۶ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۴۵
کد خبر: 83254837
T T
۰ نفر

دبیر هیات دولت: كار دولت تعطیلی بردار نیست

۶ فروردین ۱۳۹۸، ۸:۴۵
کد خبر: 83254837
دبیر هیات دولت: كار دولت تعطیلی بردار نیست

تهران- ایرنا- دبیر هیات دولت می گوید: كار دولت به عنوان نماد اداره كشور تعطیلی بردار نیست، در تعطیلات نوروز هم بخش های زیادی از دستگاه های اجرایی فعال هستند و كارها و وظایف خود را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نوروز فرا رسیده و تعطیلات سال جدید آغاز شده است، بخش زیادی از مردم ایران در ایام نوروز یا در سفر و یا مشغول استراحت هستند؛ برای شروع سال جدید تجدید قوا می كنند تا سال 1398 را با روحیه مضاعف و با تلاش بیشتر برای كسب موفقیت آغاز كنند.
دولت تلاش كرده است به روال هر سال در نظام خدمت رسانی، امنیتی و انتظامی و امدادرسانی به مردم وقفه ای ایجاد نشود و مردم در ایام تعطیلات احساس آرامش و امنیت كنند. با این حال تداوم ارائه خدمات به مردم ،نیازمند یك سری تدابیر، تمهیدات، مقدمات و هماهنگی های بخشی و بین بخشی و فعالیت مستمر و شبانه روزی نظام خدماتی دستگاه های دولتی در حوزه های مختلف امنیتی، انتظامی، بهداشتی، زیرساختی و ارتباطی و ... است كه حداقل از یك ماه قبل از پایان سال 97 برنامه ریزی و آغاز شده و تا پایان تعطیلات تداوم دارد.
با این حال وقوع حادثه نابهنگام سیل در برخی از مناطق كشور تعداد زیادی از دستگاه های اجرایی كشور را درگیر كرده و دولت تمام توان و ظرفیت های موجود را برای كاهش آلام مردم آسیب دیده از این حادثه بسیج كرده است.
آغاز سال جدید و نوروز بهانه ای شد تا با «محسن حاجی میرزایی»دبیر هیات دولت، درباره سال 97 و اقدامات و دستاوردهای سال دوم دولت دوازدهم گفت و گو كنیم؛ صحبت هایی كه از نوروز و تعطیلات و كار و آماده باش دولت در حادثه سیل در استان های شمالی شروع شد و به ساعت كاری روزانه و سفر و انجمن خیریه همسران اعضای و لوایح و قوانین مهم دولت در سال گذشته رسید.

**ایرنا: به عنوان كسی كه با دولتمردان و وزیران در ارتباط هستید، آیا كار در دولت تعطیلات دارد؟
حاجی میرزایی: پنج سال از دولت اول و دوم آقای دكتر روحانی می گذرد، در تمام این چند سال طبق روال، دولت تمام جلسات خود را برگزار كرده است، حتی در روزهایی كه بین دو روز تعطیل بوده است، دولت مصمم بود حتما جلسات خود را تشكیل دهد.
دولت نماد اداره كشور است و نماد اداره كشور تعطیلی بردار نیست، حتی در روزهای تعطیل نوروز؛ همین الان بخش های زیادی از دولت در اقصی نقاط كشور فعال هستند و كارها و مسئولیت های خود را انجام می دهند تا مردم در آسایش و امنیت باشند؛ ما نیز به عنوان مجموعه ای كه كار تمهید مقدمات و موضوعات قابل طرح در دولت را انجام می دهد، كار را از همان روز نخست سال، آغاز كرده ایم.

