۵ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۴۲
کد خبر: 83253340
T T
۰ نفر
مدیریت سرعت وسیله نقلیه، تصادفات جاده ای را كاهش می دهد

تهران- ایرنا- «فرهاد صالحیان» مدیر كل دفتر آمار، ایمنی و ترافیك سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مهمترین علت تصادفات جاده ای را سرعت غیرمجاز دانست و گفت: شهروندان باید به این موضوع به ویژه در تعطیلات نوروز توجه داشته باشند. اگر افراد سرعت وسیله نقلیه خود را مدیریت كنند، باعث كاهش تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن خواهند شد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن یكی از علل اساسی مرگ و میر در سراسر جهان به شمار می رود كه هزینه های اقتصادی زیادی را بر كشورها تحمیل می كند. در ایران نیز هر از گاهی مرگ تعدادی از مسافران در یك سانحه خبرساز می‌شود تا آنجا كه به صورت مداوم هر ماه صدها تَن در تصادفات رانندگی جاده ای جان خود را از دست می دهند كه این آمار و ارقام در نوروز و با توجه به افزایش مسافرت ها بیشتر می شود.

از این رو شهروندان باید علاوه بر شناخت نقاط پرریسك جاده ای، در هنگام رانندگی به موارد مختلفی كه مسوول مربوطه در این زمینه هشدار می دهند، توجه داشته باشند تا زندگی خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

با توجه به افزایش حجم مسافرت های نوروزی، پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در خصوص عوامل اصلی و نقاط پرریسك در تصادفات جاده ای با «فرهاد صالحیان» مدیر كل دفتر آمار، ایمنی و ترافیك سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به گفت وگو پرداخته است.

در ادامه متن كامل این گفت وگو را می خوانیم:
**ایرنا: وضعیت تصادفات رانندگی جاده ای در ایران و جهان چگونه است؟
***صالحیان: 16 هزار و 201 تَن در 1396 خورشیدی در تصادفات رانندگی جاده ای جان خود را از دست داده اند و این مهم در جهان یك میلیون و 350 تَن بوده و این عامل در جهان هشتمین علت مرگ و میر نیز عنوان شده است اما در ایران سومین علت مرگ و میر محسوب می شود. همچنین در جهان برای سنین پنج تا 29 سال تصادفات جاده ای نخستین علت مرگ و میر به شمار می رود كه نیمی از آن به دوچرخه سواران و موتورسواران مربوط می شود. معمولاً مرگ و میر در كشورهای كم درآمد نسبت به كشورهای با درآمد بالا سه برابر این اتفاق می افتد كه ایران نیز جزو این كشورهاست.

**ایرنا: برای ارزیابی تصادفات رانندگی جاده ای از چه شاخص هایی استفاده می شود؟
***صالحیان: برای ارزیابی تصادفات جاده ای 2 شاخص بین المللی وجود دارد. یكی تعداد تلفات رانندگی در 100 هزار جمعیت است كه در این شاخص متوسط نرخ جهانی 18.2 درصد، در شرق مدیترانه 18 درصد و در ایران 20 درصد محسوب می شود كه با نرخ جهانی آن اختلاف چندانی ندارد. در ایران در 10 سال گذشته این عدد كاهش داشته و از 1380 تا 1396 خورشیدی این عدد 38 درصد كمتر شده است. اگرچه در 1397 خورشیدی افزایش 2.2درصد پیدا كرد.

شاخص دوم ارزیابی تصادفات جاده ای تلفات رانندگی با 10 وسیله نقلیه به شمار می رود كه در آن متوسط نرخ جهانی 6.4 درصد اعلام شده كه ایران از 1380 تا 1396 خورشیدی كاهش 80 درصدی داشته و به 4.9 درصد رسیده است.

**ایرنا: تلفات ناشی از تصادفات جاده ای در ایران مربوط به كدام قشر است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده برای كاهش این آمارها چه اقدام هایی انجام می دهد؟
***صالحیان: نیمی از تلفات جاده ای در ایران كاربران آسیب پذیر هستند؛ یعنی عابران پیاده، موتورسواران و دوچرخه سواران و همچنین در سطح جهانی عابران پیاده و دوچرخه سواران 26 درصد از كل جمعیت كشته شده در تصادفات جاده ای را تشكیل می دهند. در صورتی كه در ایران 22 درصد است زیرا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال های گذشته برای كاربران آسیب پذیر در جاده ها كلاس های آموزشی برقرار می كند؛ یعنی دانش آموزان مقطع ابتدایی و دبیرستان را كه از سطح جاده عبور می كنند، به آشنایی با فرهنگ ترافیك و عبور از خیابان و جاده آشنا می پردازند. سازمان راهداری به دانش آموزانی كه با موتور سیكلت به مدرسه می روند علاوه بر آموزش كلاه ایمنی به صورت رایگان داده است.

