۵ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۴
کد خبر: 83253382
T T
۰ نفر

امام زادگان گيلان؛ حريم امن مسافران نوروزي

۵ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۲۴
کد خبر: 83253382
امام زادگان گيلان؛ حريم امن مسافران نوروزي

رشت - ايرنا - امام زادگان و بقاع متبركه از مواهب الهي و مكاني براي رسيدن به آرامش و حريم امني براي مسافران و گردشگران در ايام نوروز است.

امام زاگان محلي سرشار از آرامش و پناهگاهي براي مومنان است، نوروز فصل شكوفايي و سرسبزي فرصتي براي ايجاد تحول و دستيابي به آرامش معنوي است كه در جوار امام زادگان مي توان به اين مهم دست يافت.
امام زادگان و بقاع متبركه گيلان به عنوان جاذبه هاي گردشگري اين استان مكاني مناسب و زيبا براي آرامش روحي و معنوي مسافران و زائران است، اين امام زادگان در همه ايام سال بويژه در نوروز شاهد حضور گرم زائران از مناطق مختلف كشورست.
بر اساس اعلام اوقاف و امور خيريه گيلان، 60 درصد امام زادگان و بقاع متبركه استان در مناطق بكر و طبيعي وجود دارد كه گردشگران زيادي را به سوي خود جذب مي كند، بنابراين ايام نوروز فرصت مناسب براي بهره مندي از آرامش در اين امام زادگان است.
گيلان داراي بيش از 900 بقعه متبركه و امام زاده است كه در ادامه اين گزارش به معرفي تعدادي از امام زادگان شاخص استان پرداخته شد.

** رشت؛ آستان مقدس فاطمه اخري (س)
اين بقعه متبركه يكي از مشهورترين بقاع متبركه گيلان در محله ساغريسازان رشت واقع شده است، بر اساس شجرنامه موجود وي دختر امام موسي كاظم عليه الاسلام و خواهر امام رضا (ع) و خواهر كوچكتر حضرت معصومه (س) است، بناي اين حرم مطهر به مساحت، حدود دو هزار مترمربع در دو طبقه زيرين و فوقاني، داراي شبستان، مسجد، تربت خانه ، سالن اجتماعات، موزه، كتابخانه و مكاني براي عرضه محصولات فرهنگي، سالن غذاخوري ، سرويس بهداشتي و وضوخانه است.
ضريحي طلا اندود و مشبك بر روي مرقد اين بانوي بزرگوار نصب است، اين حرم مورد احترام شديد مردم شهرستان رشت و استان گيلان است.

** رشت؛ آستان امام زاده هاشم (ع) رشت
اين آستان مقدس يكي از مشهورترين و معتبرترين بقاع متبركه استان گيلان در منطقه اي به همين نام در 32 كيلومتري شهرستان رشت در كنار جاده ترانزيت رشت به تهران در تپه اي مشرف بر جاده و رودخانه بزرگ سفيدرود واقع شده است.
بر اساس تحقيقات به عمل آمده، وي ابوهاشم علي الحسني از سادات بزرگ و علويان روحاني سده چهارم هجري است، بناي اين آستان مقدس هشت ضلعي و از آجر ساخته شده و در داخل حرم آينه كاري شده و ازاره و ديوار تا ارتقاع يك متري سنگ كاري شده است و ابياتي از ترجيح بند محتشم كاشاني روي سنگ مرمر نوشته شده است.
اين آستان مقدس به ارتقاع شش متر از خارج طرحي عالي دارد، ضريحي مشبك و طلا اندود بر روي مرقد امام زاده نصب است، اين حرم حدود يك هكتار و نيم زمين داشته و زائرسرا، هتل، بازارچه، بنايي با شكوه و عالي ، كوه و رودخانه باعث شده كه اين بقعه يكي از مراكز پرجمعيت آمد و شد زائران و مسافران باشد.

