرستان برای اسكان 150 هزار نفر شب اقامت در تعطیلات نوروزی خبر داد.
محمد ولی پوربه خبرنگار ایرنا گفت : دستگاه های اجرایی عضو ستاد تسهیلات سفر، آمادگی لازم را برای استقبال از گردشگران در ایام نوروز دارا هستند و در این راستا امسال ظرفیت شهرستان به 150 هزار نفر شب اقامت رسید.
وی تصریح كرد: 30 واحد اقامتی شامل 9 هتل و 19 هتل آپارتمان و متل با ظرفیت 2 هزار و 500 تخت، یكصد واحد پذیرایی ، یكهزار و 150 خانه مسافر استیجاری با ظرفیت هفت هزار نفر شب اقامت و همچنین 21 مدرسه با ظرفیت 2هزار و 500 نفر به همراه 11 مركز اطلاع رسانی و 5 دفتر خدمات مسافرتی آماده میزبانی از گردشگران در تعطیلات نوروزی سال جدید هستند.
وی خاطر نشان كرد: 3 واحد بوم گردی شهرستان با ظرفیت 50 نفر شب اقامت، نوروز امسال میزبان گردشگران خواهد بود و 3 واحد دیگر بوم گردی نیز در حال مراحل پایانی دریافت مجوزها لازم قرار دارند.
دبیر ستاد تسهیلات سفر شهرستان نوشهر با اشاره به راه اندازی دبیرخانه این ستاد افزود: نوروز امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته برگزاری مراسم نوروزگاه شامل نوروزخوانی و نمایش آئین های سنتی در سه منطقه سی سنگان، آویدر و پارك نگین توسط گروههای هنری آغاز شده است.
وی از برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی در نوشهر با حضور شركت كنندگان از سراسر كشور و عرضه محصولات صنایع دستی گوناگون كشور در نوروز و همچنین تورهای یكروزه شهرگردی خبر داد.
نوشهر با جمعیتی بیش از 130 هزار نفر درغرب مازندران قرار دارد.
7078/1899