**سیل این چند روز ابتدای سال دولت را كاملا درگیر كرد؟
حاجی میرزایی: وقتی در بخشی از كشور مشكلی ایجاد می شود و چندین استان و دستگاه و سازمان را درگیر می كند، دیگر زمان، تعطیلات و شب و روز مطرح نیست؛ همان طور كه افكار عمومی حساس می شود، دستگاه های اجرایی و دولت نیز آماده و بسیج می شوند.
سیل همین چند روز در برخی مناطق كشور نیز از همین دست بود؛ از همان ابتدا رییس جمهوری و معاون اول رییس جمهوری دستورات لازم را صادر كردند، از سیستم ها و دستگاه های مختلف كشور گزارش گیری ها انجام می شد، آقای دكتر جهانگیری خود عازم منطقه شد؛ وقتی چنین اتفاقاتی در كشور پیش می آید تمام دستگاه ها از نقطه صفر عملیاتی تا عالی ترین سطح برای مدیریت بحران، ارزیابی میزان خسارت، اقدام و عملیات و حتی مدیریت فضای رسانه ای كشور، پای كار می آیند.
در این اتفاقات تقریبا همه بدنه دولت در حالت آماده باش قرار می گیرد، حساسیت ها افزایش می یابد و تمهیدات برای مهار و مدیریت بحران پیش بینی می شود؛ معمولا در چنین مواردی نماینده ویژه نیز مشخص می شود.
برای سیل این چند روز در استان های شمالی، به جز مقامات استانی، استان های همجوار درگیر عملیات كمك رسانی بودند،وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری تعیین شد و به همراه شخص وزیر كشور(عبدالرضا رحمانی فضلی) برای هماهنگی بین دستگاه هایی، امدادرسانی و... و ارزیابی میدانی از شرایط و خسارت ناشی از سیل، عازم منطقه شدند.
در این شرایط دیگر تعطیلات و نوروز مطرح نیست و حفظ جان و مال مردم، كنترل و مدیریت بحران، امدادرسانی، خدمات لجستیكی، اورژانس و كاهش و توقف خسارات، در صدر اولویت دولت و كشور قرار می گیرد.

**ایرنا:برای كمك رسانی و جبران خسارت سیل زدگان چگونه عمل می شود؟
حاجی میرزایی: برای كمك رسانی در كوتاه ترین زمان نهادهای امدادی از قبیل هلال احمر و اورژانس و مدیریت بحران فعال شدند و به تدریج كه ارزیابی دقیق تری از ابعاد رویداد به دست آمد بخش های دیگرهم وارد عمل شدند.در كنار این ها حضور و مشاركت مردم و نهادهای مردمی چشمگیر بوده است.
دستگاه های اجرایی و امدادی به جهت مسئولیتی كه دارند، از لحظه وقوع سیل تا سامان گرفتن زندگی مردم فعال هستند؛ در این نوع حوادث به جهت گستردگی و ابعاد آن ممكن است نواقصی هم مشاهده شود كه خوشبختانه این نواقص با توجه به گستردگی شبكه های اطلاع رسانی به سرعت شناسایی می شود.
در حوادث طبیعی شناسایی و اندازه گیری ابعاد خسارات و تهیه پیشنهاد به عهده وزارت كشور است و دولت بر اساس پیشنهاد وزارت كشور و تایید سازمان برنامه و بودجه درباره جبران خسارات و كمك های مالی و اعتباری تصمیم گیری می كند.

** ایرنا:میزان اعتباری كه دولت برای جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی در سال 97مصوب كرد؛ چه میزان بود؟
حاجی میرزایی: كشور ما در منطقه ای است كه همواره در معرض بلایای طبیعی گوناگون طبیعی، سیل، توفان و زمین لرزه و ... قرار می گیرد برای همین جبران خسارت همواره از موضوعات اصلی مصوبات دولت است؛ دولت در سال 97 حدود 24هزار 500میلیارد ریال اعتبار هزینه ای و 35 هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار تملك دارایی برای جبران خسارت ناشی از بلایای طبیعی و تسهیلات بانكی با سود پایین برای خسارت دیدگان اختصاص داده است.