**آستانه اشرفيه؛ آستانه مقدس سيد جلال الدين اشرف (ع)
يكي از مشهورترين امام زادگان شمال ايران حضرت سيد جلال الدين اشرف (ع) است كه به قول مشهور فرزند امام موسي كاظم عليه السلام است، بناي اين حرم مطهر به مساحت يك هزار و 300 مترمربع شامل شبستان، مركز فرهنگي قرآني، روضه هاي منوره، مسجد، رواق و كفشداري است.
ضريح مطلا مشبك بر روي مرقد امام زاده نصب است و سراسر ديوار داخلي بقعه آينه كاري است، ديوار داخلي بقعه با كاشي ها و كتيبه هاي عالي مزين به آيات كلام الله مجيد آراسته شده، اين بقعه باعث شده كه شهرستان آستانه اشرفيه به عنوان پنجمين شهر مذهبي و زيارتي كشور شناخته شود.

** لنگرود؛ حرم مطهر آقا سيد محمد (ع) سپيد آستانه
اين حرم مطهر، در شهرستان لنگرود در وسط خيابان سعدي واقع است، بر اساس شجره نامه و به اعتقاد اهالي، ايشان از فرزندان امام موسي كاظم (ع) است، بنا به مساحت 650 متر از آجر ساخته شده و شامل مسجد، روضه منوره ، كفشداري و آبدارخانه است.
گنبد نقره اي 6 متري و چهار متري گلدسته فلزي در چهار طرف بقعه و كاشي كاري هاي عالي داخل و خارج بقعه و سنگ كاري روضه منوره آن باعث شده كه اين حرم مطهر يكي از زيباترين بقاع شاخص شرق گيلان باشد.

**بندرانزلي؛ آستان مقدس بي بي حوريه (س)
اين آستان مقدس در كنار جاده اصلي ورود به شهرستان بندرانزلي قرار دارد، بر اساس شجره نامه موجود ايشان از نوادگان امام موسي كاظم (ع) است، بر حسب تحقيق وي از ساداتي بود كه در اين منطقه زندگي مي كرد.
بناي اين آستان مقدس به مساحت 800 مترمربع از آجر ساخته شده و داراي گنبد به ارتفاع 6 متر و سه گلدسته زيبا است، اين آستانه مقدس داراي امكاناتي همچون زائر سرا و پاركينگ است.

**شفت؛ حرم مطهر امام زاده ابراهيم (ع)
اين حرم مطهر در روستاي امام زاده ابراهيم شهرستان شفت قرار دارد كه يكي از معروفترين و مشهورترين بقاع متبركه گيلان است، بر اساس شجره نامه موجود وي فرزند امام موسي كاظم (ع) است، گنبدي با پوشش استيل و دو گلدسته به ارتقاع 9 متر در بالاي بام آن خودنمايي مي كند، ضريحي مشكب و آهني بر روي مرقد امام زاده نصب شده است.
دهكده زيبا و كوهستاني امام زاده ابراهيم (ع) با داشتن مهمان پذير، بازارچه سنتي و چشمه آب سرد و آبشار هر ساله مسافران زيادي را در خود پذيرا است.

** آستارا؛ حرم مطهر امام زادگان ابراهيم و قاسم (ع)
اين حرم مطهر در پنج كيلومتري شهرستان آستارا قرار دارد، اين حرم مطهر مدفن دو تن سادات علوي است كه نسب آنان از نوادگان امام موسي كاظم عليه السلام است، اين آستان مقدس نه تنها مورد توجه مردم گيلان است بلكه زائران از كشورهايي همچون آذربايجان نيز در قالب كاروان هاي زيارتي خدمت اين امام زادگان عظيم الشأن شرفياب مي شوند.

** رودسر؛ آستان مقدس امام زادگان سيد مرتضي و سيد ابراهيم (ع)
اين آستان مقدس در روستاي زيباي ماچيان در شهرستان رودسر قرار دارد، بر اساس شجره نامه اين امام زادگان عظيم كه بسيار مورد احترام اهالي منطقه نيز مي باشند از نوادگان امام موسي كاظم عليه السلام هستند، حرم مطهر اين امام زادگان بزرگوار همواره مورد توجه اهالي و مردم شهرستان رودسر قرار مي گيرد و مراسم هاي سنتي و مذهبي زيادي در اين استان مقدس برگزار مي شود.

