به گزارش ایرنا، فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی جایگاهی منحصر به فرد برای تسهیل ارتباطات و تبادل ایده ها در بین 80 میلیون عضو است، اما فدراسیون اتومبیلرانی ایران برای رسیدن به این تبادل ایده ها تا چه حد تلاش كرده؛ آن چیزی كه در این مدت می توان مشاهده كرد، تنها ثبتِ یك نام از ایران در این فدراسیون است.
فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری ایران در این سال ها نتوانسته از ظرفیت نخبگان این عرصه برای ورود به مسابقات آسیایی و جهانی برای كسب مدال بهره مند شود.
امروزه علاقمندان به سرعت، وارد رشته هایی می شوند كه به ندرت می توانند در مسابقات برون مرزی شركت كنند. برخی از ورزشكاران به دلیل داشتن امكانات و تسهیلات مالی حضور خود را در عرصه جهانی رقم می زنند، اما نبود برنامه ریزی و حمایت لازم، مانع از موفقیت آنان در این عرصه ها خواهد شد.
رشته هایی كه عدم پیشرفت آنان در واژه های ناامید كننده مسئولان این فدراسیون چون هزینه های سرسام آور و عدم توانایی كمك به دوستداران این ورزش و نبود حامی مالی خلاصه می شوند.
هرچند كه فدراسیون اتومبیلرانی كه دارای چندین كرسی جهانی و آسیایی است، اما میزان پیشرفت و توسعه این رشته در كشور این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد می كند كه نهاد متولی تا چه میزان در رشد و اعتلای این رشته در عرصه های برون مرزی كمك كرده است؟
مشكلات اساسی كه در این یكسال بارها از سخنان «محمود صیدانلو» رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برداشت شد؛ توقیف موتورها و ماشین های ورزشكاران از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز قاچاق این وسایل ورزشی است.
وی در بخشی از سخنانش قاچاق تجهیزات و لوازم مورد نیاز این ورزش را مشكلات عدیده برای ورزشكاران و فدراسیون دانست و گفت: چنانچه این تجهیزات از مبادی قانونی وارد كشور نشود باید شاهد تعطیلی این رشته ورزشی باشیم.
رئیس این فدراسیون نبود اعزام به مسابقات برون مرزی را در گرو حل و فصل نشدن مشكلات ارزی می داند. اما به نظر می رسد كه باید راه حلی برای برون رفت از آن وجود داشته باشد. تنها بیان كردن این مشكلات نمی تواند به برطرف شدن آن كمك كند.
صیدانلو در جای دیگر به نبود بسترهای لازم در این فدراسیون اشاره كرد و اظهار داشت: اتومبیلرانی فدراسیون مستقل جهانی است كه رشته های بسیاری را شامل می شود، اما در ایران در بسیاری از رشته های مزبور، امكانات و بستر لازم برای فعالیت ورزشكاران فراهم نیست و این گلایه ای است كه برخی از مسئولان فدراسیون آن را مطرح می كنند.
اما از آنها باید پرسید چه افرادی باید این امكانات را فراهم سازند، جز این است كه بستر سازی اعتلای یك رشته باید با برنامه ریزی راهبردی مسئولان این فدراسیون صورت پذیرد.
چرا در نیمه نخست تیر ماه سال 97، برگزاری مسابقات رالی قهرمانی كشور در قزوین نیمه كار ماند و لغو شد و دلایل مختلف و البته متضادی توسط مسئولان مربوطه در این خصوص بیان شد و هر یك، دیگری را مسئول این كار می دانست. با وجود این تضادها و كاستی ها چگونه می توان به پیشرفت این رشته ها و مقام آوری در سطح بین المللی امیدوار بود؟
برای واكاوی دلایل اعزام نشدن تیم ها به خارج از كشور با چند تن از مسئولان فدراسیون به گفت و گو پرداختیم.
«فرزاد شاهرخی» رئیس كمیته شتاب فدراسیون اتومبیلرانی نیز با اشاره به مشكلات این رشته ورزشی برای حضور در مسابقات بین المللی، گفت: 2 اعزام به مسابقات ارمنستان و گرجستان داریم كه امید است با كمك حامیان مالی و ثبات وضعیت ارز، بتوانیم تیم را اعزام كنیم.