**ایرنا: در مورد فعالیت ساختار اداری دولت و كمیسیون ها معمولا كار از چه زمان آغاز می شود؟
حاجی میرزایی: برخی از كمیسیون های دولت حتی تمام تعطیلات را نیز كار می كنند، من نیز به عنوان دبیر هیات دولت، به اتفاق معاونان در محل كار حضور داریم و در طول تعطیلات در دسترس هستیم.علاوه بر روزهای كاری،در روزهای تعطیل هم با برنامه ریزی شیفتی در دسترس هستیم تا اگر شرایط خاصی ایجاد شد، بتوانیم به مسئولیت های خود عمل كنیم.
وزیران، معاونان رییس جمهوری و مدیران ارشد و اعضای دولت به دلیل بار مسئولیتی كه پذیرفته اند، عملا نمی توانند مسئولیت های خانوادگی خود را به نحو مناسب و شایسته انجام بدهند و دركنار خانواده خود باشند.در طول سال نیز بیشتر اعضای دولت روزهای پنجشنبه كه كار دستگاه های اجرایی تقریبا نیمه تعطیل است به سفرهای كاری استانی می روند؛ روزهای دیگر را نیز از صبح زود تا شب مشغول كار و فعالیت هستند و افتخار هم می كنند. به هر حال همه ما مسئولیتی را در قبال مردم و كشور پذیرفته ایم و این مسئولیت اقتضا می كند با تمام توان و جدیت، برای رفاه و آسایش و امنیت مردم كار و تلاش كنیم.

**ایرنا: آیا در دولت برای افزایش و كاهش تعطیلات نوروزی و یا تعطیلات در طول سال مباحثی مطرح شده است؟
حاجی میرزایی: این موضوع چندین بار در دوره های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، اما اساسا این كه «ایران روزهای تعطیل زیادی دارد» گزاره درستی نیست؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش تحقیقی مفصل و دقیقی انجام و تعطیلات كشورهای مختلف مقایسه شده است، و نتیجه این كه «ایران جزو كشورهایی كه تعطیلات زیاد دارند، نیست».

**ایرنا: در نوروز 98 برنامه سفر كاری، شخصی و خانوادگی دارید؟
حاجی میرزایی: شخصا در طول پنج سال و نیم كه در دولت یازدهم و دوازدهم حضور دارم، بیش از پنج روز مرخصی نرفتم؛ تمام روزهای كاری را نیز در محل كار حضور داشتم؛ اگر مسافرتی هم رفتم در همان چند روز اولیه تعطیلات رسمی نوروز بوده وگرنه تمام روزهای كاری در طول سال را كار می كردم؛ امسال هم به همین منوال است.

**ایرنا: رییس جمهوری در یكی از سخنرانی هایشان گفتند كه «حداقل بین 14 تا 15 ساعت در روز كار می كنند»؛ شما در سال 97 روزانه چقدر در محل كار حضور داشتید؟
حاجی میرزایی: بدون استثنا در تمام این سال ها، هیچ روزی دیرتر از ساعت 8 (صبح) به محل كار نیامدم و زودتر از ساعت 8 (شب) هم به منزل نرفتم؛ بیشتر روزها، حتما خیلی زودتر از ساعت 8 به دفتر آمدم و حتما خیلی شب ها نیز دیرتر از ساعت 8 از دفتر خارج شدم و به منزل رفتم.

**ایرنا: به گروه سنی رسیده اید كه در اعیاد، فقط عیدی می دهند؟ یا هنوز عیدی هم می گیرید؟
حاجی میرزایی: هم عیدی می گیرم و هم عیدی می دهم، در تمام این سال ها آقای رییس جمهوری به (من) و همه اعضای دولت عیدی می دهند.

