۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83254088
T T
۰ نفر
مواد شیمیایی موجود در گرد وخاك خانگی، عامل چاقی كودكان

تهران – ایرنا – مطالعات جدید نشان می‌دهد، گردوخاك خانگی حاوی ذرات شیمیایی هستند كه عملكرد غدد درون‌ریز را مختل كرده و سبب رشد و تكثیر سلول‌های چربی و چاقی و اضافه وزن كودكان می‌شوند.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیكال ساینس، این مطالعه برای اولین بار است كه ارتباط ذرات شیمیایی خانگی و سوخت و ساز كودكان را مورد بررسی قرار می‌دهد.
مطالعات قبلی بر روی مدل‌های حیوانی، نشان داد قرارگرفتن در معرض مواد شیمیایی تجمع تری‌گلیسیرید را افزایش داده و منجر به چاقی می‌شود. مطالعات دیگری ارتباط مواد شیمیایی خانگی با اختلال در عملكرد غدد درون ریز در انسان را تصدیق كردند.
محققان دانشگاه دوك در نیویورك، 194 نمونه از گردوخاك خانگی را بررسی و مواد شیمیایی نمونه‌ها را در آزمایشگاه استخراج كردند. سپس این مواد از نظر قابلیت ترویج رشد سلول‌های چربی در یك مدل سلولی مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد حتی غلظت بسیار كم این مواد می‌تواند منجر به تكثیر و رشد سلول‌های چربی شود. بر اساس آمار آژانس حفاظت از محیط زیست آمریكا، كودكان روزانه در معرض 60 تا 100 میلی‌گرم از این مواد قرار می‌گیرند.
محققان در ادامه آزمایش‌ها بیش از 100 ماده شیمیایی مختلف را در ذرات گردو خاك خانگی شناسایی كردند كه حدود 70 درصد آن با رشد و تكثیر سلول‌های چربی و چاقی و اضافه وزن مرتبط هستند. این مواد شیمیایی ناشی از مواد شوینده، انواع پاك‌كننده‌های خانگی، رنگ و لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.
نتایج این مطالعه در نشست سالانه 2019 انجمن غدد درون ریز در نیو اورلئان ارائه شده است.
علمی**9259**1485
۰ نفر