به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ویژگیهای جدیدی كه واتساپ به زودی به شبكه خود اضافه خواهد كرد در نوع خود جدیدترین تلاش این شبكه اجتماعی برای مقابله با بازنشر گسترده اخبار جعلی شمرده میشود. ویژگیهایی كه كاربران را تشویق میكند تا در مورد محتوایی كه بازنشر میكنند دقت بیشتری به خرج دهند.
این شركت به علاوه در حال كار روی یك جستجوگر عكس و همچنین افزونه بخصوصی برای مرورگرهای اینترنتی است كه به كاربران در تشخیص اصالت اطلاعات و محتوای جعلی كمك خواهد كرد.
دو ویژگی جدیدی كه به زودی در واتساپ فعال خواهند شد به ترتیب Forwarding Info و Frequently Forwarded خوانده میشوند. ویژگی Forwarding Info كاربران را از تعداد دفعاتی كه پیام میان كاربران دیگر دست به دست شده مطلع میسازد. این توضیحات در بخش اطلاعات پیام یا Message Info قرار میگیرند. برای مشاهده این بخش هم كافی است كه با لمس و نگاه داشتن انگشت در بالای صفحه منتظر ظاهر شدن آن باشید. گفتنی است كه این توضیحات تنها برای پیامهای ارسالی در دسترس خواهد بود.
ویژگی دیگر یعنی Frequently Forwarded نیز در حقیقت پیام ویژهای است كه تنها در صورتی مشاهده میشود كه پیام دریافتی از افراد بیش از چهار بار میان اشخاص مختلف دست به دست شده باشد. به زبان ساده اگر شما پیام مشخص یا خبری را دریافت كنید كه به صورت فراگیر در حال دست به دست شدن میان افراد است واتساپ به جای سربرگ Forwarded، پیام را با سربرگ Frequently Forwarded یا به دفعات بازنشر شده برای گیرنده نمایش خواهد داد. این ویژگی نیز به كاربران كمك خواهد كرد تا متوجه باشند كه پیام دریافتی در حقیقت پیامی است كه بارها دست به دست شده و این احتمال دارد كه حاوی اخبار جعلی یا اشتباه باشد.
دو ویژگی مذكور هنوز روی این شبكه اجتماعی فعال نشدهاند و همچنان در دست توسعه و اجرا هستند. بر اساس اطلاعات منتشره از سوی WABetaInfo، انتظار میرود این ویژگیها برای اولین بار در نسخه 2.19.80 نرم افزار واتساپ روی اندروید منتشر شوند.
گفتنی است كه واتساپ پیش از این هم تلاشهای گستردهای را برای مقابله با انتشار اخبار جعلی شروع كرده بود. در همین راستا دو ماه پیش هم امكان بازنشر پیام توسط كاربران را به پنج بار محدود كرد. در حالی كه فیسبوك، مالك واتساپ این روزها بیش از همیشه به خاطر بازنشر گسترده اخبار جعلی خصوصا روی شبكه اجتماعی خود در آمریكا تحت فشار است، دیگر شبكه اجتماعی مثل واتساپ نیز فشار مشابهی را خارج از آمریكا تجربه میكنند.
به طور مثال، سال پیش در جریان انتخابات برزیل انتشار اخبار جعلی و تئوریهای توطئه در واتساپ در این كشور خبرساز شد. اخباری كه بسیاری از آنها باعث گمراهی و سوبرداشت مخاطبان میشدند. این موضوع موجب شد تا در آن زمان واتساپ ابتدا به صورت آزمایشی در هندوستان تعداد بازنشر یك پیام را برای كاربران به 20 بار محدود كند. تا پیش از آن هر كاربر میتوانست یك پیام را برای 256 نفر ارسال كند. همین زمان بود كه واتساپ استفاده از سربرگ forwarded messages یعنی پیام بازنشر شده را روی پیامهایی كه دست به دست میشدند شروع كرد. شروع این محدود سازی در هندوستان همزمان با حملات مرگباری بود كه در این كشور جنجال خبری گستردهای را به دنبال داشت. به ویژه كه انتشار گسترده اخبار جعلی در مورد كودكان ربوده شده به این جنجالها بیش از پیش دامن میزد.
با این حال محدود كردن دامنه بازنشر اگرچه به محدود شدن سرعت و شدت انتشار اخبار جعلی و اطلاعات اشتباه كمك كرد اما آنقدرها كه باید موثر نبود. كاربران همچنان میتوانستند پیام خود را درون گروههای بزرگ بیش از هزار نفره بازنشر دهند، همچنین هر كدام از این كاربران اگر فقط پنج بار هم پیام خود را بازنشر میكرد همچنان خبر پنج هزار بر بازنشر میشد.
در حقیقت مقابله با انتشار اخبار جعلی روی شبكههای اجتماعی مثل واتساپ به دلیل شیوه متفاوت انتقال پیام حتی از فیسبوك هم سختتر است. به همین دلیل است كه واتساپ در تلاش است تا شیوههای جدیدی را برای مقابله با اخبار جعلی آزمایش كند.
علمی* 9224** 9053
تهران – ایرنا- واتساپ به زودی برای مقابله جدیتر با موج رو به فزونی اخبار و اطلاعات جعلی در شبكههای اجتماعی ویژگیهای جدیدی را به شبكه اجتماعی خود اضافه خواهد كرد. ویژگیهایی كه كمك میكنند تا كاربران اطلاعات بیشتری در مورد پیشینه و ماهیت اخباری كه مشاهده میكنند به دست آورند.