**ایرنا: سخت ترین روز كاری دولت در سال 97 چه روزی بود و بررسی چه مصوبات و لوایحی از مصوبات دیگر دشوارتر است؟
حاجی میرزایی: پیدا كردن جلسه ای در دولت كه از هر جهت از سایر جلسات سخت تر باشد، كار دشواری است. شاید تمام جلسات دولت در سال 97 از این جهت كه مسائل و مشكلاتی متوجه كشور بود و باید برای حل آنها تدبیر می كردند، سخت بود؛ حل این مسائل و مشكلات وقتی با محدودیت امكانات و منابع و بخشی از ناهماهنگی رو به رو می شود، دشواری كار را هم بیشتر می كند.اما شاید در همه آن جلسات سخت، وقتی می توانستیم یك مساله را حل كنیم و مشكلی از مشكلات مردم را كاهش دهیم، سختی ها به نوعی شیرین می شود.
معمولا جلسات بودجه جلسات سختی است؛ دولت در زمان تدوین لایحه بودجه جلسات فوق العاده برگزار می كند. جلسات دولت دو روز در هفته است كه در زمان بررسی بودجه این جلسات همه روزه برگزار می شود. همه وزیران و اعضای كابینه در زمان تدوین بودجه تلاش می كنند موقعیت مناسب تری را برای دستگاه خود، و بخشی كه تحت مدیریت و مسئولیت آنها است فراهم كنند، حال آن كه منابع محدود است؛ گفت و گوهای جدی و سنگین انجام می شود تا اعضای دولت به یك تفاهم و تعادل برسند كه منابع را به چه شیوه ای به دست بیاورند و به چه شیوه ای هزینه كنند؛ این جلسات معمولا جلسات سختی است.

**ایرنا: با كدام یك از اعضای دولت، روابط نزدیك تری دارید كه به رفت و آمد خانوادگی و دید و بازدیدهای عید هم منجر می شود؟
حاجی میرزایی: با همه اعضای دولت ارتباط دارم و خدمت همه می رسم، نه تنها اعضایی كه الان در دولت فعال هستند، بلكه با همه آنهایی هم كه اكنون در دولت نیستند، ارتباط منظم دارم و هر از چند گاهی خدمت آنها می رسم و از نظرات و دیدگاه های آنها درباره مسائل مختلف كشور استفاده می كنم.

**ایرنا: این مناسبات باز هم كاری است؛ كمی نزدیك تر یا خانوادگی تر؟
حاجی میرزایی: تعدادی از همسران اعضای كابینه دولت، یك موسسه خیریه تشكیل داده اند، كه تعدادی از بچه های بهزیستی را تحت پوشش قرار داده اند؛ معمولا سازمان بهزیستی پس از سن 18سالگی این بچه ها را تحت پوشش حمایتی قرار نمی دهد؛ این خیریه معتقد است كه این بچه ها پس از این سن هم برای ازدواج، اشتغال، مسكن و آموزش مهارت های لازم برای زندگی بهتر به حمایت نیاز دارند.
این گروه از همسران و خانواده های اعضای دولت و كابینه به همین بهانه وقت می گذارند و از همین طریق با یكدیگر در ارتباط و تماس بوده و درگیر مسائل پیرامون و جامعه می شوند. فكر می كنم همین خیریه به یك فرصت بسیار خوب تبدیل شده كه همسران اعضای دولت هم در ارتباط خیلی نزدیك و جدی با مسائل قرار بگیرند و هم نوایی و همراهی بهتری با یكدیگر داشته باشند.