تاكید شاهرخی بر تامین ارز و حامی مالی برای اعزام ها در حالی است كه «رضا پازند» رئیس كمیته سرعت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی نیز از مشكلات مالی و نبود حامی مالی گلایه دارد. او با اشاره به اینكه برای فصل بعدی مسابقات برون مرزی آسیایی، جذب حامی مالی بسیار مهم است، گفت: شك ندارم رانندگان ایرانی در این مسابقات پتانسیل كسب سكوی قهرمانی را دارند.
وی ادامه داد: كسب سكوی قهرمانی تنها در گرو حامی مالی است كه اگر فراهم نشود، افتخار و مدالی برای كشور به ارمغان نخواهد آمد.
در حالی كه این دو مسئول بر تامین ارز و حل مشكل مالی تاكید دارند، ورزشكاران این رشته ها از بی برنامگی در كنار مشكلات مالی سخن می گویند.
«امیررضا ثابتی فر» كه تنها مدال طلای موتوركراس ایران در مسابقات بین المللی را كسب كرده است، یكی از مشكلات پیش روی خود برای شركت در مسابقات معتبر بین المللی را دیر اعلام كردن برنامه ها از سوی فدراسیون عنوان كرد.
وی ادامه داد: فدراسیون یك هفته مانده به آغاز مسابقات برون مرزی برنامه را اعلام می كند كه این موضوع باعث می شود یك ورزشكار نتواند در این مدت كوتاه خود را مهیای شركت در آن كند.
«شهاب پیشانی دار» قهرمان دریفت، رالی و سرعت ایران نیز با بیان اینكه معمولا در مسابقات بین المللی خارج از كشور به دلیل منسجم نبودن برنامه ها، با مشكل روبرو شده است، بیان كرد: فدراسیون در این موارد از من حمایتی نكرد و تنها حامی مالی ام، پشتیبانم بود.
هنگامی كه ورزشكارانی علاقمند به این رشته با توانایی مالی وارد آن می شوند و تمام تلاش خود را برای كسب مدال در عرصه برون مرزی به كار می بندند، تنها نیازمند توجه و حمایت همه جانبه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی هستند.
اگر زمینه های ورود ورزشكاران به عرصه های بین المللی فراهم نشود؛ امیدی برای شركت در مسابقات داخلی هم وجود نخواهد داشت.
موضوعی كه امروزه در فدراسیون اتومبیلرانی مشاهده می شود، حضور كسانی است كه از استطاعت مالی بالایی برای شركت در این ورزش برخوردارند و برای سرگرمی در این مسابقات حضور می یابند، اما نخبگان واقعی كه استطاعت مالی كمی دارند، هیچگاه شناسایی نمی شوند و در دنیای خود، قهرمانی را رقم می زنند.
مسئولان ورزش كشور باید از تجربه های نخبگان ورزشی چون «كوروش محمدخانی» قهرمان اتومبیلرانی اروپا كه جزو 20 راننده برتر جهان است، برای پیشبرد اهداف توسعه این رشته بهره مند شوند.
ورزشكاری كه به عنوان سفیر كمپین امنیت جاده های ایران از طرف فدراسیون جهانی اتومبیلرانی انتخاب شده، به ایران بازگشته است تا آرزو و هدف بزرگ خود را در جهت ایمن سازی جاده ها و آموزش درست رانندگی به علاقه مندان این عرصه، تحقق بخشد؛ آرزویی كه او می گوید فقط با همكاری نهادهای ذیربط و فدراسیون اتومبیلرانی امكان پذیر است و به تنهایی نمی تواند به آن جامه عمل پوشاند.
با وجود نارضایتی های ورزشكاران و روسای كمیته ها، لازم است این فدراسیون برنامه های خود را در چارچوب اولویت ها و نیازهای عنوان شده، طرح ریزی كند و با استفاده از استعدادهای نخبگان این عرصه، نه تنها رشد و پیشرفت این رشته را در ایران بلكه در سطح آسیایی و جهانی رقم زند.
ورزشی**9128**3783**9118**
تهران- ایرنا- فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی امروزه در پیچ مشكلاتی گرفتار شده است كه برون رفت از آن، تدبیری همه جانبه و برنامه ریزی هدفمند را می طلبد.