**ایرنا: با توجه به تعطیلات نوروز و افزایش سفر شهروندان، برای جلوگیری از تصادفات جاده ای در زمان باید چگونه عمل كرد؟
***صالحیان: برای جلوگیری از تصادفات جاده ای به خصوص در عید نوروز باید اطلاع رسانی هایی انجام شود تا شهروندان در این زمینه آشنایی كامل پیدا كنند و اینگونه تلفات جاده ای نداشته باشیم. مردم باید بدانند، برپایه آمارها، اگر راننده و سرنشین جلو از كمربند ایمنی استفاده كنند، 45 تا 50 درصد ریسك مرگ و میر را كاهش می دهد و اگر سرنشین های عقب كمربند ایمنی ببندند، 25 درصد این ریسك كمتر می شود. همچنین شهروندان باید بدانند كه استفاده از كلاه ایمنی 42 درصد صدمه های منجر به مرگ را كم می كند و از 69 درصد جراحات می كاهد. همچنین استفاده از تجهیزات برای كودك در هنگام رانندگی حداقل 60 درصد تلفات را كاهش می دهد و استفاده از تجهیزات تقویت كننده ایمنی برای كودكان هشت تا 12 سال باعث كاهش 19 درصدی صدمات می شود.

**ایرنا: مهمترین علت تصادفات جاده ای به خصوص در عید نوروز چه عواملی است؟
***صالحیان: مهمترین علت تصادفات جاده ای سرعت غیرمجاز است. شهروندان باید به این امر به خصوص در نوروز توجه داشته باشند و بدانند كه اگر یك درصد افزایش در میانگین سرعت وجود داشته باشند، موجب چهار درصد افزایش ریسك تصادفات فوتی و سه درصد تصادفات شدید می شود. در صورتی كه پنج درصد كاهش در میانگین سرعت، 30 درصد تلفات را كم می كند. بنابراین باید دانست كه اگر شهروندان در عید نوروز سرعت وسیله نقلیه خود را مدیریت كنند، باعث كاهش تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن می شوند.

**ایرنا: استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی چه ارتباطی با تصادفات جاده ای دارد؟
***صالحیان: بسیاری از تصادفات جاده ای ناشی از استفاده تلفن همراه هنگام رانندگی است زیرا استفاده از آن این وسیله، احتمال وقوع تصادف را چهار برابر افزایش می دهد و باعث كاهش 50 درصدی عكس العمل راننده می شود؛ یعنی راننده هنگامی كه خطر را می بیند، مغز فرمان می دهد كه پای خود را بر روی پدال ترمز بگذارد كه به این مدت زمان، تعقل اراده می گویند؛ یعنی 25 صدم ثانیه تا 2.25 زمان می برد. از این رو به هر مقدار كه بتوان این زمان را كاهش داد و دقت در رانندگی را بالا برد، شدت تصادف نیز كاهش پیدا می كند. در ایران از 1384 تا 1396خورشیدی، تصادف ها كاهش پیدا كرده است اما در 1397خورشیدی 2. 2 درصد افزایش داشته ایم، به این گونه كه تصادفات این سال در درون شهر 3.9 درصد كاهش، در برون شهر 1.6 درصد افزایش و در راه های روستایی 8.5 درصد افزایش پیدا كرده است.

**ایرنا: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای كاهش تصادفات جاده ای چه تدابیری اندیشیده است؟
***صالحیان: در عید نوروز از تمام دستگاه های اجرایی درخواست خودرو شده تا هر كدام 2 دستگاه در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار دهند تا به عنوان پلیس نامحسوس و با حضور نیروهای پلیس در جاده ها تردد كنند. این سازمان برای كاهش تصادف ها در عید نوروز، دوربین های پایه ثابت و متحرك نصب كرده است و سرعت ها را كنترل می كند زیرا تخطی از سرعت مطمئنه، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو بیش از 60 درصد تصادف ها را شامل می شود.

همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای تعطیلات نوروز 150 محور پرریسك را كه 50 درصد تصادف ها در آنها صورت می پذیرفت، شناسایی كرده است تا بتواند از تصادف ها جلوگیری كند. ایران 212 هزار كیلومتر جاده دارد كه 50 درصد تصادف ها تقریباً در 10 هزار كیلومتر آن اتفاق می افتد، از این رو سازمان برای تعطیلات نوروز بیشتر توان خودروهای نظارتی در حمل و نقل جاده ای خود را بر روی این 10 هزار كیلومتر گذاشته و محورهای پرریسك را شناسایی و به مركز استان ها اعلام كرده است.

پژوهشم9370**2002**9131
۰ نفر