** ایرنا:مهمترین مصوبات و تصمیماتی كه در سال 97 كه در دولت بررسی، تصویب و ابلاغ شد، كدام است؟
حاجی میرزایی: یكی از مهمترین لوایحی كه سال گذشته تصویب شد، لایحه جامع انتخابات بود. مجموعه قوانین پراكنده و مختلفی كه درباره انتخابات وجود داشت كه معمولا كار دست اندركاران برگزاری انتخابات را با مشكل مواجه می كرد و ابهاماتی هم وجود داشت.از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب، سیاست های كلی انتخابات را ابلاغ كرده بودند و باید این سیاست ها در قوانین اعمال می شد.علاوه بر این روش های نوینی در دنیا برای انتخابات مورد استفاده قرار می گیرد و ما هم باید به سمت استفاده از این روش ها برویم، بنابراین لایحه جامع انتخابات در دستور كار دولت قرار گرفت.
الكترونیكی شدن تمام مراحل انتخابات، پیش بینی امكان ثبت نام قبل از انتخاب از سوی رای دهندگان در جهت تامین سلامت بیشتر انتخابات و استفاده از تكنیك های شفاف سازی منابع هزینه های تبلیغاتی نامزدها از مفاد اصلی این لایحه است.
در این لایحه مواردی همچون امكان رای دادن به فهرست های انتخاباتی به صورت یكجا و بدون ذكر یكایك اسامی نامزدها، تعمیم و تقویت نقش احزاب در انتخابات، پیش بینی امتیازاتی برای حضور بانوان در مجلس، پیش بینی احكامی برای نظارت دقیق تر برای شیوه اعمال نظارت نهادهای نظارتی و همچنین ارائه یك تعریف عملیاتی از «رجل سیاسی و مذهبی» مورد توجه قرار گرفته است.
لایحه مطبوعات و خبرگزاری ها و تشكیل سازمان نظام صنفی روزنامه نگاری هم از تصمیمات مهم و ارزنده دولت در سال 97 بود، زیرا هم قانون مطبوعات نیازمند اصلاحات بود و با توجه به تغییر و تحولات در این حوزه، روزنامه نگاری هم نیازمند یك نظام صنفی بود.لایحه شفافیت نیز یكی دیگر از لوایح مهمی بود كه آماده طرح در هیات وزیران است؛ این لایحه مسئولیت مهمی در ایجاد شفافیت در تمام محاسبات مختلف دارد، شفافیت در وظایف و اختیارات ماموریت ها، صلاحیت ها، فرایندهای سازمانی و اقدامات و تصمیمات، شفافیت اطلاعات سازمانی و این كه مناصب به چه كسانی و چگونه می رسد و بودجه و قراردادهای سازمانی درآمدها و دارایی مسئولان وكمك ها و مساعدت ها از بودجه عمومی به چه میزان است در این لایحه درج شده است.

** ایرنا: چرا لایحه شفافیت تا این حد مورد توجه و تاكید رییس جمهوری است؟
حاجی میرزایی: ایجاد شفافیت مهمترین گام برای مبارزه با فساد و یكی از دستاوردهای ارزشمند دولت تدبیر و امید است.علاوه بر این كه درباره این لایحه بررسی های مفصلی در مراجع مختلف انجام شده است؛ یك كمیسیون ویژه به طور خاص هم برای بررسی ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی لایحه تشكیل شده است.
علاوه بر این لایحه مدیریت تعارض با منافع در خدمات عمومی نیز در دولت آماده شده است. طبق این لایحه افراد در تصمیماتی كه می گیرند نباید منافع داشته باشند و باید سیستم به گونه ای طراحی شود كه منافع افراد روی جریان تصمیم گیری تاثیر نگذارد.
علاوه بر پیگیری و مباحث لوایح چهارگانه معروف مربوط به (FATF)،لایحه ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی نیز برای طرح در جلسه هیات وزیران آماده است، ممنوعیت حیوان آزاری، حمایت از میراث بانان (محافظان میراث فرهنگی و محیط زیست)، لایحه مسئولیت مدنی موسسات دولتی نیز آماده طرح در صحن دولت است؛ اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان هم از دیگر لوایحی است كه از صحن دولت به كمیسیون برگشته است.

**ایرنا: سال 97 قوانین مهمی مانند «قانون منع بكارگیری بازنشستگان» هم برای اجرا ابلاغ شد؛ اهمیت این قانون از نظر نظام مدیریتی كشور را چگونه ارزیابی می كنید؟
حاجی میرزایی: ما نباید در نظام مدیریتی نگاه صفر و صدی به مسائل داشته باشیم؛ از یك سو جوانان نماد شور، هیجان، خلاقیت، جسارت و اشتیاق برای موفقیت و تحرك بیشتر هستند و وجود آن ها برای اداره كشور یك شرط لازم و ضروری است. از طرفی هم نباید خود را بی نیاز از افراد باتجربه بدانیم. این تجارب «ملك و سرمایه اجتماعی» و متعلق به همه مردم است و ما نباید نسبت به استفاده از آنها برای كشور، احساس بی نیازی كنیم. البته این مساله نباید باعث شود كه یك عده با این ادعا كه ما حامل تجربه هستیم در كارها و مسئولیت های خود باقی بمانند. مهم این است كه نظام اجرایی كشور به یك درجه ای از قابلیت، بلوغ و پختگی برسد كه تعادل مناسبی بین همه سرمایه های در اختیار خود، ایجاد كند.
قانون منع بكارگیری یك تلنگر برای تغییرات مدیریتی بود و دولت هم از این قانون استقبال كرد. رییس جمهوری از همان اول كه این قانون تصویب شد دستور داد «همه دستگاه ها خود را با این قانون منطبق كنند و اگر كسی شرایط لازم بر اساس قانون ندارد، از دولت فاصله بگیرد».
شخصا معتقدم این كار باید در یك فرصت مناسب تر و با دقت كامل تری انجام شود، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر اعضای مجلس خبرگان فرمودند «جوان گرایی به معنای پیرزدایی نیست» مهم ایجاد یك نقطه تعادل مناسب است، نه افراط نه تفریط، كه باید در این قانون مورد توجه قرار بگیرد.

