۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۴:۲۷
کد خبر: 83253950
T T
۰ نفر
مناقشه موافقان و مخالفان ايجاد اينترنت مستقل در روسيه

مسكو - ايرنا - ايجاد اينترنت مستقل، اين روزها به مناقشه اي در جامعه روسيه تبديل شده و علاوه بر اينكه در مجلس دوما مخالفان و موافقان نظرات خود را دارند اما عده اي از مردم با تجمع هاي خياباني اعتراض خود را به اين طرح نشان مي دهند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ايرنا، لايحه ايجاد اينترنت مستقل چندي پيش در شور نخست دوماي روسيه با 334 راي موافق و فقط 47 راي مخالف روبرو شد.
مسئولان دولتي و نمايندگان موافق اين طرح معتقدند كه ايجاد اينترنت مستقل در روسيه به اين معني نيست كه اين كشور از شبكه اينترنت جهاني خارج مي شود بلكه آماده شدن براي روزي است كه آمريكا دكمه قطع اينترنت روسيه از جهان را فشار دهد.
به عقيده بسياري از سياستمداران روس، آمريكا كه بيش از 66 بسته تحريمي عليه مسكو وضع كرده، و تلاش دارد اموال و دارايي هاي سرمايه داران روس را به اشكال مختلف ضبط كند بعيد نيست كه روزي هم به فكر تحريم اينترنتي روسيه بيافتد.
'آندره لوگووي' يكي از مولفان اين طرح از حزب ليبرال دمكرات روسيه كه فردي ملي گرا است در نطقي در دوماي روسيه گفت كه هدف از تصويب اين لايحه قطع شبكه اينترنتي در روسيه نيست.
وي افزود: هدف ما اين است كه امكاناتي بوجود آوريم كه در صورت اقدامات خصمانه عليه روسيه، به شهروندان روس امكان داده شود به استفاده از اينترنت به زندگي روزمره خود بدون مشكل ادامه دهند.
به گفته اين افسر سابق سازمان امنيت فدرال روسيه، هدف ديگر لايحه قانوني، بازرسي تمام خطوط ارتباطي در روسيه است كه بسياري از آن هيچ اطلاعي ندارند.
طرفداران ايجاد اينترنت مستقل در روسيه همچنين معتقدند كه بايد اطلاعات مربوط به كاربران روس در فضاي مجازي تا حد امكان از كشور خارج نشود.
آنها مي گويند كه بسياري از سرورهاي اينترنتي روسيه در خارج از كشور قرار دارند و اطلاعات كاربران روس از اين طريق از سوي كشورهاي ديگر و بويژه سازمان هاي اطلاعاتي كنترل مي شود.
در دوماي روسيه نمايندگان طرفدار ايجاد اينترنت مستقل خاطرنشان مي كنند كه لايحه قانوني ايجاد اين اينترنت، اپراتورهاي اينترنتي را موظف مي كند در تجهيزات خود سامانه اي را براي مقابله با تهديدها اعمال كنند.
بر اساس اين لايحه، سازمان فدرال نظارت بر ارتباطات جمعي روسيه بايد بطور رايگان اين تجهيزات فني را در اختيار شركت هاي اينترنتي قرار دهد.
در اين لايحه همچنين استفاده از سيستم ويژه نرم افزاري به نام 'دي پي آي'(DPI) براي فيلتر كردن سايت ها و منابع اينترنتي غيرمطلوب پيش بيني شده است.
در مجموع مي توان گفت طرفداران ايجاد اينترنت مستقل در روسيه معتقدند كه اگر آماده مواجهه با تهديد آمريكا در اين حوزه نباشند، بزودي غافلگير خواهند شد.

** مخالفان ايجاد اينترنت مستقل چه مي گويند؟
به عقيده مخالفان ايجاد اينترنت مستقل در روسيه، اين اقدام ضمن اينكه هزينه زا است، عملا بي فايده است و تنها انرژي و زمان متخصصان را مي گيرد ضمن اينكه باعث كند شدن اينترنت و افزايش هزينه هاي خدمات اينترنتي بر مردم مي شود.
سناتور 'آندره كليشاس' عضو شوراي فدراسيون روسيه و از مولفان طرح ايجاد اينترنت مستقل مي گويد: اجراي اين طرح 20 ميليارد روبل (حدود 300 ميليون دلار) هزينه دربر خواهد داشت.
در همين حال 'اولگ ايوانف' معاون وزير ارتباطات در جلسه دوماي روسيه خاطرنشان كرد كه هنوز نمي توان هزينه واقعي ايجاد اينترنت مستقل در روسيه را برآورد كرد.
'سرگئي ايوانف' نماينده دوما از حزب ليبرال دمكرات و عضو كميسيون محاسبات دوما نيز از منتقدان ايجاد اينترنت مستقل در روسيه است و در جمع خبرنگاران گفته كه اين طرح بي فايده است.
برخي مي گويند كه دولت نيز از وضع و شرايط ايجاد اينترنت مستقل در اين كشور ناراضي است، زيرا وظيفه بازرسي و نظارت بر آن به عهده سازمان نظارت بر ارتباطات جمعي قرار مي گيرد در حاليكه اكنون وزارت ارتباطات روسيه اين وظيفه را برعهده دارد.
با اين وجود 'دميتري پسكوف' سخنگوي كرملين پس از اعتراضات خياباني در خصوص اينترنت مستقل اظهار داشت كه هدف قطع ارتباط روس ها با جهان خارج نيست بلكه اتخاذ تدابير لازم براي زماني است كه اقدام خصمانه عليه روسيه در حوزه اينترنت صورت بگيرد.
مخالفان چنين اينترنتي همچنين بر اين باورند كه با نصب سيستم فيلترينگ در اينترنت روسيه، احتمال آن وجود دارد كه سرعت اينترنت كاهش يابد.
ديوان محاسبات روسيه نيز تاكنون از لايحه ايجاد اينترنت مستقل حمايت نكرده و نمايندگان اين سازمان معتقدند كه اجراي اين طرح هزينه هاي اضافي دربر دارد و بخاطر آن هزينه خدمات اينترنتي و كالاهاي مرتبط با اين بخش در روسيه افزايش خواهد يافت.
به گزارش رسانه هاي روسي، بخش تجاري روسيه نيز از طرح ايجاد اينترنت روسي انتقاد كرده زيرا در اين طرح ايجاد سرورهاي اينترنتي در روسيه پيش بيني شده در حاليكه اكنون 11 سرور مادر در روسيه وجود دارد.
در تجمع اعتراضي كه اواسط اسفند سال گذشته توسط حزب 'ليبرتاريانسكي' (آزاديخواهي) روسيه در مسكو و چند شهر روسيه برگزار شد، شركت كنندگان، ايجاد اينترنت مستقل را انزواي اينترنتي روسيه خواندند.
با وجود تداوم انتقادها از طرح ايجاد اينترنت مستقل در ميان مردم، محافل سياسي و پارلماني اين كشور، بنظر مي رسد با توجه به موقعيت برتر حاميان اين طرح و حمايت گسترده از آن از سوي نهادهاي قدرت، اين طرح بزودي به اجرا گذاشته شود.
پيشتر طرح كنترل سيستم هاي تلفن همراه و پيام رسان ها، طرح ايجاد سامانه پرداخت هاي بانكي به نام «مير» و طرح مبادله اطلاعات بانكي موسوم به سوييفت روسي با وجودي كه هزينه هنگفتي بر اقتصاد روسيه تحميل مي كرد با هدف مقابله احتمالي با اقدامات خصمانه آمريكا به اجرا درآمدند.
اروپام ** 1346 ** 1071