**رودبار؛ حرم مطهر امام زاده محمد و امام زاده هادي (ع)
اين آستان مقدس در روستاي شاه شهيدان واقع در ارتفاعات رودبار واقع است، تمام آثار قديمي اين آستان مقدس در بازسازي از بين رفته ، به اعتقاد اهالي اين دو تن از فرزندان امام زين العابدين عليه السلام هستند.
علم اين آستان مقدس در مراسم به نام علم واچيني هنگامي كه 35 روز از تابستان مي گذرد، بسته مي شود و به مدت 10 شب همانند ايام محرم مراسم روضه خواني، مداحي و سينه زني در آستان مقدس برگزار مي شود و در همين روز با حضور عده اي از زائران مراسم علم واچيني برگزار مي شود، اين مراسم دوستداران زيادي دارد كه برگزاري آن به مشهوريت اين آستان مقدس افزوده است.

** ماسال؛ حرم مطهر آقا مهر علي و رضا علي (ع)
اين دو امام زاده بزرگوار از نوادگان امام موسي كاظم (ع) هستند كه مرقد مطهر آنان در روستاي زيباي شالماي شهرستان ماسال واقع شده، بناي اين حرم مطهر به مساحت 200 مترمربع است و داراي يك گنبد و دو مناره است و قسمتي از معجر و صندوق قديمي در وسط اين بنا حفظ شده ، اين حرم مطهر در زميني به متراژ 500 متر قرار دارد كه داراي يك مسجد نيز است.

** تالش؛ بقعه متبركه بابا اسماعيل (ع)
بقعه متبركه بابا اسماعيل (ع) كه روستاي تره طول شهرستان تالش در كنار اتوبان تالش به آستارا قرار دارد، اين مكان مقدس همه روزه مورد زيارت اهالي با فرهنگ روستا و نيز مسافران و زائراني است كه در حال عبور از اين اتوبان هستند.

** چولاب كوچصفهان؛ آستان مقدس امام زاده قاسم (ع)
روستاي چولاب از توابع بخش كوچصفهان شهرستان رشت است و در كيلومتر 22 بزرگراه رشت به آستانه اشرفيه واقع است، روستاي چولاب حدود 6 كيلومتر با شهر آستانه اشرفيه و هفت كيلومتر با شهر كوچصفهان فاصله دارد و مرقد مطهر يكي از نوادگان امام موسي كاظم عليه السلام نيز در خود جاي داده است.
آستان مقدس امام زاده قاسم عليه السلام همچون نگيني در دل روستاي سرسبز چولاب مي درخشد و باعث بركت و اعتبار اين روستا در سطح منطقه است، حرم مطهر امام زاده قاسم (ع) با هدف توسعه بنا و نوسازي آن در حال بازسازي است و در آن امكاناتي همچون كتابخانه ديجيتال ، مركز فرهنگي و قرآني ، زائرسرا و ... وجود دارد.

**آرامش بهاري در امام زادگان
طرح نوروزي آرامش بهاري در 244 بقعه متبركه و امام زاده گيلان فعال شده كه در اجراي اين طرح بيش از 200 مبلغ اعزامي و بومي مشاركت دارند و سه هزار خادم فرهنگي بقاع متبركه و امام زادگان براي استقبال از مهمانان نوروزي آماده هستند.
طرح آرامش بهاري در هشت امام زاده شاخص گيلان به صورت ويژه اجرا شده، در اجراي اين طرح، خدماتي از جمله برپايي خيمه معرفت، اقامه نماز در دو نوبت ظهر و مغرب، حضور دائمي پنج مبلغ، فعاليت غرفه كودكان، پاسخگويي به مسائل شرعي، مشاوره خانواده ارائه مي شود.
راه اندازي ايستگاه همه واقف باشيم در 50 بقعه شاخص استان گيلان، ايستگاه سلامت در 11 بقعه و ويزيت رايگان و عرضه محصولات فرهنگي از ديگر برنامه‌ هاي طرح آرامش بهاري است.
بر اساس آخرين آمار، استان گيلان داراي افزون بر پنج هزار موقوفه و بيش از 900 بقعه متبركه است.
7286/2007