** ایرنا: در اجرای قانون منع بكارگیری بازنشستگان برخی از بازنشسته ها با گرفتن مجوز سر كار بازگشتند، در دولت هم این افراد وجود دارند؟
حاجی میرزایی: تعداد مدیران بازنشسته فعال در دولت دوازدهم بسیار محدود است و تا جایی كه من اطلاع دارم كمتر از 10نفر هستند. در لایه مقام های اصلی معاون وزیران، استانداران و سفیرانی كه شامل این قانون می شدند از دولت كناره گیری كردند. ممكن است برخی از استانداران با دریافت مجوز، در برخی از دستگاه های دیگر بكار گرفته شده باشند، اما در كل تعداد زیادی نبودند؛ دولت هم آغازگر این فرایند نبود و حتی برای مجوز گرفتن كه افرادی مستثنی شوند دولت پیشگام نبود. البته برخی دستگاه ها ضرورت هایی داشتند، اما یك تصمیم عمومی دولت نبود، بعضی از دستگاه ها مشكلات خاص (مدیریتی) خود را داشتند و از این مجوز استفاده كردند.

**ایرنا: 15 استاندار و برخی از سفیران موثر و مطرح از دولت جدا شدند؛ در شرایطی كه با سیاست های خصمانه و تحریم های آمریكا مواجه هستیم و به استفاده از تجربیات آنها نیازداشتیم، با كنار رفتن این افراد دولت با چالش مواجه نشد؟
حاجی میرزایی: دولت علاقه مند بود وقتی قانون گذار اصرار به اجرای این قانون دارد تبعیت كرده و این كار را هم اجرا كند؛ به هر حال تغییر استانداران در این تعداد آن هم در یك زمان كوتاه، كار سختی بود؛ ولی وزارت كشور این كار را انجام داد.البته یك مقدار وقفه مدیریتی كه طبیعی هم بود ایجاد شد.اما هنوز ارزیابی دقیقی از تاثیرات مثبت و منفی این تغییرات وجود ندارد وباید در آینده درباره آن بحث كرد.

