۱ فروردین ۱۳۹۸، ۲۳:۴۲
کد خبر: 83250847
T T
۰ نفر
روسیه خواستار بازگشت آمریكا به برنامه كنترل تسلیحات شد

مسكو - ایرنا - وزیر امور خارجه روسیه از آمریكا و كشورهای غربی خواست به تلاش های گروهی برای حفظ نظام كنترل تسلیحات راهبردی و هسته ای بازگردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از تاس، سرگئی لاوروف با بیان این مطلب ابراز امیدواری كرد كه شركای غربی روسیه (آمریكا و متحدان آن در اروپای غربی) بتوانند ارزیابی درستی از وضعیت (كنترل تسلیحات) داشته باشند و اولویت ها را با مسئولیت تعیین كنند.
گفتنی است، ایالات متحده چندی پیش پیمان منع موشك های هسته ای كوتاه و میان برد را به حالت تعلیق درآورد، اقدامی كه واكنش متقابل روسیه را در پی داشت.
این پیمان سال 1987 میان مسكو و واشنگتن مبنی بر منع آزمایش و تولید موشك های زمین پایه دارای بُرد 500 تا پنج هزار و 500 كیلومتر با قابلیت حمل كلاهك هسته ای امضا شد.
لاوروف در ادامه سخنان خود گفت: دور جدید مسابقه تسلیحاتی كه بر اثر اقدامات آمریكا بوجود می آید ممكن است منجر به وضعیتی شود كه بسیاری از كشورها توانمندی هسته ای را تنها ضامن برای امنیت ملی خود بدانند.
وی هشدار داد: خروج آمریكا از قرارداد كاهش تسلیحات پدافند موشكی و پیمان منع موشك های هسته ای كوتاه و میان برد ممكن است منجر به مسابقه تسلیحاتی گسترده و پیامدهای غیرقابل پیش بینی شود.
لاوروف با انتقاد از واكنش غرب در مساله خروج آمریكا از پیمان موشكی گفت: اكثر كشورهای غربی واكنشی خنثی و بی تفاوت به خروج آمریكا از پیمان موشكی داشتند و ادعای واهی آمریكا مبنی بر نقض این پیمان از سوی روسیه را پذیرفتند.
وزیر خارجه روسیه افزود: مسكو در صورت استقرار مجموعه های جدید موشكی آمریكا در اروپا بطور متقابل اقدام می كند؛ پاسخ ما به گونه ای است كه وارد مسابقه تسلیحاتی جدید با آمریكا نمی شویم.
لاوروف این را نیز گفت كه دوره كاهش تسلیحات هسته ای بر اساس توافق های پیشین روسیه و آمریكا به پایان رسیده است و باید به چنین توافقاتی ماهیت چند جانبه داد.

** برنامه های فضایی آمریكا تهدید آمیز است
وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان كرد كه برنامه آمریكا برای استقرار اجزای سامانه پدافند موشكی خود در فضا، دستگاه ها و تجهیزات فضایی دیگر كشورها كه سیاست مستقلی نسبت به ایالات متحده دارند را تهدید می كند.
وی با یادآوری پیش نویس قرارداد روسیه و چین برای جلوگیری از استقرار تسلیحات در فضا گفت: پیشنهادات دیگری غیر از این مورد روی میز مذاكره وجود ندارد با این وجود نمایندگان كشورهای شركت كننده در كنفرانس خلع سلاح همچنان قادر به دستیابی به توافق حتی برای آغاز مذاكرات در این باره نیستند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: بیش از دو دهه این بهانه را شنیده ایم كه تنظیم قرارداد به زمان طولانی نیاز دارد و گفت وگو در این باره تا زمانی كه تهدیدی در فضا بوجود نیامده، بی معنی است.
وزیر خارجه روسیه افزود: این اظهارات در شرایطی مطرح می شود كه آمریكا بودجه ای را برای ایجاد بخش فضایی سامانه پدافند موشكی خود و استقرار تسلیحات تهاجمی در مدار زمین اختصاص داده است.
اروپام*391*1346**