**ایرنا: در هر مجموعه ای اختلاف نظر و تفاوت دیدگاه وجود دارد، گاهی در فضای رسانه ای هم مطرح می شود كه برخی از اعضای كابینه تفاوت نظرهایی دارند؛ این تفاوت دیدگاه ها چه تاثیری در عملكرد دولت گذاشته است و رییس جمهوری یا معاون اول رییس جمهوری چگونه شرایط را مدیریت می كنند تا آثار سوء نداشته باشد؟
حاجی میرزایی: وجود اختلاف نظر طبیعی و البته مفید است، دیدگاه های مختلف درباره یك موضوع، فوق العاده جذاب است؛ وقتی یك لایحه در دولت مطرح می شود و از زوایای مختلف افراد با دیدگاه های متفاوت به آن می پردازند، دیدگاه ها با هم تلاقی پیدا می كنند و این قطعا منجر به تقویت موضع دولت می شود؛ بخشی از این تفاوت دیدگاه كه درون دولت اتفاق می افتد، اتفاقا پدیده مفید و مثبتی است كه باید تقویت هم بشود.
حدود بیست و چند سال پیش، در زمان مرحوم حسن حبیبی معاون اول رییس جمهوری (وقت)، قرار شد از اعضای دولت بپرسیم «مهمترین مساله ای كه خوب است در دستور دولت قرار بگیرد، كدام است؟» تقریبا بیشترین فراوانی پاسخ این سوال این بود كه «دستگاه ها نگاه فرابخشی داشته باشند».زمانی كه دیدگاه ها جمع آوری شد و در دفتر دولت نظرات را بررسی كردیم، اتفاقا به این نتیجه رسیدیم كه به دستگاه ها اعلام و تاكید كنیم كه «نگاه بخشی داشته باشند»؛ چون نمی توانستیم انتظار داشته باشیم كه مثلا وزیر صنعت به همان اندازه كه به موضوع صنعت توجه دارد به مسائل كشاورزی هم فكر كند، یا وزیر جهاد كشاورزی همزمان به مسائل حوزه صنعت نیز فكر كند؛ چون هیچ كدام اطلاعات دقیقی از حوزه و موضوع غیر ماموریت خود ندارند.
اما همین نكات و دیدگاه ها در یك نقطه ای وحدت و تلاقی پیدا می كند، و آن نقش سازمان برنامه و بودجه است كه به عنوان «عقل منفصل نظام اجرایی» مسئولیت هماهنگی برنامه های دولت را بر عهده دارد.

**ایرنا: این بحث ها تا كجا ادامه دارد و كجا پایان می یابد؟
حاجی میرزایی: تا قبل از تصمیم گیری این روند بسیار مفید ارزیابی می شود، بعد از تصمیم گیری دولت، اختلاف معقول و مطلوب نیست و كسی هم آن را تایید نمی كند؛ خوشبختانه ما هم موردی نداشتیم كه این اختلافات بعد از تصمیم نهایی دولت باشد، شاید هم مواردی بسیار نادر بوده است.
تصمیم گیری در دولت یك مسئولیت مشترك است و همه اعضای كابینه در قبال تصمیمات دولت مسئول هستند؛ وقتی در مورد مسئله ای تصمیم نهایی گرفته می شود - صرف نظر از اینكه یكی از اعضا با آن مخالف یا موافق است -، تصمیم دولت است و یك تصمیم جمعی تلقی می شود.

**ایرنا: دشمن می خواست در سال 97 «تابستان، داغ» و «زمستان، سرد» برای مردم ایران ایجاد كند. دولت تدبیر و امید چگونه از سال 97 عبور كرد؟
حاجی میرزایی: دشمن در سال 97 آشكارا به میدان آمد و اعلام كرد از همه ابزارها بر ضد ملت ایران استفاده می كند، در كتابی كه درباره تحریم ها در دولت آمریكا تهیه شد هدف تحریم ها را اعمال بیشترین فشار و درد به مردم ایران بیان كردند تا جامعه را در جهت اهداف و منافع خود وادار به واكنش كنند.
معتقدم «سال 97، سال مقاومت ملی بود»؛ سال تلاش و كوشش دست اندركاران برای كاستن آثار توطئه ها و دشمنی گسترده دشمنان بود؛ البته فشارهای دشمن، مشكلاتی را متوجه مردم و دستگاه های اجرایی كشور كرد، اما با مقاومت مردم و تلاش دستگاه های اجرایی توانستیم سال 97 را پشت سر بگذاریم. از این جهت سال 97 با همه سختی ها و دشواری های كه داشت، سال مقاومت ملی، سال تلاش گسترده و فعالیت های جدی در اداره كشور و سال شكست نقشه های دشمن بود.

**ایرنا:همكاری سایر نهادها و قوا با دولت در عبور از سال 97 چگونه بود؟
حاجی میرزایی: موفقیت بدون همكاری و هماهنگی حاصل نمی شود.اگر جایی موفقیت داشتیم به همان اندازه كه همگرایی بیشتر در سطح اركان حكومت وجود داشت این موفقیت ها پایدارتر و تاثیرگذارتر بود و اگر هم جایی كاستی وجود داشت به این دلیل بود كه در هماهنگی دچار اختلال شدیم.
دولت خط مقدم مبارزه با تهدیدها و تحریم های دشمن است و بخش عظیمی از انتظارات اجتماعی را بر دوش می كشد؛ معیشت مردم را مدیریت می كند و برای پیشرفت كشور برنامه ریزی می كند. این شرایط و ضرورت مقابله با نقشه هایی كه دشمن طراحی می كند، اقتضا می كند از سوی همه نهادها مورد حمایت قرار بگیرد.
صرف نظر از این كه ممكن است به بعضی از عملكردهای دولت نقدهایی وجود داشته باشد - كه همیشه بوده و خواهد بود-، اما نقدها نباید به تضعیف جریانی منجر شود كه خط مقدم مبارزه با دشمن است و بار انتظارات اجتماعی را بر دوش می كشد.

**ایرنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب را صادر كردند.رییس جمهوری هم بلافاصله در نامه ای خطاب به ایشان برای اجرایی كردن مفاد این بیانیه اعلام آمادگی كرد.دولت دوازدهم برای عملیاتی كردن این بیانیه، چه اقداماتی انجام داده است؟
حاجی میرزایی: گام دوم انقلاب و بیانیه رهبر معظم انقلاب یك بیانیه مهم و راهبردی است كه مسیر پیش رو و آینده نظام را مشخص می كند. مفاد این بیانیه در دولت بررسی و تفكیك شده است، بخش های مختلفی كه مخاطب آن دولت قرار می گیرد و این كه در حیطه صلاحیت كدام از بخش های دولت، كمیسیون های دولت و یا دستگاه های اجرایی قرار می گیرد، كاملا مشخص و تفكیك شده است. دولت مصمم است ماموریت خود در هر كدام از بخش ها را با جدیت و تمام توان انجام دهد.

**ایرنا: در آغاز سال 98 چه آرزویی برای كشور و مردم ایران دارید. با ترفندهایی كه دشمن آشكارا و نهان بیان كرده، رهیافت موفقیت و سربلندی كشور چیست؟
حاجی میرزایی: معمولا در گذشته تغییرات فصل با تغییر زندگی و سبك زندگی كاملا مشخص بود، اما در حال حاضر سبك زندگی تغییر كرده و با امكاناتی كه فراهم شده است، تغییرات فصل، سرما و گرما كمتر احساس می شود؛ سال جدید آغاز شده است همه ما یك گام و قدم روبه جلو برداشته ایم، یك سال مسن تر شده و تجربیات ارزشمندی را نیز پیدا كردیم؛ ورود به سال جدید نقطه عطفی برای مرور تجربیات گذشته و ایجاد تغییرات مفید و مثبت برای زندگی موفق تر و بهتر است.
برای كشور و مردم سرزمین ایران آرزوی سرافرازی وموفقیت دارم؛ اما هیچ موفقیت پایداری در هیچ كشوری به دست نخواهد آمد، مگر حد معینی از همدلی و وفاق اجتماعی در آن جامعه بوجود آمده باشد.
میزان مسئولیت همه كسانی كه دلشان برای ایران می تپد و برای برای پیشرفت كشور، كاهش رنج و آلام و سختی های زندگی مردم احساس مسئولیت می كنند، باید در تقویت همگرایی ملی اندازه گیری كرد.اگر كسی می گوید علاقه مند به كشور هستم، اما بر طبل اختلافات می كوبد و واگرایی را تشدید می كند، اگر كسی - یا به فرمان و یا به جهالت و نادانی -، جامعه را تكه تكه و شعبه شعبه می كند و در برابر هم قرار می دهد، قطعا خیرخواه كشور نیست.
همه دوستداران ایران و علاقه مندان به پیشرفت كشور، باید تلاش كنیم و یاد بگیریم در كنار هم و در كمال دوستی و صمیمیت چگونه مسائل و مشكلات كشور و مردم را حل كنیم.
سیام**3070**2021
۰ نفر